Německá značka Bike Ahead je profláknutá především mezi uživateli těch vůbec nejluxusnějších komponentů a k jejím nejznámějším produktům patří nádherné bikové loukotě One s rekordní hmotností jeden kilogram. Titulek může být proto tentokrát lehce zavádějící, protože by stejně tak mohl znít „Minimalistický BikeAhead", a to díky redukci snad každé možné desetiny gramu u všech použitých konstrukcí. Tento malosériový výrobce je zkrátka naprostý maximalista v minimalismu!
My jsme si z nabídky BikeAhead, náležící na našem trhu do portfolia společnosti Airoo, vybrali jednu z novinek, a sice sedlovku s všeříkajícím označením The Seatpost. Hned zkraje zapomeňte na vše, co znáte od standardních sedlovek. Tato je totiž vyráběna ručně, každému jejímu detailu byla věnována neskutečná pozornost a v průměru 27,2 mm se v nejběžnější délce 350 mm dostala na hmotnost 125 gramů! Naprostou lahůdkou je provedení karbonového zámku, na němž je asi nejvíce patrné, že jakákoli strojová výroba by nikdy nebyla schopna něco takového vyprodukovat. Nosník zámku je monokokový, tedy přímo zakomponovaný do jednodílné konstrukce sedlovky. Karbonová „kolébka" i horní polovina zámku jsou doplněny o doslova titěrné duralové protikusy se závity, do nichž ústí titanové šroubky. Velmi netradiční je zakomponování plastického loga značky do stěny sedlovky, kdy logo vzniká přímo v základní formě, do níž se vkládá „prepreg". Ten kombinuje 3K pleteninu s UD karbonem, přičemž výrobní postup naprosto minimalizuje samotné množství pojiva, a je možné si vybrat, zda chceme mít pohledovou vrstvu 3K či UD. Charakteristickým detailem je použití unikátní technologie NSA (No-Slip Aplication), kdy jsou vnější stěny doplněny zakomponovanými protiskluzovými panely (s přídavkem siliky), účinně bránícími nežádoucímu zasunování sedlovky do rámu, při zatížení. Toto řešení umožňuje nejen snížit napětí v oblasti stažení, ale navíc se podílí na redukci vibrací.
Pokud jste zvyklí na špičkové sedlovky zvučných jmen, vězte, že žádný jiný výrobce se nevydal cestou takového materiálového minimalismu a preciznosti ruční výroby jako Bike Ahead. Alespoň tedy o žádném nevíme, neboť se sedlovka The Seatpost zcela vymyká zažitým standardům „běžných" špičkových dílů. Rovněž nápis Handcrafted in Germany a unikátní výrobní číslo na každé sedlovce jsou dostatečnými indiciemi preciznosti. Vždyť nejlehčí verze se s délkou 270 mm (průměr 27,2 mm) dostala na pouhopouhých 112 gramů, a naopak superdlouhá čtyřstovka váží stejně tak rekordních 135 gramů. V nabídce je i průměr 31,6 mm ve třech nabízených délkách, a to s hmotnostním rozmezím 119 až 145 gramů.
Hmotnostní omezení je zde samozřejmě logické, ale uvedených 95 kilogramů (váha jezdce plus vybavení) nám vzhledem k naprosto zanedbatelné hmotnosti sedlovky přijde jako omezení skoro nepodstatné. Téměř každý trénovaný závodník totiž může sedlovku BikeAhead používat. Německá preciznost dosáhla naprostého vrcholu jak ve zpracování, tak i v případě netradičního balení, či u návodu, který je velmi, ale velmi podrobný. Jsou v něm uvedeny veškeré utahovací momenty, ideální pozice sedlových ližin v zámku či podrobnosti k výškovému nastavení tak, aby byla využita výše zmíněná protiskluzová technologie NSA.
Výjimečné konstrukci sedlovky BikeAhead samozřejmě odpovídá také neméně luxusní cena, která činí 7900 korun. Zkrátka, je nutné zohlednit, že model The Seatpost není pouhým Rolls-Roycem ani Ferrari ve své třídě, ale je čistokrevnou ultimativní Formulí 1. A to se všemi technologiemi, které k tomu náležejí.
(kad)
Historicky není konkurenční boj výrobců cyklistických komponentů nic nového, vždyť v počátcích bikingu byl téměř dominantní SR Suntour, pak…
Domácí značka BikeWorkX se může pochlubit jednak velmi širokou nabídkou svých maziv a cyklokosmetiky, jednak jejich skvělou funkcí, kdy si…