logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Elektrokola
  • Motor Shimano DU-EP800

Motor Shimano DU-EP800

Terénní e-biky si žádají více výkonu, takže logicky narůstá síla motorů, tedy jejich krouticí moment, snižuje se jejich hmotnost, hlučnost a také třecí odpor v převodovém ústrojí. Prostě se nedějí převratné změny, ale vylepšuje se, dolaďuje a zdá se, že nějaké revoluce se jen tak nedočkáme. Nárůst výkonu svého středového elektropohonu ohlásilo i Shimano, jež mu rovnou dalo i nové jméno. Zapomeňme na současný vrchol nabídky v podobě STEPS E8000, na vrcholu aktuálně stojí EP8, tedy přesněji Shimano DU-EP800, které nabídne 85Nm krouťák, nižší hmotnost, tření i hlučnost.

Shimano se vždycky hlásilo k co nejpřirozenějšímu projevu svých pohonů, tedy žádné extra vysoké otáčky a maximum výkonu s jen minimální námahou jezdce. Tady je nový Bosch či Yamaha vůči pohodlnějším e-bikerům trochu vstřícnější a méně realistický při porovnání s jízdou bez motoru. Shimano si svojí tvář zachovává i nadále, ale snaží se nabídnout mnohem širší přizpůsobení pohonu požadavkům a stylu jízdy uživatele. Změnil se kromě softwaru ovšem i samotný základ, tedy motor, jenž dostal nově magneziové tělo, čímž se podařilo stáhnout hmotnost o 300 gramů, na 2,6 kg, tedy o 10 % oproti pohonu E8000. Zároveň narostl zmíněný točivý moment na 85 Nm a o 36 % se snížilo tření v převodovém ústrojí při jízdě s vypnutým pohonem, což je strašně moc a mělo by to být hodně znatelné při překročení 25km limitu, kdy jezdec začíná šlapat čistě za svoje a tenhle přechodový moment by měl být méně ostrý. Nárůst výkonu přitom neznamená zvýšení hlučnosti pohonu, naopak se podařilo motor hlučností přiblížit trochu slabší variantě E7000, takže opět výhoda, a to vše by mělo navíc díky nižšímu tření i hmotnosti přinést až 20% nárůst dojezdu.

Co se týká technických detailů, motor bude dodáván s klikami délky 160, 165, 170 i 175 mm s Q-faktorem 177 mm a převodníky 34, 36 nebo 38 zubů. Rozumět by si měl s rozsahem 9 až 12 převodů a rovněž i s elektronickou jedenáctkou či vícerychlostními náboji. Dostupné bude i vodítko řetězu, pro aktivaci pohonu může sloužit buď tlačítko integrované do rámové trubky, nebo spínač na baterii či displeji. K přepínání režimů slouží dvojice tlačítek v blízkosti palce a volit lze mezi Off, Eco, Trail a Boost režimy, přičemž displej nově nabízí možnost „kustomizace“ jednotlivých režimů v deseti úrovních. Vylepšené a zjednodušené je i zapínání Walk Assist režimu, jenž umí do rychlosti 4 km/h pohánět kolo tlačené jezdcem. Vše pak „krmí“ baterie představené letos v květnu, tedy rámové či integrované 630Wh provedení nebo lehčí 504Wh integrovaná varianta. Měly by vydržet tisíc plných nabíjecích cyklů, než jejich kapacita klesne na 60 %.

Co se týká softwaru, možnost naladění jednotlivých stupňů výkonu do deseti úrovní by měla nabídnout přepínání nastavení mezi různými uživateli kola a více se přizpůsobit jejich jízdnímu stylu či charakteru terénu. Přes aplikace tak lze systém doslova nastavit na míru každému uživateli. Základní režimy ale zůstávají, takže Boost nabídne maximální 85Nm krouťák s nejmenším přispěním síly jezdce do pedálů. Změna nastala u Trail módu, jenž sice umí dodat i 85 Nm, ale mnohem víc počítá se sílou jezdce a podle ní dávkuje výkon s ohledem na větší šetření energie v baterii. Oproti verzi E8000 se ale zkrátila doba, kdy při 60Nm krouťáku dodaném jezdcem nastoupí maximální výkon motoru. Díky tomuto chytřejšímu algoritmu se tak Trail mód stává ještě víc univerzálním i pro náročnější pasáže, kde jezdec zapomněl přepnout na Boost. Nejslabší Eco mód dodává jen 30Nm podporu motoru, takže především šetří baterie. Nicméně výrobce udává, že možnost nastavení dle preferencí jezdce dovoluje naladit podporu motoru ve všech módech v rozmezí 20-85 Nm, takže si nejsme jisti, zda i na Eco nebude možné „vydolovat“ z motoru v kritických momentech maximum výkonu. Nechme se překvapit, až budeme nový pohon smět provětrat někde v terénu a zjistit, jak se chová ve standardním i „custom“ nastavení.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Lapierre eSensium 500

Silniční elektrokolo, u nějž na první pohled nikdo skoro nepozná, že jedeme za naše síly jen částečně – taková je jedna z letošních novinek…

  • Datum: 12. 11. 2020
  • Kategorie: Elektrokola

Galerie, Na hraně e-endura Haibike

Úplně nový rám, nová geometrie, nejnovější verze pohonu Bosch a k tomu jejich nejsilnější baterie, všechno navíc na rozdílném průměru kol…

  • Datum: 30. 11. 2020
  • Kategorie: Elektrokola
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru