Silniční elektrokolo, u nějž na první pohled nikdo skoro nepozná, že jedeme za naše síly jen částečně – taková je jedna z letošních novinek francouzského Lapierru. Model eSensium 500 s pohonem Ebike Motion, s minimalistickým motorem v zadním náboji a s baterií dokonale skrytou v takřka běžně mohutném profilu spodní trubky, v sobě nezapře geny sportovní silničky i gravelu, a současně se na něm můžeme i při solidní průměrné rychlosti parádně flákat, pakliže zvolíme nejsilnější z trojice nabízených režimů. Na druhou stranu, necháme-li si více pomáhat pouze v těžších stoupáních, nikdo nemůže říci ani slovo o tom, že nesportujeme – eSensium dokáže smazávat rozdíly ve výkonnosti třeba při partnerské cyklistice.
Model na snímcích v téměř nezměněné podobě přechází rovněž do kolekce 2021, jen s decentní úpravou grafiky a odstínu rámu a s mírně pozměněným názvem na e-Sensium 5.2. Technika je totožná, takže výstup testu bude platit také pro model následující. S pohonem španělské značky Ebike Motion se nesetkáváte na našich stránkách poprvé a u aktuálně nejvýše postavené verze řady eSensium se výrobce snažil nabídnout daný systém pohonu, pokud možno, stále ještě v dostupném balení. Spoléhá proto na dural, konkrétně na slitinu s označením Supreme 5, karbon/duralovou přední vidlici a na sadu Shimano 105, to vše při cenovce jen těsně převyšující osmdesátitisícovou hladinu.
Již letmý pohled na eSensium 500 naznačuje přesah z elektro-silničního segmentu mezi elektro-gravely. Ani ne tak samotnou šířkou obutí 28 milimetrů jako spíše konstrukčními prvky a stejně tak použitou geometrií s výrazným slopingem, delší zadní stavbou a vysokou mohutnou hlavou. Přední vidlice dovoluje nazutí daleko objemnějších plášťů, dozadu pak jen o něco širších, ovšem právě osmadvacítky jsou ideálem pro méně kvalitní asfalt.
Osvědčený Ebike Motion
Pohon s malým zadním motorem se zdá být ideálem z hlediska hmotnosti, již se daří udržet v rozumných mezích. V případě testovaného Lapierru to bylo 14,3 kilogramu, což je mimochodem hmotnost udávaná rovněž samotným výrobcem. Pokud se nám díky naší nepředvídavosti stane, že baterii úplně vybijeme, následná jízda směrem k domovu již „za svoje“ nebude nijak velkým utrpením, respektive bude podobná jízdě na levnějším gravelu bez elektropohonu. Vybití baterie proto nepředstavuje noční můru majitelů – třeba na rozdíl od těžkého elektro-fullu se středovým motorem.
Jak již bylo zmíněno, 250Wh baterie je zasazena do spodní trubky, jež se skoro ani netváří, že právě v jejích útrobách najdeme zdroj energie. Krouticí moment 40 Nm se sice nemusí zdát předimenzovaný a je pravda, že se zde z principu možná úplně nepočítá se stodvacetikilovými jezdci, na druhou stranu je pohon ideální právě pro zmíněné vyrovnání výkonově nevyvážených dvojic a i zcela netrénovaný jedinec se bude na tomto Lapierru v kopcích cítit jako nadstandardní vrchař. V tom spočívá hlavní přínos. Nízká hladina zvukového doprovodu motoru i v případě aktivace nejsilnějšího režimu je pak dalším z aspektů, proč si budeme ve stoupáních připadat bezmála jako supermani.
Vedle toho je systém Ebike Motion nebývale přátelský z hlediska citlivého dávkování nabízeného výkonu, na jakékoli cukání zde můžeme rovnou zapomenout, a plusem je také prakticky okamžitá aktivace po otočení klikami. Že elektropohon po rovině moc nevyužijeme? To je, i není pravda. Aspoň lehce trénovaný jezdec se po rovinkách sice běžně pohybuje právě okolo oné uzákoněné pětadvacítky, ale ten netrénovaný může výhody pohonu využít i zde. Stačí se trochu flákat a nechat systém pracovat za nás. To by však bylo trochu škoda, protože se tím ochuzujeme o celkový nájezd, který může být značný, budeme-li systém využívat primárně tam, kam byl od počátku koncipován – tedy především v kopcích. Ze své podstaty totiž eSensium 500 pojede po rovinkách rychle samo o sobě, zvlášť nafoukneme-li hladké osmadvacítkové Continentaly na silniční tlak okolo sedmi barů.
Soužití s elektropohonem je vyloženě příjemné i z hlediska jednoduchého, intuitivního ovládání a přepínání režimů, vše v podání jediného podsvíceného tlačítka, umístěného svrchu horní trubky. Také zasazení dobíjecího konektoru je promyšlené, neboť je nad středovým pouzdrem umístěn mírně šikmo, pro ideální vsazení zástrčky nabíječky. Výhodou je i konektor kabelu vedoucího k motoru, s jehož pomocí můžeme zadní kolo jednoduše vyjmout v případě defektu. Každopádně, celá koncepce byla konstruována tak, aby se obešla bez klasického cyklocomputeru na řídítkách. Ten nahradí smartphone s instalovanou aplikací EbikeMotion. Jak také jinak?
Z hlediska komponentového osazení není moc co řešit. Shimano 105 funguje jedna báseň, platí to o hydraulických kotoučovkách i o řazení. Skoro se ani nechce věřit, jak moc se povedlo redukovat ovládací síly u posledních generací silničních přesmykačů Shimano, to je prostě paráda. Podobně spokojeni jsme byli s kompaktním obloukem řídítek a zajímavě působila přední objímka představce. Sedlo Selle Italia X3 vypadá dost sportovně a přiznáme se, že by se nám tady líbil nějaký ještě komfortnější model, ale to je spíše subjektivní záležitost. Kola jsou bytelná, dimenzovaná i pro větší zatížení, o pláštích Continental již byla řeč a i v případě této elektro-silničky se „kontíky“ maximálně osvědčily. Ostatně jako vždy. Pokud bychom chtěli být vyloženými rýpaly, mohli bychom postrádat vícero závitů na sedlových vzpěrách zadní stavby, pakliže si někdo bude chtít kolo osadit nosičem. Ale v době bike-packingových brašen nejsou takové poznámky úplně na místě.
Pohon v praxi
Již v předešlých testech systému Ebike Motion jsme psali, že nabízí realistický dojem našeho nadstandardního fyzického výkonu – klasický mentální doping, něco podobného jako vítr v zádech. To považujeme za jeden z hlavních kladů. Samotný motor je navíc skutečně malý a při pohledu z pravé strany jej máme celý v zákrytu za pastorky. Při pohledu ze strany opačné pak za brzdovým kotoučem, takže dojem, že jedeme na klasické silničce, je pro okolí prakticky stoprocentní. Pokud nebudeme řešit dojezd, můžeme klidně i do několikakilometrových výjezdů lítat dvacítkou a skoro bez zadýchání. Efekt je maximální.
Systém logicky láká k využívání dvou nejsilnějších módů, nebo spíše toho jediného nejsilnějšího, jako u většiny elektrokol. Takže se s dojezdem učíme rozumně hospodařit až během přibývajících společných kilometrů. Nakonec zjistíme, že po rovině můžeme skutečně většinu času šetřit baterii, kterou pak o to více vyždímáme v kopcích. Reálný dojezd? Ten se logicky odvíjí právě od ekonomičnosti naší jízdy, a pokud od počátku poletíme do kopců a s úsměvem budeme předjíždět trénované závodníky, za nějakých dvacet kilometrů budeme klidně na nule. Již v minulosti jsme ovšem s identickým pohonem najeli osmdesát a někdy i více kilometrů, pokud jsme si výhod elektrického proudu užívali pouze v kopcích a na rovinkách jeli převážně takříkajíc za svoje. Testovaný Lapierre to dokáže stejně tak. Brzy zjistíme, že není nezbytné systém vždy využívat v nejsilnějším módu a že i ten prostřední nebude z hlediska asistence zase o tolik slabší, byť poté musíme počítat s nižší průměrkou. Je to jako u elektromobilu – nepouštějte klimatizaci nebo v zimě vyhřívání sedaček a dojedete o dost dál, nežli pokud budete své tělo jen naplno rozmazlovat. Sympatické je, že právě takovéto elektrokolo nemá v úmyslu dělat všechno za nás. Lapierre eSensium 500 je stále primárně sportovec, byť nám v kopcích hodně ulehčí.
Rám: New e-Sensium Supreme 5 Alloy
Vidlice: New e-Sensium Carbon / Alloy
Pohon: Ebike Motion Technologies
Motor: Ebike Motion X35, 36 V / 250 W, 40 Nm
Baterie: Li-Ion 250 Wh, 36V / 6,9 A
Kliky: Shimano 105, 50/34
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Brzdy: Shimano 105 Disc
Ráfky: DT Swiss R470
Pláště: Continental Grand Sport Race SL, 28 mm
Kazeta: Shimano 105 11-34 (11)
Řídítka: Lapierre Alloy
Představec: Lapierre Alloy
Sedlovka: Lapierre Alloy
Sedlo: Selle Italia X3 Boost
Hmotnost: 14,3 kg (vel. L)
Cena: 80 990 Kč
Úplně nový rám, nová geometrie, nejnovější verze pohonu Bosch a k tomu jejich nejsilnější baterie, všechno navíc na rozdílném průměru kol…
Nejvýše postavený celoodpružený e-bike, nejlepší pohon Bosch a největší kapacita baterie, co víc si od Apache pro testování přát? Už pro…