Znáte to, poklidná jízda po lesní cestě, jediná větev a ta se zrovna jako na potvoru namotá do přehazovačky a hezky ohne výměnný hák, tedy pokud jej rovnou neutrhne. Co s tím, pokusit se hák srovnat, to v lepším případě, jinak vyrobit zkrácením řetězu a demontáží přehazovačky singlespeed. U celoodpruženého kola to ovšem s jediným pevným převodem vzhledem k měnicímu se napnutí a délce řetězu moc nevyřešíte.
Náhradní hák odpovídajícího tvaru v batohu či v brašničce by měl být v případě delších vyjížděk či etapáků samozřejmostí. Ne vždy se dá odpovídající tvar háku sehnat u každého prodejce, ale je to v některých případech jediná možnost, jak znovu uchytit přehazovačku. Například současné rámy s pevnou zadní osou mají tak specifické háky, rovnou integrující domeček pro osu a navíc uchycené třeba zevnitř, že je ničím jiným než originálem nelze nehradit. Pak existuje několik typů uchycených jak zevnitř, tak z obou stran patky, ale tam už to není v případě použití rychloupínáku neřešitelné.
Pro ty, kdo vozí vzadu rychloupínák, zatím stále ještě drtivá většina, je řešením univerzální výměnný hák. Ten se totiž uchytí nikoliv do patky rámu, i když i to lze, ale nasadí se pod matici rychloupínáku a pod ním klidně může zůstat starý ohnutý hák. Vlastně je to úplně ideální, pokud pod ním starý hák zůstane, protože ten vytvoří dostatečnou opěrnou plochu pro tenhle náhradní typ, a stažení náboje v rámu bude jistější. Ne vždy totiž při absenci originálu náhradní „uni“ hák sedne v patce přesně do vybrání pro originál. Navíc, pokud je ten na vnitřní straně patky, je to dost problém.
Univerzální výměnný hák SuperB TB-ET05 je jednou z možností, jak znovu upevnit přehazovačku v případě poškození originálu. Jednoduchá konstrukce se snadno upevní díky nahrazení původní matice rychloupínáku. Nová matice má zúžení, které zapadne do dlouhého otvoru v háku, který lze na rámu výškově posouvat a nastavit tak do ideální pozice. Tloušťka nového háku je slabší než v případě originálu, což je hlavně kvůli tomu, aby se přehazovačka příliš nevysunula od výpletu. Použitím tohoto háku totiž posunete přehazovačku dále od kola, a tudíž nebude v některých případech možné zařadit na největší pastorky. Pro dojezd do cíle to ovšem nevadí, protože tuhost provedení zaručuje funkčnost přehazovačky zcela bez problémů. Co se týče zajištění přehazovačky, samotné uchycení rychloupínákem není tak jisté jako u originálu, takže je důležité dostatečně razantní utažení, aby se přehazovačka i s hákem nepřetáčela směrem dopředu. Každopádně, toto je velice funkční nouzové řešení, a pokud nemáte originální hák, tak se investice přibližně 220 korun určitě vyplatí, protože vám může zachránit vyjížďku.
(už)
Topeak u svých produktů vždycky sázel na originální zpracování přinášející nějakou vychytávku. Hustilka Topeak RaceRocket MT není výjimkou,…
Značka Apache své aktivity již řadu let orientuje nejen na běžná sportovní kola, včetně závodně orientovaných karbonových topmodelů, ale…