Karbonový hardtail Inexxis prošel pro letošní sezónu zásadní proměnou. Je postaven na úplně novém rámu, ve srovnání s předchůdcem znatelně lehčím a v mnohém pak konstrukčně připomínajícím prestižní závodní řadu Scanner. Nový Inexxis je ovšem Scanneru blíže nejen designově, ale i z hlediska jízdního projevu. Je nyní rychlejší, současně však pohodlnější a celkově mnohem modernější než dosud. My jsme otestovali verzi Pro, tedy nejvýše postavený model celé řady, a to s cenovkou 53 990 korun. A byť se o závodění má u 4Everu postarat primárně modelová řada Scanner, tak zatím poslední generace dostupnějšího Inexxisu je evolucí právě směrem k závodnímu cross-country.
Nový Inexxis charakterizuje o dost minimalističtější konstrukce, a to nejen v případě zadní stavby, ale i předního trojúhelníku. Zatímco doposud byl model vnímán jako trochu robustnější karbonový bike pro sportovní hobby jezdce, nyní má nemalé ambice oslovit právě i závodníky. Navíc se nám líbí, že se nesnaží o dnes populární trailové přesahy, ale je stále ryzím XC sporťákem. On je jím vlastně nyní mnohem více, než tomu bylo v minulosti. V některých ohledech jej lze považovat za „starou školu“ v nejlepším možném významu tohoto slovního spojení. Ryze výkonnostní jízdní pozice, závodně střižená geometrie i délka představce či pláště Racing Ralph šířky 2,1 palce – to vše jsou znaky modelu, jehož úkolem je dostat se co nejrychleji do cíle. Ve srovnání s předchozí generací se znatelně zvýšil komfort, tedy schopnost rámu zahlazovat rázy od terénu. Subtilní zadní stavba v tomto směru pracuje na nerovnostech parádně a pokud by se přidala i karbonová sedlovka, navýšilo by se pohodlí ještě o něco víc. Toto je tedy malý tip k následnému tuningu.
Jedním z největších bonusů je osazení, za které od nás dostává 4Ever palec nahoru. Sada Shimano Deore XT je totiž v tomto případě kompletní, a to včetně klik a brzd. Pouze náboje nenesou logo XT, neboť je zde předpoklad, že majitel do budoucna možná sáhne po karbonových kolech, která jsou dnes mezi XC závodníky populární. Také volba odpružení je z našeho pohledu zcela v pořádku. Vidlice Rock Shox Judy nabídla od začátku skvělou citlivost a praktické využití svého 100mm zdvihu, a to i při teplotách jen těsně nad bodem mrazu. Řada Judy sice není top verze a teoreticky by se dalo předpokládat, že bude za ikstéčkem a karbonovým rámem maličko pokulhávat, v praxi to tak ale není a z hlediska kultivovanosti chodu i vnímavosti k nejmenším nerovnostem se dokáže vyrovnat špičkovým vidlicím. Páčka dálkového lockoutu je v této podobě u Rock Shoxu již klasikou.
Rukopis známý ze Scanneru
Zpět ale ke konstrukci a vlastnostem rámu. Je vyroben z HM karbonu a váží 1170 gramů. Oproti předchůdci působí mnohem purističtějším dojmem, což podtrhuje rovněž decentní, elegantní grafika. Ta je tvořena stříbrnými logy a jemnými linkami, vše s efektem hologramu, což skvěle vynikne po nasvícení sluníčkem a výsledek je dokonalý. Zrcadlově stříbrná, duhová, fialová, odlesky se mění po nasvícení z konkrétních úhlů. Hlavní je u rámu ovšem kombinace dostatečné tuhosti a již výše popsané schopnosti pohlcovat otřesy – v tomto směru je nový Inexxis hodně daleko. Jde o vydařený kompromis, který se nesnaží být absolutně tuhý, ale zohledňuje komfort jezdce na dlouhých maratonských tratích. Právě pohodlí a hmotnost jsou hlavními body, v nichž si nový Inexxis nejvíce polepšil.
Tvarování rámu je velmi čisté a současně atraktivní. Nepřehlédnutelný je pětihranný profil spodní trubky či vytvarování celé partie okolo středového pouzdra a na něj navazující asymetrické provedení řetězových vzpěr, kdy pravá vzpěra je logicky o něco níže nežli levá. Celá šířka středového pouzdra odpovídá šířce rozestupu napojení řetězových vzpěr – z tohoto detailu je cítit požadavek co nejlepšího přenosu energie. Sedlové vzpěry rámu jsou přímé, bez vyosení, k tomu krátká široká monostay, takhle nějak vypadá současný bikový purismus.
Geometrie, jak již bylo naznačeno, je osvědčená XC klasika. Nesnaží se být za každou cenu „trendy“, aby i cross-countryové kolo bylo aspoň z části trailové, jak je dnes často módní. A právě to se nám u testovaného modelu líbilo, chce být pokud možno co nejlepší a nejrychlejší v kategorii, pro níž byl navržen. Výsledkem je geometrie preferující rychlost a současně ideální točivost, projevem nám i v tomto ohledu nový Inexxis připomíná Scannera. Byl konstruován tak, abychom těsně před zatáčkou ostře dobrzdili, prosmýkli se co nejrychleji nějakým techničtějším úsekem a za ním opět naplno akcelerovali. Geometrie není úplně koncipována pro ty hobby jezdce, kteří se nechtějí na jízdu soustředit. Ocení ji především zkušenější bikeři, jimž nabízená ovladatelnost poskytne dokonalou odezvu na každé sebemenší pobídnutí. Kolo však není nadměrně živé, je přesně takové, jak nám to vyhovuje. Nevyžaduje extrémní soustředění a křečovité svírání řídítek při potřebě držet přímý směr v hodně prudkých stoupáních, současně však reaguje v setině sekundy na každý jezdcův podnět. Ve sjezdech se s přibývající rychlostí logicky navyšuje ochota držet přímý směr, takže ač je geometrie závodně živá, je současně přátelská.
XC rychlík
Celková hmotnost je 11,65 kilogramu, ovšem v reálu kolo působí znatelně lehčím dojmem. A když píšeme znatelně, tak to znamená, že při jízdě máme pocit, jako bychom právě sedlali deset a půl kila vážící bike. Hlavní zásluhu na tom má již osvědčený 4Everův koncept používající lehká kola, zde sázející na ráfky Mach1 a vyšší specifikaci plášťů Schwalbe. Testovaný 4Ever působil skutečně velmi lehkým dojmem, což ještě podpořila ochota k odlepení obou kol od země. Dostat jej do vzduchu je přímo radostí a jezdec k tomu proto využije každou sebemenší příležitost. Takže i když máme pod sebou čistokrevný cross-countryový bike, tak v tomto konkrétním případě je jeho povaha celkem hravá, byť tedy svádí spíše k nadskočení předním i zadním kolem současně, nežli třeba k bunny-hopu.
Velkou pochvalu zasluhují nabízené převody. Vzadu kazeta s nejmenším pastorkem s deseti zuby a největším 51 zubů, vpředu pak převodník se 34 zuby, to je ideál nabízející zdolání extrémně prudkých stoupání i rychlosti ve sjezdech. Máme před sebou bike ze své podstaty koncipovaný na to, abychom se s ním pohybovali v čelní skupině závodu, proto je potěšující, že nám nebudou scházet převody, pakliže pojedeme v mírném táhlém klesání pětapadesát kilometrů za hodinu. A je nám o to sympatičtější fakt, že 4Ever nabídne ideální závodní převody i na Inexxisu, přestože pro ryze racingové nasazení má Scannera, jehož sedlá třeba i novozélandský profesionální bikový tým NZRT. Celý testovaný bike je stavěn do závodna – geometrie, jízdní pozice, pláště, převody, tady je z našeho pohledu vše naprosto v pořádku.
Sedlo Selle Italia S3 představuje kvalitní model, jejž 4Ever používá i na celé řadě dalších strojů. Trochu zde chyběla absence ochrany boků proti prodření, ale jinak je sedlo přesně tak sportovně-závodní jako celý zbytek Inexxisu. Příjemné byly gripy 4Ever, jež padnou bezvadně do dlaně i bez rukavic. Jsou zde ale i zdánlivé detaily, které však pozorného pozorovatele potěší, například maximálně odlehčená páčka rychloupínáku podsedlové objímky.
A současné ikstéčko? Jedním slovem brilantní. Dokonale brzdí i řadí, disponuje ideálním převodovým rozsahem a třeba i chod řadicí páčky nás okamžitě ujistí, že máme nejmodernější možné osazení. Vroubkovaná pryžová kontaktní plocha hlavní řadící páčky, zdánlivá maličkost, je extra příjemná, natožpak úžasně krátký krok páčky potřebný pro přehození o jeden pastorek. Shimano je zkrátka opět bezkonkurenční, ať si hoši od Sramu říkají, co chtějí.
Bližší informace o dostupnosti kola a další informace na www.4ever.cz
Technické specifikace:
Rám: Carbon High Modulus 29
Vidlice: Rock Shox Judy RLO, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 34
Brzdy: Shimano Deore XT, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano CS-M6100 10-51 (12)
Náboje: Shimano MT410
Ráfky: Mach1 Neo Disc 29“
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Perf., 2,25“
Řídítka: Ritchey Flat, 720 mm
Představec: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: Selle Italia X3
Hmotnost: 11,65 kg (vel. 19“)
Cena: 53 990 Kč
Lehokola nejsou dnes sice žádnou novinkou, ale přesto jde stále o natolik nevšední kategorii cyklistiky, že jakmile ležíte a jedete, jste…
Author pro letošek představil novou rámovou platformu svých karbonových hardtailů. Už jsme ji měli možnost otestovat v podání prototypu…