E-Koutek
Mondraker, Intense, Gasgas, KTM nebo také UNNO, to všechno jsou značky, které spojuje barcelonské designérské studio CERO, jež zanechalo v jejich produkci nesmazatelný otisk. Jenže UNNO je tak trochu jiný příběh, protože za ním stojí přímo CERO, a ne značka, která by si u nich zadala vývoj designu.
A kdo vede CERO? Cesar Rojo, inženýr a bývalý jezdec světového DH poháru, takže zkušeností víc než dost na to, aby přišel v roce 2012 s vlastní značkou, tedy UNNO. Virtuální zavěšení zadní stavby, speciálně vyladěná kinematika - ostatně jako u každé značky úplně nejlépe a nejoriginálněji a charakteristický, neotřelý design. Pomineme endura či XC nebo sjezdové speciály a podíváme se na to, co této rubrice přísluší, tedy novinku BOÖS, e-bike s pohonem Bosch a designem, který je zase trochu jinde, než běžně vídáme. Karbonový rám s extrémním, co extrémním, spíše šíleným slopingem, komínem sedlové trubky, baterií integrovanou ve spodní trubce, zatímco ta horní připomíná profilem spíše jen zpevňovací planžetu. Zadní kyvka pak spolu s umístěním tlumiče jen podtrhuje extravaganci celého stroje. Design zde byl nejspíš na prvním místě a je opravdu výjimečný, nicméně jízdní testy dle zahraničních médií rovněž chválí celkový projev, a řada znalců tak o biku hovoří jako o výjimečném a nastolujícím nové trendy. Například karbonový rám, kde tvůrci jednak nastavili kinematiku odpovídající SAG v rozmezí 30-40 % a při výrobě pak používají recyklované plasty ve spolupráci s Oceanworks, tedy pocházející z moře. Každý rám tak využívá 184 gramů nylonových vláken, kde 80 % z nich je z recyklovaných plastů z oceánu. Dvouřadá ložiska Enduro Bearings jsou u zadní stavby použita pro maximální životnost, takže i tady je odkaz na šetrnější produkt.
Zaklínadlem je dle tvůrců integrace, takže motor Bosch v současné Smart verzi napájí 750Wh baterie a displej Kiox je integrovaný v horní trubce s možností vyjmutí. Kombo představce s řídítky je geniálně čisté, stejně jako vstupy integrované kabeláže skrz hlavovou trubku nebo sedlová trubka bez vnější objímky či nenápadně zakomponované vodítko řetězu. Zadních 160 mm zdvihu zajišťuje vzduchový tlumič (lze nasadit i pružinový), vpředu mu pak sekunduje vidlice se 170mm zdvihem, obojí samozřejmě ve Fox Kashima provedení. Mullet koncepce kol je dnes samozřejmostí, takže nechybí, a celý bike za přibližně 250 tisíc korun v nejlepší specifikaci by měl vážit 22,7 kilogramu. Integrovaná kabeláž je zde díky bezdrátovému osazení Sram AXS nepřítomna, ale bike lze mít samozřejmě i v jiné specifikaci s lankovým řazením. Co se týká geometrie, tři velikosti S1-S3 mají 64° hlavový úhel a 77° úhel sedlové trubky při shodné 450mm délce zadní stavby. Reach je v prostřední velikosti S2 se 460mm sedlovou trubkou 470 mm a výška rámu je 540 mm při rozvoru 1265 mm.
BOÖS je hodně originálním e-bikem, ačkoliv třeba slovenský Kellys Theos je mu designem docela podobný. Každopádně špičkové osazení a originalita nebo nízká hmotnost spolu s extrémní kapacitou baterie budou hodně lákavé.
(už)
Asi není kategorie pedálů, v níž by Exustar neměl své zástupce a umí jak nášlapné modely pro bike, silnici nebo sjezdové nasazení, tak…
Novotvar doplňující slova jako nadprůměrné či podprůměrné? Ne, prostě jen dvojprůměrné silikonové gripy ESI FIT SG, které kombinují dvě…