Dvacet sedm a půl palce, tato kategorie horských kol začíná značně sílit a přitvrzovat v boji o zákazníka. Její argumenty jsou zcela jasné a nevyvratitelné, dá se říci, že z obou doposud zaběhlých standardů si bere něco. Je jakýmsi kompromisem nejen mezi výhodami obou rozměrů, ale i mezi jejich negativy. Kolo s průměrem 27,5“ akceleruje jen o něco málo hůře než šestadvacítka a nabízí jen o trochu méně jízdního komfortu než devětadvacítka. Současně ale nabídne lepší adhezi a prostupnost členitým terénem než donedávna jediný rozměr 26“ a především nijak výrazně neomezuje možnosti konstruktérů v případě vyšších zdvihů, jako je tomu u devětadvacítek. Rozměr 27,5“ zde každopádně je a přichází mu na chuť čím dál větší počet uživatelů. Dokonce i mnozí pravověrní vyznavači 26“ klasiky, kteří nemohli velkým 29“ kolům přijít na chuť, jsou standardem 27,5“ nadšeni, a stejně tak v praktických testech zatím dopadla drtivá většina „sedmadvacítek“ velice dobře, takže samé přesvědčivé argumenty...
Amulet šel vždy s dobou, stačí si vzpomenout na jeho propracované top modely z poloviny devadesátých let, nebo se třeba podívat na jeho současné karbonové devětadvacítky Big José. A stejně tak jde s dobou v případě stále ještě novotou vonícího standardu 27,5“. Jeho odpovědí je model Superlite 27,5“ SCF, postavený na velice lehkém karbonovém rámu a osazený sadou Shimano Deore XT. K charakteristickým znakům této domácí značky patřil vždy nepřehlédnutelný design i nevšední komponenty, přičemž ani v jednom nový 27,5“ model nezklamal.
Karbonový rám konstrukčně vychází ze zmíněných špičkových devětadvacítek Big José. Vyznačuje se použitím poměrně mohutných profilů trubek s dominantní hlavovou partií sázející na kónické provedení s 1,5“ spodním ložiskem. Veškeré prvky konstrukce jsou zaměřeny na co nejvyšší torzní i boční tuhost, samozřejmě v kombinaci s příznivou hmotností. Vedle širokého průřezu spodní trubky je rám podobně dimenzován také u sedlové trubky a celé zadní stavby, jež vsadila na výrazné přesazení sedlových vzpěr přes patky. Tento konstrukční prvek navyšuje schopnost zadní stavby pružit ve vertikálním směru, a pohlcovat tak nemalou část otřesů. Současně je však patrný nadstandardní rozestup vzpěr, a to nejen pro již zmíněnou vysokou tuhost při záběru, ale rovněž pro světlost zadního pláště, tedy jako prevenci proti nežádoucímu ucpání nabaleným blátem. Samozřejmě nechybí dnes už takřka nepostradatelné vnitřní vedení řadicích bovdenů spodní trubkou nebo umístění brzdového třmenu do prostoru před patkou, tedy na levou řetězovou vzpěru. Design je pak typicky „amuletovský“, s nepřehlédnutelným logem na sedlové trubce a s doslova obrovským nápisem zespodu dolní trubky. Amulet těmito prvky boří po léta zažité prvky a nutno přiznat, že jeho kola vypadají nejen hodně dobře, ale především jsou nezaměnitelná.
Stejně jako značka nejde s davem v případě designu, tak totéž se dá alespoň z části říci o osazení, konkrétně o odpružené vidlici Magura TS8-R se 100mm zdvihem. Ta vedle pevné osy a typické dvojité podkovy, tedy prvků navyšujících tuhost, vsadila také na dálkový lockout na řídítkách, který je u závodně zaměřeného XC stroje dnes téměř nezbytný. Zapletená kola spoléhají na ráfky WTB Laser 650b obuté do plášťů Wolverine od téhož výrobce. Naopak s hlavním proudem jde Amulet v případě komponentů řazení a brzd, což je jedině dobře, Shimano Deore XT je v tomto ohledu sázkou na jistotu a především uživatelé poslední generace kotoučových brzd japonské značky si přímo chrochtají blahem. Další díly pak vypovídají o elitním postavení kola v rámci nabídky Amulet 2013, máme na mysli například představec, řídítka a sedlovku FSA SL-K. Pokud by si ale někdo chtěl komponenty více přizpůsobit svému vkusu, může namísto kompletně osazeného biku zvolit také samostatný rámový set. Rám s vidlicí Magura a s hlavovým složením vyjde na 35 999 korun.
(kad)
Zapletená kola American Classic sahají historií firmy téměř třicet let nazpět, takže rozhodně nejde o žádné nováčky na trhu. Zakladatel…
Ráfkové brzdy německé značky Magura byly v devadesátých letech před příchodem véček a kotoučovek jedinou cenově rozumnou alternativou…