Zapletená kola American Classic sahají historií firmy téměř třicet let nazpět, takže rozhodně nejde o žádné nováčky na trhu. Zakladatel firmy Bill Shook je známý americký profesionální silničář, který to dotáhl k několika národním titulům na silnici i na dráze a byl členem národní reprezentace. V podstatě jej, jako většinu závodníků sedmdesátých let, trápil nedostatek kvalitních a lehkých komponentů, takže začal postupně přivádět na svět své vlastní výtvory. Byl to třeba duralový rám ze silných trubek, který vyrobil už v roce 1974. Po ukončení závodní kariéry následovalo studium techniky na univerzitě v Ohiu, po kterém už mohl v roce 1982 odstartovat svoji značku American Classic prvními produkty, což byl lehký košík na bidon a ultralehká sedlovka.
Dnes má tato firma s vývojovým a testovacím centrem v Kalifornii vlastní továrnu na výrobu ráfků a kompletaci kol na Taiwanu a produkuje zapletená kola pro téměř všechny cyklistické disciplíny. Důraz je přitom kladen nejen na nízkou hmotnost, ale také na odpovídající poměr tuhosti a komfortu, proto výplety sázejí na klasické ocelové dráty, nikoliv na dural. Výplety používají jak standardní, tak zeslabované dráty, ale vždy jde o klasiku, kterou lze v případě defektu vyměnit za obyčejný drát. Co se týče niplů, ty mají specifický tvar horní části, která je ukryta v ráfku, a díky tomuto prodloužení je lze centrovat trubkovým klíčem přímo zevnitř ráfku.
Charakteristickým znakem je originální provedení volnoběžného ořechu, který má šestici plovoucích západek na aktivační planžetě. Při záběru se tato planžeta díky pružince uvede do pohybu a všechny západky zajedou do ozubení v těle ořechu. Detailisty určitě potěší jednoduchá demontáž ořechu nebo možnost jeho záměny u bikových kol mezi Shimano či Sram XX1 provedením, bez nutnosti dalších úprav. U silničních kol je to pak u verzí Shimano a Campagnolo pouze o nutnosti přecentrovat v případě nasazení jedenáctkového ořechu ráfek o dva milimetry zpět ke kazetě. Duralové pláště ořechu mají pro vyšší odolnost vůči vymačkání jednotlivých pastorků do materiálu dvojici speciálních ocelových vložek, které tvoří opěrnou plochu, a udrží tak levnější kazety bez duralového unašeče při záběru na svém místě, aniž by se jednotlivé pastorky zakusovaly.
Variabilita nábojů u bikových kol ovšem nekončí záměnou ořechu, ale u většiny bikových modelů lze volit osu podle vidlice či rámu a libovolně ji vyměnit. Jeden pár kol tak může pasovat jak do patek pro rychloupínák, tak do vidlice pro pevnou 15mm osu či rámu s osou 135x12, případně 142x12 mm. Navíc pro biková kola jsou v nabídce kromě standardních rychloupínáků také jejich silnější 9 a 10mm verze.
U nábojů došlo již před několika lety k nasazení nerezových ložisek, čímž se výrazně navýšila jejich životnost, kdo by chtěl něco extra, může zvolit keramická ložiska.
Kromě inovací v nábojích přichází značka i s několika novinkami v konstrukci ráfků, u nichž upřednostňuje větší šířku. Širší ráfek by totiž měl být schopen v kombinaci s užším pláštěm nabídnout přesnější vedení a vyšší výkon při vysoké odolnosti. Navíc, při obutí širším pláštěm nehrozí nechtěný pohyb ráfku od jedné strany pláště k druhé, ale celek je mnohem kompaktnější. Bezdušové provedení ráfků má na starosti speciální lepicí páska, ráfky mají tedy děrování skrz obě stěny a zaplétají se standardně. Všechna kola jsou po strojním zapletení ještě ručně kontrolovaná a docentrovaná, takže je zaručena maximální přesnost. Dost ale technických detailů, shrňme si letošní kolekci, která je plná novinek.
Do terénu
Biková kola All Mountain 27.5/29 jsou zaměřena na tvrdší jízdu a jsou ve všech třech průměrech ráfku se zeslabovanými dráty, při hmotnosti 1752 gramů a váhovém limitu jezdce 107 kg, obojí uvedeno pro devětadvacítky.
MTB 26/29 Tubeless jsou středním modelem pro XC ve dvou průměrech ráfku s šířkou 26 mm. Devětadvacítky váží 1600 gramů, menší verze pak 1486 gramů a hmotnostní omezení jezdce je stejné jako u výše uvedeného typu. Pro závodní XC jsou určena kola MTB Race ve všech třech průměrech ráfku, který má šířku 28 mm. Zeslabované dráty 2.0-1.6-2.0 pak při hmotnostech kol 1361, 1435 a 1459 gramů dovolí zatížení jezdcem s váhou 100 nebo 95 kg, podle průměru ráfku. Nechybějí ani sjezdová kola s hmotností 2080 gramů a limitem jezdce 110 kilogramů.
Na silnici
Kolekce silničních zapletených kol je poměrně pestřejší, začněme modelem Argent s výškou ráfku 30 mm, 18 a 24 dráty a hmotností 1372 gramů. Následují Road Tubeless s 21mm ráfkem, stejným počtem drátů, ovšem hmotností jen 1220 gramů. Kola Sprint mají 24 mm vysoký ráfek a 28 drátů vpředu a 32 vzadu. Jsou vhodná jak pro závody, tak každodenní trénink, díky vysoké životnosti, a jejich hmotnost je 1410 gramů. Typ 420 Aero 3 má 34 mm vysoký ráfek, 18 a 24 drátů a hmotnost 1530 gramů.
Kromě těchto plášťových modelů jsou v nabídce i galusková kola Aluminium Tubular s 16 mm vysokým ráfkem a hmotností 1526 gramů. Dvaatřicet drátů zaručuje vyšší pevnost, takže jsou vhodná i na cyklokros.
Karbonem můžeme začít u diskového kola Carbon TT s hmotností 1436 gramů a pak u zcela nové kolekce karbonových galuskových kol s rozdílnou výškou ráfku. Carbon 44 má výšku ráfku korespondující s názvem a vpředu 18 a vzadu 24 drátů. Kola jsou použitelná jak na silnici, tak na cyklokros a jejich hmotnost je 1373 gramů při váhovém omezení jezdce 107 kg. Vyšší ráfek mají Carbon 58 se stejným počtem drátů a hmotností 1456 gramů pro maximálně 110kg jezdce. Nejvyšší verze Carbon 85 pak váží 1616 gramů a uveze až 114kg jezdce.
Sortiment značky zahrnuje nově i samostatné ráfky pro MTB ve všech třech průměrech a s hmotnostmi 329, 357 a 381 gramů. Pro bezdušáky jsou v nabídce těsnicí páska a ventilky, novinkou je pak speciální náboj pro vidlice Lefty. Na kola American Classic jsou dostupné veškeré náhradní díly včetně ořechů, os či ložisek a pro příští rok by měly být v nabídce i samostatné silniční ráfky. Značka vyrábí i silniční kola s magneziovými ráfky a hmotností 1108 gramů, která by rovněž měla díky svým vynikajícím absorpčním schopnostem brzy tlumit rázy od českého asfaltu.
(už)
Ráfkové brzdy německé značky Magura byly v devadesátých letech před příchodem véček a kotoučovek jedinou cenově rozumnou alternativou…
Ondra Cink, závodnící za tým Multivan Merida Biking, je v současné době naším nejúspěšnějším závodníkem v cross country. Titul mistra…