Bikový topmodel domácího Authoru se s kolekcí 2021 posouvá opět o značný kus dále, jde totiž o úplně novou karbonovou rámovou platformu, kterou jsme měli možnost již otestovat prostřednictvím prototypu závodně laděného Sectoru 29, jehož test jste našli v Cykloservisu 17/2020. Nejvýše postavený hardtail s cenovkou 109 990 korun, s tradičním pojmenováním Magnum 29, ovšem v nové kolekci nabídne něco navíc, co každý XC závodník stoprocentně uvítá. Jde o zapletená kola Author Flyer Carbon 29 TR, u nichž, jak již název napovídá, najdeme karbonové ráfky, podílející se na ideální kombinaci tuhosti, komfortu a zcela klíčové nízké obvodové hmotnosti. Mimochodem, pár těchto kol váží 1490 gramů, samozřejmě zde najdeme boostové osy a záměrně velmi decentní grafiku. Kola pro Authora na zakázku kompletně vyrábí společnost Carbotec, tedy producent totožný s tím, jenž naší největší značce dodává také většinu karbonových rámů, bikových i silničních.
Ale zpět k novému MTB topmodelu. Tím, co na první pohled přitáhne pozornost, je nová grafika, ovšem daleko důležitější je, co najdeme pod ní. Zde obrazně řečeno nezůstal kámen na kameni, jde totiž o novou generaci rámu, jež si z toho předešlého vzala vlastně jen jméno Magnum 29. Nová je geometrie, kompletně přepracované jsou profilace jednotlivých rámových partií, nové je ovšem i to, co se nachází pod povrchem, tedy skladba uhlíkových vláken. Author totiž od sezóny 2021 nepoužívá tři různé úrovně karbonu, ale jedinou – totožný rám bude tudíž použit u nejdražšího Magnumu 29 i u „základního“ Modusu 29. Tím hlavním, o co při vývoji novinky šlo, bylo další navýšení torzní tuhosti a současně schopnosti pohlcovat otřesy a rázy od terénu, to vše při zachování původní hmotnosti. Zmíněný test prototypu nového Sectoru 29 prokázal, že se výsledek hodně povedl. Novinka navíc plně respektuje současné konstrukční trendy a přidala další body v dnes tolik vyzdvihované disciplíně „ovladatelnost a jízdní zábava“, aniž by to jakkoli snížilo čistě závodní potenciál kola. Ten byl naopak s navýšením tuhosti dotažen z našeho pohledu k maximu. Ale to již zabrušujeme do klasického testu, což určitě není úkolem rubriky VIP…
Podívejme se tedy na konkrétní osazení nového topmodelu, který právě v komponentové skladbě logicky vychází z verze dosavadní. Vpředu pruží osvědčená foxka, jmenovitě model 32 Float 29 Step Cast se stovkovým zdvihem a nezbytným dálkovým lockoutem. Z hlediska osazení je opět použito kompletní ikstéčko, tedy sice ne nejluxusnější XTR, ale z hlediska funkce komponenty prakticky totožné, pouze o dost dostupnější pro běžné bikery. Hodně sympatická je skladba převodů, tedy dvanáctková kazeta s rozsahem 10-51 v kombinaci s převodníkem se šestatřiceti zuby. Tak se nám to líbí, u Authora evidentně staví kola ti, kteří na nich přímo závodí. Šestatřicítka vpředu s deseti zuby nejmenšího pastorku se postarají, že ani ve sjezdech či při velmi rychlé jízdě na čele závodu nebudeme zbytečně ztrácet drahocenné setiny sekund.
Také další komponenty lze označit za tradiční pro Author, na postu karbonové sedlovky, představce a rovněž karbonových řídítek najdeme řadu Ritchey WCS. Také sedlo Prologo X Zero II patří do vyšší ligy a vždycky nás na kole potěší pláště Barzo od italské Vittorie, zde konkrétně model s dodatkem TNT, již z výroby připravený pro bezdušový systém. O zapletených kolech Flyer Carbon již byla řeč, přičemž tento set spoléhá na špičkové dráty od Sapimu, superlehké niple Pillar a krásně propracovaná těla nábojů, jak je možné vidět na detailních fotkách. Tato karbonová kola budeme navíc jistě vídat častěji rovněž na strojích dalších značek, neboť budou v prodeji i samostatně, za cenu necelých třicet tisíc korun. Náš test prototypu Sector 29 s těmito koly ukázal, že karbonové ráfky posouvají akceleraci na novou úroveň. A o tu v závodech jde.
(kad)
Brzděním vzniká díky tření materiálů teplo a to je třeba někam odvést, takže už jsme tu měli chladiče brzdové kapaliny, což byla externí…
Cenově dostupné silniční pláště řeší mnozí z nás především pro tréninková kola, u nichž oceníme také solidní odolnost, klíčovou v méně…