A to doslova. Přesně taková je šíře nabídky domácího výrobce cyklistických brašen, nosičů a s nimi souvisejících doplňků značky Sport Arsenal, který sídlí v Lysé nad Labem. A když bychom se rozhlédli mezi domácími cykloturisty a výletníky, kdo z nich vozí jakou značku řídítkové nebo jiné brašny, určitě bychom našli mnohou kousků s logem SA.
Malé představení kolekce této značky je jakýmsi úvodem k následným testům produktů, které si českého cyklistu získaly především možností výběru ze tří kvalitativních úrovní podle náročnosti použití a také příznivou cenou či praktickým provedením.
Základ kolekce tvoří řada LRC určená pro Lehkou Rekreační Cykloturistiku, což využijí víkendoví cyklisté s krosovými či horskými koly. Tyto brašny mají šitou konstrukci, jednoduchý systém uchycení k nosiči nebo řídítkům, a není u nich kladen tak vysoký požadavek na odolnost proti dešti nebo zátěži, a rovněž nemají fixaci nákladu. Jsou totiž určené pro jízdu s maximální hmotností nákladu 15 kilogramů, takže žádný extrém. Díky tomu u nich jasně vede příznivá cena.
Nechybí řídítkové brašny s objemem sedm litrů a uchycením na hliníkovém nosiči či systémem nacvaknutím Klick-Fix. Vnitřní prostor není polstrovaný a proti dešti chrání materiál speciální návlek. Podobně jsou řešené zadní velkoobjemové brašny, které se k nosiči upevňují jen gumicukem s háčky, a i když jsou lehce vodovzdorné, stejně je k nim pro zvýšení odolnosti dodáván nepromokavý návlek. Asi nejoblíbenější na domácím trhu jsou kromě řídítkových brašen, jež umožňují snadný přístup k obsahu a umístění mapy do průhledného mapníku, malé zadní brašny na klasický nosič či s nosičem na sedlovku. Obojí provedení je i v této nejdostupnější kategorii, a zatímco verze na nosič má dvě velká provedení 19 nebo 12 litrů, a menší jednoduché s objemem 4 litry, verze s vlastním hliníkovým nosičem na sedlovku pojme pět litrů a unese maximálně pět kilogramů. I v této cenové hladině najdeme velké nosičové troj či dvojbrašny s objemem až 35 litrů, ale opět platí využití spíše v příznivých podmínkách než při extrému. Celou kolekci doplňují dva modely zadních nosičů, s řadou praktických doplňků a montážních adaptérů.
Pro zdatnější cykloturisty je určena řada SNC konstruovaná na Speciální a Náročnou Cykloturistiku. Tady už se počítá s vícedenními jízdami „na těžko", čemuž odpovídá i variabilní modulový systém uchycení brašen a také jejich rozmístění rovnoměrně na přední i zadní kolo. Materiál je voděodolný polyamid s vnitřním nánosem PVC a odolnost lze navýšit buď použitím nepromokavého návleku, nebo dokoupením vnitřní vodotěsné vložky, která je konstruovaná podobně jako lodní vak, tedy s rolovacím uzávěrem. Kromě brašen určených konstrukcí pro využití i na šotolině a lesních cestách jsou rovněž nosiče z lepší hliníkové slitiny, celá řada počítá s nákladem až 35 kilogramů na celé kolo.
Tato kategorie je nabídkou produktů asi nejpočetnější a zahrnuje jak celou řadu sportovních podsedlových nebo rámových brašniček různých velikostí, tak klasiku na řídítka, nosič nebo sedlovku. Nechybí polstrovaná vložka do řídítkové brašny na fototechniku a mnoho variant nosičů na sedlovku, na něž lze upevnit různé velikosti zadních brašen. V této kategorii je ovšem počítáno i s nasazením brašen na přední nosič, takže velkoobjemové boční brašny uchycené hliníkovými háky lze použít jak dopředu, tak dozadu, a nakombinovat vzadu třeba se samostatnou horní spacákovou brašnou.
Samozřejmostí je použití reflexních prvků na všech výrobcích, které je patrné napříč všemi kvalitativními úrovněmi brašen Sport Arsenal.
Pro opravdu náročné cyklocestovatele je v nabídce řada EXP pro Expediční Cykloturistiku, tedy náročná putování v těžkém terénu, bez ohledu na počasí. Všechny brašny mají svařované švy a jsou vodotěsné, což zaručují i rolovací uzávěry. Důraz je kladen na maximální odolnost materiálu a všech spojů a totéž platí i pro nosiče, které jsou buď z tenkostěnných ocelových trubek a využívají konstrukci dvou trojúhelníků pro větší nosnost, nebo ze silnějších hliníkových trubek. Přední nosič je určený i na odpruženou vidlici a situuje náklad co nejblíže těžišti, takže žádný kompromis. Tady se prostě počítá s cestami na několik dní nebo týdnů i mimo civilizaci, takže všechno musí vydržet. Náklad je v brašnách fixovaný, aby se nemohl v těžkých sjezdech pohybovat, a je počítáno s náloží až 44 kilogramů. Tato kategorie je nejméně početná, co se produktů týče, ale zahrnuje vše, co je třeba. Boční brašny, spacákovou a řídítkovou brašnu nebo podsedlovku třeba na nářadí, kterou dobře využijí i nároční bikeři, kteří nechtějí mít náhradní duši a nářadí nikdy promočené.
Jestli se letos chystáte někam na dovolenou na kolech, případně se jen chcete vybavit pro převoz nejnutnějších věcí během cyklistických výletů, a nehodláte mít na zádech batoh, tak je u firmy Sport Arsenal rozhodně z čeho vybírat.
(už)
Gripy značky Ergon staví na dokonalé symbióze s dlaní jezdce, aby mu zaručily pohodlný a přitom jistý úchop. Ne každému může být…
Německá značka Bike Ahead je profláknutá především mezi uživateli těch vůbec nejluxusnějších komponentů a k jejím nejznámějším produktům…