Zkoušeli jste někdy namontovat podsedlovou brašničku v kombinaci s teleskopickou sedlovkou? Jde to, samozřejmě, ale výsledkem je neustálá destrukce popruhu při každém zasunutí sedlovky nadoraz a spolu s tím také odřená povrchová úprava sedlovky nebo částečně poškozené gufero. Brašnička s pevným držákem jen na ližiny musí mít od sedlovky odstup, jinak to funguje podobně, takže moc funkčních možností neexistuje.
Pokud ale nutně musíte vozit klasickou podsedlovku a bez teleskopky nedáte ani ránu, speciální 20g adaptér Valais od Wolf Tooth může tenhle problém vyřešit. Adaptér je vlastně jednoduchý plastový návlek nebo jakási objímka na výsuvný díl sedlovky, k němuž se pak jednoduše upevní stahovací popruh brašničky. Omezení zdvihu sedlovky? Ano, ale jen o xxx milimetrů, což je výška tohoto adaptéru. Ten je vyroben z termoplastu DuPont Delrin, jednoduše se silou roztáhne a nacvakne na sedlovku, kde se zajistí dotažením imbusovým šroubem. Za 786 korun se dodává s vnitřním průměrem 25 nebo 26 milimetrů, což je zcela zásadní pro možnosti upevnění na sedlovku té které značky. Nejde to ošidit a vězte, že materiál je natolik houževnatý, že pětadvacítkové provedení na šestadvacítkové sedlovce prostě neutáhnete. Tak moc jsou obě strany dílu kvůli jednomu milimetru roztažené od sebe. Vyzkoušel jsem pětadvacítku na vlastní sedlovce KS, kde je bohužel 26mm průměr a závit se nechytl, navíc adaptér byl dost neesteticky rozevřený. Naopak na sedlovku PRO Koryak s 25mm průměrem padl skvěle a šel jednoduše dotáhnout. Pak už jen nasadit brašničku a zajistit. Při zasunutí sedlovky nadoraz pak adaptér krásně dosedl na vnější hranu prstence s guferem, jelikož má dole rozšíření s vybráním na vnitřní straně, právě pro ochranu gufera před kontaktem s tělem adaptéru. Po sejmutí adaptéru po nějakém čase nenesla vnitřní část sedlovky žádné známky opotřebení či poškození, takže se není třeba obávat. Nevýhodu ve snížení funkčního zdvihu sedlovky lze využít v případě jejího poškození, kdy nedrží ve zdvihu, ale zajíždí. Pak je možné posunout adaptér dolů jako pevný doraz a zajistit tak sedlo ve výchozí horní pozici. Jistě, skoro osm stovek za kousek plastu není jen kvůli podsedlové brašně zrovna málo, ale když není jiná možnost, je to geniálně jednoduché a plně funkční řešení. Můžete si sice kvůli upevnění brašničky omotat sedlovku kouskem duše s izolepou, ale s každým zasunutím sedlovky dolů se vám těsně před dorazem budou stahovat „půlky“, že si zase dojíždíte až na gufero a všechno se na sedlovce hrne, odírá a vy musíte pečlivě odměřovat, kam až můžete se sedlem klesnout.
(už)
Schválně zapátrejte v paměti, jak vypadala vaše první brašnička na nářadí, pokud jste jezdili už v raných devadesátkách. Buď to byla…