Přibližně před rokem jsme měli možnost otestovat zcela nový model Lector, s jehož rámem si značka Ghost dala opravdu hodně práce. Spojila v něm totiž celou řadu v XC dosud protichůdných vlastností, aby výsledkem bylo kolo nabízející maximum komfortu, nečekaně vybrané sjezdové schopnosti, přitom neztrácelo nic z výkonnosti, potřebné na stále náročnějších XC okruzích či maratonských tratích. Nyní jsme jezdili jeho dražší verzi Advanced vybavenou teleskopickou sedlovkou, dvanáctirychlostní sadou XT a vidlicí Fox.
Od každého něco
Znáte ten, když se na jednom mejdanu potká enduro, trailbike a ostrá XC raketa, co z toho bude? Lector SF, mohla by klidně znít odpověď a rozhodně nejde o vtip, protože nový Lector opravdu z velké části pocitově i geometrií kombinuje vlastnosti ostatních kategorií. Tak třeba rám a délka předního trojúhelníku, která už při pohledu na 652mm horní trubku u testované emkové velikosti rozhodně nevypadá, že je z XC světa. Tedy ne z toho, jaký jsme znali dosud a v němž zatím žije většina výrobců XC rámů. Dlouhý reach, přitom sklon sedlové trubky naopak nehonící se svým 73,7° úhlem za současnými trendy. Jako kdyby konstruktéři vzali horní trubku z moderního dlouhého endura, nasadili nízkou hlavovou trubku pro maximálně závodní pozici řídítek, přitom vsadili na standardní sedlový úhel, aby jezdec neměl svoji hmotnost zbytečně tlačenou na rovinách a v mírných sjezdech na řídítka. K tomu 68° hlavový úhel, který zajistí delšímu předku ještě slušnou točivost na pomezí XC kategorie, a všechno pak korunuje 430mm zadní stavba, která se svým tvarem nepodobá ničemu, na co jsme z XC okruhů a vlastně bikového světa obecně zvyklí.
Geometrii kola konstruktéři jako celek zakomponovali do zkratky SF, tedy Super Fit, což je koncepce respektující tělesné proporce jezdce, a to nejen parametry rámu, ale u řady modelů také odpovídající šířkou řídítek, sedla, délkou klik nebo zdvihu vidlice. Aby těch nekonvenčních záležitostí nebylo málo, obří průměr sedlové trubky ukrývá integrovanou teleskopickou sedlovku rakouského výrobce Eightpins, u níž si lze mechanicky nastavit a zablokovat maximální horní pozici sedla, takže na jednom rámu vyhovuje snad všem výškám jezdce. K tomu přidejme zadní brzdový třmen silničního standardu Flat Mount, tentokrát ale s logem SLX, jelikož japonský výrobce rovnou nabízí bikový třmen v klasické i Flat Mount verzi. Boostové náboje jsou zde standardem, a jestliže je bike určen náročnějším terénům, pak přední vidlice Fox 34 to jen podtrhuje. Sice má testované emko jen 100mm zdvih, kdežto velikosti L-XL už nabídnou 120 mm zdvihu, ale ta porce torzní tuhosti vpředu díky dvěma milimetrům průměru vnitřních noh navíc je oproti 32mm standardu rozhodně znát a vnější spodní zeštíhlení Step Cast vypadá se širokým boost rozchodem hodně zajímavě.
To už jsme ale zabrousili od rámu k osazení, takže hezky popořadě, tedy odpředu. Větší 180mm kotouč je samozřejmostí, stejně jako rozdílná šíře řídítek, v našem případě 740 mm, sevřených masivním představcem Syntace s délkou 45 mm, která je spíš z enduro světa, ale je to úměrné délce horní trubky, aby byl výsledkem optimálně natažený posed. Vedení bovdenů i hadice pod spodní trubkou v kanálku s odnímatelným plastovým krytem je ryze praktická věc, Press Fit středové pouzdro pak kvůli maximu průběžných vláken mezi spodní trubkou a řetězovou vzpěrou pak rovněž. Právě tady se odehrává hra na celkovou tuhost předního trojúhelníku, kdežto směrem vzad už začíná souboj s nerovnostmi zajištěný pružností materiálu a konstrukcí na bázi listového pera. Pevná zadní osa na inbus nikde nevyčnívá, což je praktické a naprosto jednoduše řešené zajištění hadice brzdy či bovdenu přehazovačky gumičkou k řetězové vzpěře zde, s ohledem na celkově jinak propracovanou konstrukci a detaily spíše překvapí.
Advanced je osazen pohonem Shimano XT, a to včetně řadicí páčky, takže odřazení dolů o dva pastorky zde nechybí, ovšem 32 zubů převodníku je u takto pojatého závodního kola přece jen někdy málo a dva zuby navíc by se nám líbily. U 170mm klik, které jsou u velikosti M, by to ale možná nebylo zase takovým přínosem, kdežto u větší velikosti rámu zcela určitě ano. Stylově ofrézované náboje s logem Ghost nesou přímé paprsky a obutí Ikon od Maxxis je klasika, která nezklame, snad jen dopředu bychom pro blátivější terén možná vsadili třeba na agresivnější Ardent Race. Jinak v podstatě nemáme k osazení žádnou připomínku, tedy snad jen ke kotoučům, kde by si takovéto kolo už zasloužilo lepší Ice Tec provedení, a ne jen Deore verzi.
Hard Core XC?
Zapomeňme na starého Lectora s neochvějnou torzní tuhostí rámu a chirurgickým přesným ovládáním, tohle je nová generace, snažící se vytěžit maximum tam, kde starý model lehce strádal, tedy v náročných sjezdech a v rozbitém terénu nebo na dlouhých rovinkách plných kořenů. Tady všude bude zadní „listové odpružení“ podvozku neskutečně účinným přínosem pro celkovou vyhlazenost jízdy. Delší geometrie kola vyžaduje chvilku zvyku a jezdec je přece jen trochu nataženější, než býval zvyklý, takže volba rámu podle tabulek leckoho svede k výběru menší velikosti, než výrobce doporučuje. Vytahujeme sedlovku na požadovanou výšku, páčkou na boku pod zámkem sedla aretujeme výslednou pozici a pak jen páčkou na řídítkách volíme v rozsahu zdvihu pozici sedla. Pracovní dráhu jsme sedlovce naměřili téměř 180 mm, což nemají leckteré enduro biky. Páčka ovládání sedlovky je nad páčkou lockoutu vidlice, nicméně navzájem si nepřekáží, takže ovládání je spolehlivé a intuitivní. Co nedostaneme v pružnosti od sedlovky a sedla, to nám bohatě kompenzuje zadní stavba, jejíž vertikální poddajnost je při zátěži cítit a na kořenech i nerovnostech je to výrazně účinnější než štíhlá karbonová sedlovka s měkčím sedlem, navíc tohle funguje i ze sedla. Rám dokonale sekunduje vidlici a nikde jsme neměli pocit, že by nás zadní kolo chtělo na velkých nerovnostech vykopnout ze sedla nebo mělo tendenci znatelně „drncat“ přes každý kořen. Nerovnosti jsou krásně zaoblené a rázy tupé, takže se nebojíme tvrdit, že pocit je hodně podobný Softailu. Razantnější záběr do pedálů sice nenabídne tak ostrou a brutální odezvu jako u předchozího modelu, kde byla celková tuhost dominantní a rám byl pocitově spíš tvrdý, ale ani nemůžeme tvrdit, že by se v tomto případě energie v rámu ztrácela. Vše je vzácně vyrovnané a každá nerovnost i kořen doslova lákají k prověření absorpčních schopností „podvozku“. Jediné omezení pociťujeme při šlapání s patami více sklopenými k rámu, kde dojde ke kontaktu se sedlovou vzpěrou, takže kdo šlape takto, a ne jinak, na tenhle rám ať zapomene. Jinak to je o maximálně zábavné jízdě a skvělém výkonu.
Sjezdové pasáže se stávají výzvou a kromě tlumicích schopností rámu prověřují i novou geometrii, která se možností opření jezdce o přední kolo i v prudších úsecích hodně podobá trailbikům. Jistě, úhel přední vidlice není tak položený, jako na trailovém kole, ale delší přední trojúhelník poskytuje jezdci maximální oporu, hlavové složení s blokací proti přetočení řídítek uklidní obavy „co kdyby“ a ostřejší zatáčky pak ve vyšší rychlosti vyžadují trochu větší najíždění než na běžném XC kole, takže fyzika si zde vyžádá větší poloměr zatáčky. Na druhou stranu ale 68° úhel hlavy dokáže zajistit celkem rozumnou míru točivosti v nižší rychlosti na klikatých pěšinách a v uzavřených zatáčkách, takže manévrováním se kolo neblíží enduro tanku, ale je opět vzácně vyrovnané. Rovinky, zatáčky mezi stromy, a když je třeba za to vzít, tak ostrá zatáčka ve sjezdu s hlavou hezky nízko nad řídítky. Tady není nutné nějak výrazně přesouvat těžiště dozadu, abychom sjeli krátký padák, tady si jej vychutnáváme s velkou porcí jistoty, navíc podpořenou bleskovým snížením sedla. Ač se zdá, že Lector SF nabídne pozitiva a výhody jen ve sjezdech, není to tak. Geometrie totiž s dlouhým předním trojúhelníkem dostává hmotnost jezdce víc nad řídítka, takže i ostřejší stoupání nepředstavují s lehce pokrčenými lokty žádný problém. Tohle kolo prostě baví, a to jak nahoru, tak dolů. A jestliže bychom měli volit hardtail pro maraton či etapák, kde bude převládat rozbitý terén, singly a technické sjezdové pasáže, bude ideální volbou.
Rám: Lector LC, boost
Vidlice: Fox F34 Performance SC, 100 mm
Kliky: Shimano XT, 32z., 170 mm
Brzdy: Shimano SLX, 180/160 mm
Řazení: Shimano XT, 1x12
Přehazovačka: Shimano XT
Pláště: Maxxis Ikon 3C, 2,35“
Kola: Rodi, boost
Kazeta: Shimano XT, 10-51
Sedlo: Selle Italia SLS
Sedlovka: Eightpins
Řídítka: Syntace Vector, 740 mm
Představec: Syntace Megaforce, 45 mm
Hmotnost: 12,38 kg
Cena: 98 990 Kč
Karbonový hardtail Inexxis prošel pro letošní sezónu zásadní proměnou. Je postaven na úplně novém rámu, ve srovnání s předchůdcem znatelně…
Lehokola nejsou dnes sice žádnou novinkou, ale přesto jde stále o natolik nevšední kategorii cyklistiky, že jakmile ležíte a jedete, jste…