Výběr odpovídající délky tlumiče je vždycky zajímavým námětem na různých bikových fórech, kde řada jedinců přemýšlí nad tím, co by kdyby, a zda by to s delším tlumičem a potažmo větším zdvihem nebylo lepší. či naopak. Dětské nemoci a experimenty nechme stranou, délka prostě musí sedět tomu konkrétnímu rámu, protože na to je celá geometrie spočítaná a špatná délka může znamenat špatnou geometrii, jízdní vlastnosti a třeba i potkání se zadní stavby a rámu při propružení nadoraz.
Délky tlumičů sice každý znal v milimetrech, tedy v metrické soustavě, jenže to byl vždy přepočet délky v palcích, protože tak se od počátku tlumiče značily. Takže to vypadalo třeba následovně 6.5x1.5", 7.875x2.0", 8.5x2.5'', přičemž první údaj je délka tlumiče a druhý jeho zdvih. Američané nebo Britové to měli díky jejich palcové soustavě jednodušší, my ostatní jsme přepočítávali na milimetry.
Rock Shox nejen, že ohlásil přechod na metrické tlumiče, ale hned přišel s celou řadou jejich provedení ve dvou verzích Deluxe a Super Deluxe. Tenhle staronový název navazuje na jeho známé pružinové tlumiče z devadesátých let.
Ale ouha, tak jako se mění standardy středového či hlavového složení, rozchody zadních patek a průměry os nábojů, tak se mění i délky tlumičů. Několik zásadních výrobců se totiž už vloni rozhodlo, že na letošek budou své tlumiče originálně vyrábět v délkách podle metrické soustavy, tedy v milimetrech, nikoliv v palcích, a pak to přepočítávat. Neschovávejte hlavu do dlaní a nesnažte se zhroutit z pocitu, že na vámi loňský draze zaplacený rám neseženete příští rok tlumič, takhle to nebude, a výroba obou variant bude nějaký čas probíhat souběžně, ale pro výrobce rámů to znamená určité ulehčení.
Jednak by měl být výběr délek tlumičů pro nové rámy přehlednější, snadnější to budou mít i jejich výrobci a polepší si i koncový zákazník, jenž se v tom snad rovněž bude lépe orientovat. Kdyby se podařilo také sladit průměry a šířky vložek v kluzných pouzdrech tlumiče, bylo by to úplně ideální, ale to bychom toho možná chtěli už příliš, i když proč ne?
Na této změně se domluvili známí výrobci na poli odpružení, tedy Rock Shox, SR Suntour, Manitou, X-Fusion, DVO a Cane Creek, ovšem Fox, DT Swiss či Öhlins nám tam nějak chybí a s nimi i další. Nikdy se nedohodnou všichni, ale jisté je, že některé značky z druhé skupiny budou postupně dodávat i metrické délky v závislosti na nových rámech, jen to nechtějí marketingově tolik tlačit.
Zatímco lepší verze Super Deluxe disponuje přetlakovou nádobkou, dostupnější Deluxe má tlumení po vzoru modelu Monarch a je jednodušší. V této variantě ale nahradila horní kluzné pouzdro dvojice průmyslových ložisek.
On to vlastně ale není až tak úplně jenom marketing, protože celá tahle věc je důsledkem tlaku výrobců celoodpružených kol, kde je kvůli lepší charakteristice pružení a jeho výkonu zapotřebí stále delších tlumičů. No a proč si to nezjednodušit a rovnou je nedělat v délkách metrické soustavy. Když bude tlumič delší, není nutné všechna těsnění a složité systémy regulací průtoku oleje tak natěsnávat na sebe, větší množství oleje se bude pomaleji přehřívat a větší vzduchová komora bude mít rovněž plynulejší průběh pružení (i když právě kvůli němu se do ní teď přidávají vložky, aby jej krotily), takže samá pozitiva a životní jistoty, chtělo by se říct.
Průřez tlumičem Super Deluxe krásně ukazuje vnitřní systém s dvojicí červených tokenů ve vzduchové komoře, sloužících ke zvýšení progresivity. Zajímavý paradox, zatímco DebonAir byla objemnější vzduchová komora pro větší linearitu, aktuálně se vše zase zmenšuje pro progresivitu.
Může za to Rock Shox?
Stejně jako se Gary Fisher přihlásil k objevu horského kola, tak podobně se k novému značení hlásí značka Rock Shox. Popravdě je první, kdo pustil do světa sériové modely právě v nových rozměrech. Jako by to byla u téhle značky rutina, navázat na historicky známé modely, tak stejně jako upside down vidlice RS-1 nese jméno prvního odpruženého kousku jejich dílen, tak nové tlumiče Deluxe a Super Deluxe zdědily jména po svých předcích z konce devadesátých let. Tyto modely by měly nahradit stávající tlumiče Monarch a kromě celkové délky je rozdíl hlavně ve vnitřnostech. Zatímco Deluxe má stejné tlumení jako Monarch, dražší verze s přívlastkem super už má samostatně nastavitelné tlumení v každém ze tří režimů, tedy Open, Climb a Lockout. Rozdíl je třeba v pozici těsnění dál od sebe, čímž dochází k lepšímu rozložení tlaku na pístnici, lepšímu bočnímu vedení a nižšímu opotřebení. Víc prostoru znamená větší možnosti, i když s tím už souvisí i nové způsoby uchycení tlumiče, protože i když se metrické značení týká rozměrů oko-oko, jsou systémy odpružení, kde to takhle jednoduše nelze udělat a je třeba pro optimální výsledek lehce improvizovat. Kromě kluzných pouzder tak Rock Shox umístil na jeden konec svých tlumičů i dvojici průmyslových ložisek vedle sebe, což ale není v zásadě tak nové, protože ložiska už tady, ať standardní či válečková, v minulosti byla a jsou. Nový je ale úchyt Trunnion Mount, což je dvojice čepů na bocích těla tlumiče, takže není nutné být omezen pozicí vahadla a čepů v rámu, protože se mezi ně vejde mnohem delší tlumič, který může trčet kupředu. Tenhle systém už pár značek ukázalo a třeba Trek to na svých tlumičích DRCV od Fox má, ale je to směr, kterým se mohou výrobci dále ubírat.
Trek na svých kolech používá tlumiče Fox DRCV už řadu let a právě ty mají kvůli delší vzduchové komoře s přepouštěcím ventilem namísto horního oka boční úchyty na tlumiči.
Rock Shox tak možná neobjevil Ameriku, ale každopádně se nebál ukázat ve větším měřítku nové značení a s ním související změny. Co se týče třeba průměrů čepů a jejich šířek, existuje více jak stovka rozměrů v souvislosti s uchycením do rámů jednotlivých výrobců, takže v zadním odpružení je opravdu doslova chaos, v němž se orientují asi jen výrobci a konstruktéři. Ale tohle zde řešit nebudeme, nám jde v současnosti o délku tlumičů a o to, co změny přinesou. Zatím jen pro letošek oznámilo více jak patnáct značek, že budou používat metrické tlumiče a další nejspíš přibudou záhy. Naštěstí výrobci mimo dohodnutou skupinu musí přizpůsobit svoji produkci rámům, takže se tomu také nevyhnou.
Když se podíváme na srovnání palcového a metrického značení, první samozřejmě už přepočítané v milimetrech, je zajímavé vidět, jak složité to dosud bylo a nakolik se to zjednoduší nedoháněním různých desetin a setin milimetru.
Nové celoodpružené biky Merida se kvůli vyššímu zdvihu vybavily tlumiči Rock Shox Super Deluxe s bočními úchyty Trunnion Mount, tedy variace na předchozí tlumič Fox. Luxusní je ovšem regulace odskoku otočnou rozetou na horním konci tlumiče.
Pro někoho nic moc zásadního, jiný už šílí z toho, že nesežene kratší tlumič, ale na druhou stranu, stále bude dostatek tlumičů dalších značek i souběžná výroba pro aktuální rámy, i když těžko říct, jak dlouho. Jen si zkusme sehnat dražší netapered vidlici na šestadvacítku, nemožné. A to neuběhlo ani pět let od doby, kdy se rozměr 27,5 palce začal trochu víc tlačit na trh.
A teď pozor, protože zatímco tady píšeme o metrických vzduchových nebo i pružinových tlumičích, venku už pomalu běží velká pružinová revoluce, za kterou opět stojí řada známých značek a zase v tom má prsty Rock Shox, takže napříště se máte, fandové zadního odpružení, opět na co těšit.
Super Deluxe v provedení s dvojicí průmyslových ložisek by měl být ve vahadle rámu mnohem jistěji uchycen než v případě klasického pouzdra. Hned další tlumič na obrázku má boční úchyty Trunnion Mount.
(už)
Italské Campagnolo se v případě vývoje vlastní řady silničních kotoučových brzd rozhodlo spojit síly s německou Magurou a výsledek je hodně…
V široké škále sedel značky BBB se pro letošek objevila novinka v podobě závodního sedla BSD-145 Echelon, jež je k dostání hned ve třech…