Italské Campagnolo se v případě vývoje vlastní řady silničních kotoučových brzd rozhodlo spojit síly s německou Magurou a výsledek je hodně přesvědčivý, funkčně i designově. Zatím poslední evoluce brzdových a řadicích pák Ergopower, s integrovanou expanzní nádobkou hydrauliky, je z našeho pohledu výrazným přínosem, stejně jako nabízený brzdný výkon. Campagnolo v kolekci 2018 představilo nejen zmíněné kotoučové brzdy, ale především čtveřici inovovaných nejvyšších sad. U těch se zdaleka nejedná pouze o doplnění kotoučovek, ale o optimalizaci pro rámy využívající diskové brzdy. Změny se tak dotkly „mechanických“ měničů a dokonce i klik, takže při prezentaci kolekce Campagnolo 2018 se cedulka „New“ skvěla minimálně u každého druhého komponentu.
Nyní ale již k hydraulickým kotoučovkám, jež najdeme u sad Super Record v klasické i elektronické EPS verzi, shodně u řady Record či Chorus. Sada Potenza, důležitá novinka letošní kolekce, bude od příštího roku k mání také v diskové variantě. Všechny sady však disponují kotoučovkami pouze jakožto alternativou ke klasickým ráfkovým brzdám. Přece jen bude trvat ještě nějakou dobu, než z nemalé části konzervativní silničáři přijmou diskové brzdy jako nesporný přínos. Konstruktéři z italské Vicenzy však udělali maximum, aby se tak stalo co nejdříve.
Ergopower disc brake controls
Přestože tím prvním, čeho si člověk všimne, jsou třmeny a kotouče, tak z našeho pohledu jsou v případě Campagnola naprosto zásadní brzdové a řadicí páky. U nich se totiž za prvé podařilo dokonale skloubit funkci a ergonomii, ale současně také zachovat velmi elegantní tvar, který je zvlášť v případě silničních komponentů hodně zásadní. Tělo pák Ergopower s hydraulickým systémem je totiž o pouhých osm milimetrů vyšší než u dosavadní „klasiky“, a celá hlavice pák proto nepůsobí jakkoli rušivě. Jinými slovy, integrace hydraulického systému s expanzní nádobkou se podařila nadmíru decentně. Přitom odvzdušnění je velmi jednoduché, neboť se provádí pomocí otvoru skvěle přístupného po sejmutí gumové krytky na samém vrcholu hlavice. Ještě zásadnější je však samotná ergonomie, kdy jsou obě páky lehce vykloněny směrem od osy kola a přirozeně tak padnou do ruky, aniž by bylo nezbytné vychýlení zápěstí. Ostatně celá hlavice pák je vyloženě anatomická a její zapadnutí do dlaně je absolutně příkladné, a to i v případě, kdy jsme zvyklí na silnici v létě jezdit bez rukaviček. Neméně důležitá byla také optimalizace řadicích páček, kdy ta odřazovací je situována níže, než na co jsme byli dosud u Campagnola zvyklí. To se však bavíme o mechanicky ovládaném řazení, elektronika EPS má u hydraulicky brzdicích sad páčky přesně tam, kde jsme byli dosud zvyklí. Nesmí chybět ani modulace, kdy si můžeme po vzoru horských sad nastavovat vzdálenost pák od řídítek a dokonce i regulovat sílu předpětí systémem AMS.
Tradiční logo versus moderna
Jsme u brzdových třmenů. Ty jsou u všech sad matně černé a je zajímavé na nich vidět tradiční gravírované logo Campagnolo. Je to něco podobného, jako bychom nápis Rolls-Royce viděli na Formuli 1. Campagnolo však již dávno není výrobcem, jenž by spoléhal pouze na tradici a konzervatizmus svých zákazníků. O tom vypovídají nádherné, superlehké karbonové komponenty a nesporný technokratismus sad s technologií řazení EPS. Takže třmeny hydraulických brzd do toho všeho dokonale zapadají. Jak jsme zmínili v úvodu, na vývoji se podílela Magura, tedy výrobce s obrovskými zkušenostmi v tomto oboru, takže lze předpovídat, že se hydraulika Campagnolo téměř jistě obejde bez dětských nemocí.
Brzdové třmeny mají kované dvoudílné tělo se systémem uchycení Flat Mount, jak také jinak. Dvoupístkové uspořádání je klasikou, přičemž samotné pístky mají průměr dvaadvacet milimetrů. Výrobce zde od samého počátku řešil maximální možnou vzdálenost mezi destičkami a rotory, jež je garantována v rozmezí od 0,4 do 0,6 milimetru. Na chladicí žebra a podobné čistý vzhled dost narušující detaily zde zapomeňme. Na dostatečném odvodu přebytečného tepla se podílejí samotné destičky a poměrně členitý třmen. Stejně tak bychom zde marně hledali rozpěrnou pružinu, neboť destičky jsou k pístkům jištěny pomocí integrovaného magnetu. Brzdovým destičkám nechybí praktický indikátor opotřebení a velká pozornost byla věnována namíchání optimální směsi obložení. Ta je na semi-metalické bázi a nabízí optimální výkon s velmi přátelským dávkováním brzdné síly. Důraz zde byl kladen nejen na perfektní funkci za všech podmínek včetně mokra, ale také na potlačení vibrací. Právě s tímto neduhem totiž mnohé silniční kotoučovky trochu bojují, protože moderní karbonové přední vidlice ze svého principu disponují schopností pružit v předozadním směru, z důvodu absorpce rázů od nekvalitního asfaltu. Konstruktéři Campagnola a Magury právě proto spojili síly a použitá brzdová směs je výsledkem dlouhodobého testování.
Brzdové kotouče označíme za konstrukční klasiku, ovšem s maximální možnou gramovou redukcí. Naprostá minimalizace materiálu je patrná nejen u duralových, černě anodizovaných unašečů, ale také v případě samotné brzdové plochy, svým děrováním tak trochu připomínající cedník. „Centerlockové“ uchycení představuje osvědčené řešení. Zajímavostí je doporučení výrobce, kdy 160mm brzdový kotouč předurčuje jezdcům s tělesnou hmotností nad 82 kilogramů.
Nejen brzdy…
Jak bylo zmíněno v úvodu, úpravy s dodatkem „HO“ (Hydraulic Optimization) se dotkly také dalších komponentů použitých u sad s kotoučovými brzdami. Rozdílná řetězová linka nábojů s pevnou osou si vynutila lehkou úpravu přehazovaček i klik, konkrétně pozice převodníků. Neméně důležitá je nabídka zcela nových zapletených kol, určených pro diskové brzdy. Charakteristický, po dlouhé roky osvědčený výplet G3 se tak ze zadního stěhuje rovněž na přední kolo, což je z našeho pohledu i nemalý estetický přínos. Doslova pastvou pro oko jsou nové „diskové“ náboje s výrazně odlehčenými přírubami. Jinak ale budou zapletené sety pro kotoučové brzdy jen alternativou ke klasice, jež zůstává, samozřejmě, nadále v nabídce.
A která kola můžeme mít v diskové verzi? Téměř všechna, od ultimativních celokarbonových modelů Bora One 50 a Bora One 35, přes Shamal Ultra, až po oblíbený model Zonda. Mezi novinky značky můžeme zařadit také cenově dostupná kola Calima, případně přepracovaný model Scirocco, ale to již odbíháme od kotoučovek, neboť se jedná o zapletené sety pro standardní ráfkové brzdy.
Aby byl výčet nejdůležitějších novinek kompletní, musíme zmínit sadu staronového jména Centaur. Ta v nabídce nahrazuje dosavadní Veloce, takže tvoří pomyslný základ. Nad Centaurem se již nachází loni představená Potenza, s níž má novinka logicky mnoho společného, ať už jde o základní tvar klik a provedení osy, ergonomii pák Ergopower, či o převody 2x11. Důležitá je vyspělost nové základní sady, která dává jasně najevo, že nějaká nižší střední třída Campagnolo příliš nezajímá. Tato značka zde vždy byla a stáje je primárně pro závodníky a opravdové entuziasty, tedy pro nejnáročnější uživatele.
Více o novinkách 2018 se dočtete na stránkách dovozce www.campagnolo-sirer.cz
(kad)
V široké škále sedel značky BBB se pro letošek objevila novinka v podobě závodního sedla BSD-145 Echelon, jež je k dostání hned ve třech…
Říká se, že příležitost dělá zloděje. Ale ono se to jen neříká, ono tomu tak skutečně je ve skutečnosti. Nestává se tak často, aby si vaše…