Apache Scalp FS Bosch Performance , 94 990 Kč
Značka Apache své aktivity již řadu let orientuje nejen na běžná sportovní kola, včetně závodně orientovaných karbonových topmodelů, ale také na elektrokola. Zdaleka se však nejedná o pouhé cestovní či městské stroje, jež v tomto segmentu nabízí celá řada výrobců. Apache věří v čistě terénní elektrokola, která v jeho nabídce nalezneme již několikátým rokem, a to se skvělým systémem středového elektromotoru Bosch. Pro sezónu 2015 se v kolekci tohoto výrobce objevuje velmi důležitá novinka, posunující terénní elektro-jízdu o značný kus dále. Pod staronovým názvem Scalp, jenž byl již v minulosti použit pro celoodpružené maratonské stroje Apache, se totiž skrývá do posledního detailu propracovaný elektro-full. Ten se stává vlajkovou lodí nabídky a je nositelem prakticky všech trendů posledních let, virtuálním zavěšením zadní stavby počínaje a koly průměru 27,5“ konče. S cenovkou 94 990 korun je pak ideálním kandidátem pro naši VIP sekci.
Požadavkem při tvorbě tohoto elektrokola bylo poskytnout uživateli naprosté maximum komfortu, ovšem při zachování ideální ovladatelnosti a průchodnosti náročným terénem. Z toho důvodu jsou použity nejen špičkové pružící jednotky Fox, ale třeba i teleskopická sedlovka. V reálu tak bude novinka se 120mm zdvihem koncepčně na pomezí maratonského a trailového biku - s výjimkou elektropohonu, se kterým by vás na start maratonského klání nejspíš nepustili.
Nyní již k technice samotné. Konstrukce rámu, nabízeného ve velikostech 17“, 19“ a 21“, je vyloženě nekonvenční, a to především umístěním zadního tlumiče, procházejícího otvorem v sedlové trubce. Toto promyšlené řešení šetří místo a současně navyšuje citlivost tlumiče, který má takzvané plovoucí uchycení, neboť jeho tělo je uchyceno k hornímu vahadlu, a pístnice naopak ke spodnímu. Zadní stavba i její zavěšení může připomínat osvědčené Maestro značky Giant, každopádně konstrukcí rámu je Scalp FS Bosch Performance jedním z nejvyspělejších elektro-biků na trhu. Jeho výrazný sloping vpředu doplňuje kónická hlava se spodním 1,5“ ložiskem a vzadu pak velmi robustní čepy či uchycení brzdy standardem Post Mount.
Přední vidlice využívá pevnou 15mm osu, takže i tuhost celku při naklopení do zatáčky by měla být vynikající. Obě jednotky dodal Fox, a to v provedení s dodatkem CTD, tedy s přednastavenou, dálkově ovladatelnou trojicí módů komprese (Climb, Trail, Descend). To je další z prvků jezdcova komfortu, kdy lze během okamžiku bike přizpůsobit konkrétním terénním podmínkám, což se samozřejmě týká také dálkového ovládání teleskopické sedlovky.
Až potud byl popis novinky téměř totožný s klasickým trailbikem, od něhož se Scalp FS Performance odlišuje středovým motorem Bosch a Li-Ion akumulátorem (36V/400Wh) na spodní trubce. Zasazení pohonné jednotky působí velmi čistě, což zdaleka nebývá u celoodpružených elektro-biků pravidlem. Motor s 250 Watty je vybaven integrovanou převodovkou, díky níž může být použit miniaturní převodník, u nějž nehrozí jakýkoli kontakt s terénem. Vzadu pak najdeme klasické desetikolečko a samotnou změnu převodů má na starosti přehazovačka Shimano Deore XT ovládaná páčkami SLX, přičemž z této sady pocházejí třeba i výkonné kotoučové brzdy. Velmi důležitým prvkem je informační displej LCD Intuvia, na němž nalezneme všechny funkce známé z cyklocomputerů, a mimo to samozřejmě informace o přednastaveném módu elektro-asistence. Ze čtveřice režimů Turbo, Sport, Tour a Eco si lze jednoduše vybírat podle povahy terénu či požadavku dojezdu, výhodou je i přímo u gripu umístěný ovladač režimů.
Každopádně, pokud třeba kvůli tělesným problémům horko těžko stačíte vaší původní bikové partě a nechcete být ten, na kterého se stále čeká, špičkový elektro-bike Apache vás rozhodně nadchne. Případně může být řešením v případě nevyrovnané výkonnosti při partnerské horské cyklistice. Na druhou stranu je dost pravděpodobné, že se stane ještě nevyrovnanější, pouze opačně. Aspoň řádně potrénujete, až se budete snažit stíhat vaší manželce či přítelkyni jedoucí na Scalp FS Bosch Performance...
(kad)
Tak tenhle díl rubriky Luxus je docela raritou a přesněji by se měl jmenovat „Jak si luxusně natrhnout....“. Nechápete? Tak se podívejte na…
U středového složení jen málokdo řeší barevné provedení, navíc v době pečlivě ukrytých integrovaných ložisek či typu PressFit je to téměř…