Český e-bike vylepšený o český senzor ulehčující řazení, to je testovaný Tuwan, jenž se rodí ve východočeské Úpici. Zmíněný senzor Gearsensor.com pak vzniká v podhůří Orlických hor a tahle chytrá věcička umí podle nastavení na kratičký okamžik snížit tah motoru pro snazší přeřazení. Nejde ale o původ, nýbrž o jízdní vlastnosti, co budoucího e-bikera zajímá, takže se pojďme povozit.
Klasika bez extrémů
Tuwan je devětadvacítkou nehrající si na nějaké trailové, či naopak výkonnostní zaměření, na to má Apache v portfoliu jiné modely. Tohle je klasická devětadvacítka s živým točivým projevem, pohodlným sportovním posedem a příjemnou ovladatelností. Rám s baterií usazenou na spodní trubce sice není zrovna v souladu se současnou trendy integrací, ale klasické provedení má výhodu v nižší hmotnosti a jednodušší demontáži baterie, třeba při přesunu cyklobusem či lanovkou někam na hřebeny. I přesto ale nechybí montážní závity pro košík na bidon, umístěné netypicky pod horní trubkou. Design rámu pak profilacemi trubek vychází z typických znaků celé „apačí“ kolekce, takže nechybí kónická hlavová trubka či nakrčení horní trubky hned za ní. Přímé vedení horní trubky směrem k sedlovým vzpěrám vypadá u testované devatenáctky efektně, stejně jako výztuha před sedlovou trubkou. Spodní trubka pak nese ostřejší trojúhelníkový průřez a spolu s nosníkem „doku“ baterie je navařena na šasi, v němž je motor usazen pod 40° úhlem pro lepší prostupnost terénem. Zadní stavba vypadá, v podstatě jako téměř celý rám, v kategorii elektrokol trochu subtilně a profily trubek to s masivností rozhodně nepřehání. Ve finále ale jde pouze o dojem, protože na celkové torzní tuhosti se to neprojevilo nijak negativně. Patky na rychloupínák jsou sice lehce archaickým prvkem, nicméně vpředu pevná 15mm osa nechybí, a to je důležité. Vzduchová vidlice SR Suntour s dálkovým lockoutem tak nabídne nejen dostatečný rozsah regulace tvrdosti, ale i torzní tuhost plně korespondující s rámem.
Ten pak počítá s možností montáže nosiče nebo blatníků přítomností závitů na zadní stavbě. Ta mimochodem nabídne dostatečnou světlost i pro pláště trochu širší než sériových 2,25 palce. Pneumatikám nepřekáží ani vedení brzdové hadice či řadicího bovdenu a kabelu snímače pod řetězovými vzpěrami, na něž se přesouvají z útrob spodní rámové trubky, do níž vstupují na levém boku.
Komponenty desítkové sady Deore sází na kazetu s větším rozsahem 11 až 42, čemuž odpovídá pozice kladek na přehazovačce, a v kombinaci s převodníkem s osmatřiceti zuby to bylo optimální jak pro rychlejší rovinky, tak pro náročnější výjezdy. Ráfky Remerx s náboji Formula pak nejevily žádné nedostatky v odolnosti a vzorek plášťů Smart Sam je ideálem pro rekreačně sportovní e-biking, kde bude převažovat spíše zpevněný a suchý povrch. Nízký valivý odpor plášťů s takřka souvislým středovým vzorkem se skvěle doplňuje s dostatečně hrubým bokem pro jistotu v zatáčce. To vše pak krotí 180mm kotouče, které výrobce na rozdíl od řady konkurentů krotí nikoliv nejlevnějšími shimanovskými brzdami MT200, ale o stupeň lepšími čtyřstovkami. Gripy Ergon jsou pak příjemným nadstandardem, vídaným spíše u kol ve výrazně vyšších cenových hladinách. Tuwan přitom aktuálně láká výraznou slevou, kdy je o deset tisíc levnější než na začátku sezóny.
Plynulá jízda
Styl a jízdní vlastnosti kola jako by byly v souhře s projevem pohonu, jehož vystihuje jediné slovo, plynulý. Motor cé osmnáctka využívá Gearsensor.com, tedy malou krabičku umístěnou na řadicí bovden. Tenhle senzor snímá pohyb řadicího lanka a umí snížit na malý okamžik tah motoru pro snazší přeřazení. Díky speciální aplikaci Comp Drives je možné nastavit míru úrovně snížení tahu řetězu v momentě řazení, a to od nulového ovlivnění, až po tak výrazné, že to jezdec i sám pocítí, vše je jen na volbě nastavení. Upravujeme posed, jenž je délkou rámu optimální pro 180cm jezdce, zaujímáme docela pohodlnou pozici za řídítky a tlačítkem na baterii ji aktivujeme, abychom mohli následně tlačítkem na ovladači zapnout pohon. Miniaturní displej s dvojicí tlačítek pro ubírání či přidávání mezi pěti stupni výkonového režimu motoru je v dosahu levé ruky, ale bez brýlí budou mít starší uživatele trochu problém. Displej zobrazuje aktuální rychlost, stupně výkonu motoru, kapacitu baterie a info o nájezdu. Sice se v šeru automaticky podsvítí, ale na slunci je obtížněji čitelný, nehledě na malou velikost písmen a číslic.
Tohle malé provedení počítá primárně s využitím smartphonu a aplikací, ovšem na přání lze mít mnohem větší displej S18 s číslicemi, které přečte i jezdec s vysokým počtem dioptrií. Zapínáme nejnižší stupeň a vyrážíme, abychom již tradičně v podstatě vzápětí přepnuli na dvojku, která nabídne znatelně účinnější přípomoc. Kliky s delší osou jsou skloněné směrem k rámu, takže pozor, pokud jste zvyklí šlapat s patami víc k rámu. Na dvojku jede motor svižně po rovině a při podřazení na lehčí převod trochu přidá na hlučnosti. Při řazení do výjezdu jasně cítíme lehké ochabnutí výkonu motoru v řádu desetin sekundy a nepatrné škubnutí v pedálech. Senzor máme aktuálně nastavený na výraznější úbytek tahu motoru, a je to znát jak na lehčím řazení, tak ale současně i na cuknutí celého kola. Mimo řazení ale pracuje motor krásně plynule, a to i při překročení pětadvacítkového limitu, nastavením nižší účinnosti senzoru přes aplikaci se pak škubavý projev ztratil a řazení i přesto bylo plynulé. Není to pohon s živým ostrým projevem, jako má aktuální Bosch, nebo schopností podávat výkon ve vysokých otáčkách, jako umí Yamaha. Comp si jede stabilně v určitém rozmezí středních otáček, a když zkoušíme do kopce těžší převod, nevadne, ovšem na nejlehčí nemá snahu dostávat kolo na zadní a vystřelit kupředu, jakmile se do pedálů opřeme trochu víc. Má jakýsi konstantní výkon pro plynulou jízdu bez nějakého dovádění a ambicí zdolávat rychle strmé úseky. Na rovinách a v táhlých stoupáních je to ideální a předvídatelný společník, ať už jedeme na trojku či pětku výkon. Spotřeba na trojku a čtyřku se přitom v kopcích pod víc jak metrákovým jezdcem dostala na poslední ze čtyř dílků indikátoru kapacity po najetí osmatřiceti kilometrů, což je slušný nájezd. Tuwan prostě bude s tímhle pohonem optimální pro starší a méně agresivní e-bikery, kteří chtějí poslušný stroj a nehodlají pokořovat nějaké hranice, ať už výjezdové či rychlostní, tam prostě pocitově pár koní na výkonu chybí.
Ovládání kola ale s tímhle projevem plně koresponduje, protože bike má delší zadní stavbu, která zklidňuje jinak docela točivý přední trojúhelník s ostřejším úhlem vidlice. Do výjezdů je to výhodou, protože není nutné příliš korigovat řídítky směr předního kola, ve sjezdech pak musí jezdec uzdu trochu přitáhnout. Nicméně pokus dostat bike na zadní s přišlápnutím do pedálů není ani na pátý stupeň úplná samozřejmost. Co se ale týká vedení směru či ochoty zatáčet, ani v jednom ohledu Tuwan nestrádá. Jen od něj nechtějme nějaké extrémy, je to prostě obratný e-bike, ale duší kliďas a výletník, a přesně takový by měl být ideálně i jeho budoucí majitel.
Technické specifikace
Rám: Alloy 6061
Vidlice: SR Suntour XCR 32 Air RL-R, 100 mm
Kliky: Spec, 38 z. NW, 175 mm
Brzdy: Shimano MT400, 180 mm
Řazení: Shimano Deore, 1x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Náboje: Formula
Ráfky: Remerx Rocky
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,25“
Kazeta: Shimano Deore, 11-42
Sedlo: Spec Sport
Sedlovka: Spec Phase
Řídítka: Spec Phase
Představec: Spec Phase
Motor: Comp C18
Baterie: LG 36 V / 16 Ah, Li-Ion,
Displej: Comp RM-1
Hmotnost: 21,4 kg
Cena: 44 990 Kč
Terénní e-biky si žádají více výkonu, takže logicky narůstá síla motorů, tedy jejich krouticí moment, snižuje se jejich hmotnost, hlučnost…
Silniční elektrokolo, u nějž na první pohled nikdo skoro nepozná, že jedeme za naše síly jen částečně – taková je jedna z letošních novinek…