Bikové geometrie se v posledních letech vyvíjí dost rychlým tempem nejen u celoodpružených modelů, ale také u hardtailů a těch určených pro zábavnější svezení v těžším terénu obzvlášť. Jméno Big.Trail není v kolekci značky Merida novinkou, před pár lety jsme testovali pluskovou sedmadvacítku, jež byla předchůdce současného devětadvacítkového modelu, který je naprosto dospělou verzí reprezentující současný „hardtrail“ trend. Velká porce zábavy, lepší sjezdařské schopnosti vůči standardním hardtailům, ale přitom méně náročný servis a cenová dostupnost oproti celoodpruženým modelům. To jsou hlavní rysy současných pevňáků určených do tvrdšího terénu.
Podřízeno trailům
Pokud nechceme potit krev na XC či maratonské trati, chceme se na kole hlavně bavit, s takovým zadáním zcela jistě pracovali konstruktéři tohoto stroje. Rám plně reflektuje současné požadavky na dokonalé proplouvání zatáčkami a hladké zvládání umělých či přírodních trailů. Chceme agresivní jízdní styl? Jistě, nízká hlavová trubka a nízká pozice horní trubky na to u Big.Trailu jasně odkazují, stejně jako položený hlavový úhel nebo napřímenější úhel sedlové trubky, či krátká zadní stavba, promyšlených detailů je daleko víc. Nízkou hlavovou trubku jsme zmínili, a pokud bychom u některých kol podložky pod představcem směrem k agresivnějšímu projevu spíše ubírali, tady pro lehce komfortnější posed naopak klidně posuneme všechny dolů a představec vysuneme výš. Parádní sloping horní trubky v jedné přímce se sedlovými vzpěrami vypadá báječně, stejně jako navařená výztuha před sedlovou trubkou. Obliny profilace spodní trubky rozšířené pro navýšení tuhosti se nám líbí a závitové středové pouzdro je pak jasným signálem, že je tady pro snadný servis a maximální funkčnost. Sice trochu postrádáme ISCG závity pro případnou montáž spodního chrániče převodníku, jenž by s ohledem na určení kola přišel vhod, ale to lze s ohledem na přítomnost alespoň vodítka řetězu odpustit. Vstupy bovdenů do rámu jsou řešeny jednoduchými malými otvory, takže nehledejme plastové meriďácké vložky se šroubovaným jištěním, nicméně spodní vývod bovdenů před středovým pouzdrem opět napovídá cosi o servisní jednoduchosti a praktickém řešení. Aby byl výčet detailů předního rámového trojúhelníku kompletní, musíme vyzdvihnout trojici montážních závitů pro košík na bidon, respektive dva páry na spodní trubce na bidony a jeden pár na spodní straně horní trubky označený Trail Mount a určený pro upevnění brašničky na nářadí.
Zadní stavba už je samozřejmě v boost provedení a kvůli průchodnosti až 2,5“ pláště vychází pravá řetězová vzpěra ze středového pouzdra v podobě profilovaného plochého dílce, kdežto levá má standardní oválný průřez. Vertikálně provedené patky pak ukrývají na vnitřní straně závit pro případnou montáž nosiče či blatníků, s touto alternativou počítá i závit zespodu na spojení sedlových vzpěr suplujícího horní můstek či druhý závit zezadu na sedlové trubce. Univerzálnosti naproti jde i ukrytý montážní úchyt pro stojánek pod třmenem zadní brzdy, takže z trailového biku může být i městské SUV, jak říkají tvůrci tohoto kola. Sílu v detailech zde dokládá i patka přehazovačky standardu Sram UDH, která se umí v případě nárazu vytočit dozadu a částečně tak přispět k záchraně drahého měniče. V detailech je prostě síla, což dokazuje třeba i pro jednopřevodník použitá výrazná 55mm řetězová linka eliminující možný kontakt řetězu s pláštěm, aniž by bylo nutné vytvořit zadní stavbu pro 157mm Super Boost rozteč, takže je zde již zmiňovaný klasický 148mm Boost.
Geometrie střižená pro zábavu
Testovaný model je prostřední z trojice variant. Jezdili jsme jej v elkové, tedy druhé největší velikosti. Zde nutno dodat, že podle doporučení výrobce by jezdec nad 185 centimetrů už měl jezdit velikost XL, s čímž souhlasíme v případě, že máte raději moderní dlouhé a stabilnější geometrie, ovšem pokud chcete nepatrně víc obratnosti v nižších rychlostech, sáhněte spíše po elku. Dlouhá teleskopická sedlovka se 150mm zdvihem totiž i u něho dokáže zvládnout jezdce s výškou 189 centimetrů, jen mu možná přijde kvůli přímějšímu sedlovému úhlu trochu kratší reach a sedlo bude posouvat více vzad. Big.Trail to s ultradlouhou modernou nepřehání, je spíše lehce nad současnou střední cestou, takže se nabízí volba dvou velikostí schopných zvládnout jezdce téže výšky podle výše zmíněných preferencí, v závislosti na výsledném chování kola. Každopádně posed je z těch, které jezdce umístí víc doprostřed rámu, aby lépe zvládal ostré výjezdy. Šlapání mírně pod sebe je citelnější na nášlapných pedálech, platformy jej trochu přiblížily klasice. Široká řídítka, pohodlnější střih sedla a do dlaně ostřejší gripy, které bychom asi nechtěli jezdit bez rukavic, nicméně jsme usazeni a můžeme vystřelit kupředu. Tuhost rámu k tomu jen vybízí a tohle je jeden z důvodů, proč upřednostnit hardtail před fullem, prostě žádné ztráty energie. Zde ale v případě, že nahustíme vidlici Recon na trochu vyšší tlak a lehce přitáhneme ovladač komprese. Citlivost vidlice se 140mm zdvihem je v terénu sice perfektní i vůči nejmenším rázům, ale zrovna tak je ochotná se pohupovat v rytmu šlapání. Boostová konstrukce byla dostatečně tuhá, nicméně větší průměr vnitřních noh u dražší verze s vidlicí Marzocchi bude torzně tužší. Zmíněně akcelerační schopnosti rámu lehce brzdily pláště Dissector, jejichž vzorek byl dostatečně agresivní i na středně rozbláceném podkladu, ale profily s větší plochou a ostrými hranami šly na hladších cestách po rovině trochu proti snadnému odvalování. Asymetrické ráfky držely po celou dobu testování spolehlivě, a rovněž funkci jedenáctkové sady Deore nelze nic vytknout. Řazení šlapalo hladce a převodový rozsah s dvaatřiceti zuby vpředu na překvapivě 175mm klikách (170 mm pouze u velikosti S) byl dostatečný jak pro ostrá stoupání, tak pro čtyřicítku z kopce. Pouze dostupnější shimanovské brzdy s delší dvouprstou pákou lehce kazily dojem, ale jen pohledově, výkon byl dostatečný. Nicméně oficiální specifikace hovoří o brzdách Tektro, takže tady to necháme raději otevřené, stejně jako „plyn“ ve stylu wide full open, tedy jedeme naplno.
Navyklí na pocitově línější projev trailových či enduro fullů si najednou užíváme každého šlápnutí bez jakékoliv houpací odezvy vzadu. Řídítka jsou svými povely do předního kola přísná jako domina a díky pouze 42mm offsetu vidlice i 65,5° úhlu hlavy je delší stopa předního kola perfektním naváděcím zařízením v jakémkoliv terénu. Porce jistoty spojení předku s terénem uspokojí i hodně hladové jezdce, o řídítka se tak můžeme opřít v jakémkoliv sklonu terénu. Přitom to ale není extrém, jenž by omezoval obratnost na rovině, protože 435mm zadní stavba to vše svojí točivostí kompenzuje, a i když třeba pro odskočení hrany je třeba trochu víc zabrat za řídítka, přece jen je devětadvacítka vzadu trochu znát, nakonec geometrii podléháme a hledáme limity. Rychlá jízda po rovinatých pěšinách je díky úhlu sedlové trubky a pozici jezdce víc uprostřed o již zmiňovaném větším tlaku na řídítka, takže tady asi nebudeme chtít jet, s díky montážním bodům umístěnou bagáží, celý den po rovinách nebo v mírných sjezdech v sedle, ale jakmile jde píst teleskopky dolů a my ze sedla s těžištěm dozadu, je jasné, kde hledat bonus tohoto efektu. Krátké sjezdové pasáže jsou výzvou, stejně jako si nakonec užíváme dropování z hran s přišlápnutím do pedálu nebo i bez něj. Plnými hrstmi nás Big.Trail krmí zábavou, ta pravá pak přichází ve sjezdech nebo na umělých trailech, kde je až hřích nepoložit to v každé klopence na maximum. Tohle kolo si je opravdu vychutná a pozice těžiště zde dokonale navádí k onomu „flow“ stylu, kdy se jen prohoupáváme zatáčkami. Jistě, v těch přírodních a hodně utažených je to občas o zadní brzdě, tohle není zábavná pevná sedmadvacítka se 71° hlavou, ale čím agresivnější styl a větší rychlost, tím v tomto případě lépe, takže třeba i na skocích má kolo raději delší pozvolný nájezd než krátkou ostrou „kopací“ hranu. Samozřejmě, že rozbitý terén občas volá po zadním odpružení, ale to je prostě něco za něco. Paradoxně zmíněné flow schopnosti se nijak negativně nepodepsaly na průchodnosti terénem, kde jsme čekali častější konflikt klik s kameny, takže tady chválíme. Ve výjezdech totiž tohle kolo rovněž umí, tedy adekvátně své kategorii, ale nijak nás nenutilo křečovitě držet přední kolo v požadovaném směru a díky sedlovému úhlu jsme vyjeli skoro totéž, co na XC strojích, samozřejmě v trochu ležérnějším tempu. Prostě zábava ve všech směrech, o tom tenhle hardtail je, nechtějte po něm pohodlné výletní schopnosti, chtějte po něm agresivitu a využijte ji, má na to.
Rám: Al, boost
Vidlic Rock Shox Recon Silver RL, 140 mm
Kliky: Shimano Deore, 32 z., 175 mm
Brzdy: Tektro M275, 180 mm
Řazení: Shimano Deore, 1x11
Přehazovačka: Shimano Deore
Ráfky: Merida Comp TR
Pláště: Maxxis Dissector, 29x2,4“ WT
Náboje: Shimano MT400, Boost
Kazeta: Shimano Deore, 11-51
Sedlo: Merida Comp CC
Sedlovka: Merida Comp TR, 150 mm
Řídítka: Merida Expert TR, 780 mm
Představec: Merida Expert TR
Hmotnost: 14,45 kg
Cena: 35 990 Kč
Lehokola nejsou dnes sice žádnou novinkou, ale přesto jde stále o natolik nevšední kategorii cyklistiky, že jakmile ležíte a jedete, jste…
Prodigy Team je druhým nejvýše postaveným duralovým hardtailem v nabídce domácího 4Everu, nad ním najdeme ještě lépe vybavené Prodigy Race…