Vittoriu si většinou automaticky spojujeme se špičkovými cyklistickými tretrami, tento italský výrobce se čtyřicetiletou tradicí má však ve své nabídce také brýle nebo přilby. Ne ovšem ledajaké, což ostatně dokazuje test silničního topmodelu. Přilbu nazvanou VH Ikon s nezaměnitelným aerodynamickým designem jsme zvyklí vídat na hlavách profesionálních jezdců a její kompaktní tvar společně s ultimativním bezpečnostním systémem MIPS a otočným kolečkem BOA stavitelného mechanismu z ní dělají doslova Ferrari svého segmentu. Ostatně, podobně jako sportovní vozy z Maranella i přilba VH Ikon vznikala v aerodynamickém větrném tunelu.
Co je na této přilbě tak zvláštního? Především fakt, že dokonalé obtékání vzduchu, trochu překvapivě, výrazně neomezilo celkovou ventilaci. Desítka otvorů je zde rozmístěna tak, že funguje obdobně jako nasávání motoru či přívod vzduchu k chlazení brzd u špičkových supersportů. Není tak důležité, jak je který otvor rozměrný, mnohem zásadnější je jeho tvar, umístění a především sklon. Takže ve větrném tunelu se při vývoji přilby neřešilo pouze obtékání vzduchu, ale také co nejlépe funkční ventilace při zachování ideálních aerodynamických a pevnostních parametrů. Tím se dostáváme k další silné stránce přilby VH-Ikon, a sice k odolnosti skeletu. Plná předohorní partie skeletu je velkou výhodou z hlediska maximálního možného dimenzování nejzatěžovanější partie v případě nárazu, a jak sami podle fotek jistě tušíte, deformační zóna bude v tomto případě účinnější nežli u superděravých modelů, svým tvarováním připomínajících ementál. To vše je navíc podpořeno technologií MIPS, tedy samostatně pohyblivým vnitřním plastovým dílem, jenž v okamžiku nárazu zajistí vzájemný lehký pohyb skeletu vůči hlavě. Jednoduše řečeno, MIPS zde výrazně utlumí nebezpečné trhnutí hlavou v okamžiku nárazu přilby na asfalt.
Tolik tedy k designu a použitým technologiím, které si však nevybraly přílišnou daň z hlediska hmotnosti. Ta je totiž stále velmi slušných 280 gramů. Nás však nejvíce oslovila kvalita usazení na hlavě, kdy je vnitřní vytvarování skeletu i rozmístění velkoplošných výstelek vyloženě příkladné. O „mezičlánku“ v podobě MIPS technologie jsme neměli při jízdě ani tušení - bezpečnostní systém je velmi tenký a dá o sobě vědět až při nárazu. Vyhovovaly také i minimalistické upínací pásky, rozdělené středovým odvětráním. K příjemným detailům patří možnost výškového seřizování stavitelného mechanismu na zátylku nebo polstrování řemínků pod bradou. Preciznost podtrhuje provedení skořepiny, kombinující matné a lesklé plochy s přetažením přes spodní okraj přilby. Tím je zde nejen navýšena pevnost, ale navíc i předejito nevzhlednému omačkání spodního lemu, třeba při nešetrném transportu. Jedinou menší připomínku máme k absenci reflexe, ale jelikož jsme testovali předsériový vzorek, je více než pravděpodobné, že u finální verze bude odrazka uprostřed otočného kolečka BOA.
Cena přilby Vittoria VH Ikon se systémem MIPS je 5940 korun a vybírat je možné ze čtyř barevných kombinací. Tatáž varianta bez „Mipsu“ vychází na 5400 korun.
(kad)
Když jsme vybírali do testu novinky domácí značky Sensor, volba kraťasů Classic a dresu Motion byla jasná hned na první pohled. Oba kousky…
Jednou z novinek značky 3F pro letošní rok jsou brýle Version s kódovým označením 1705. Pokud si vybavíte velké téma, jež jsme v…