Cenově dostupné silniční pláště řeší mnozí z nás především pro tréninková kola, u nichž oceníme také solidní odolnost, klíčovou v méně příznivých podmínkách provozu. Takže zatímco pro drahou karbonovou silnici jsme ochotni za obutí utratit nemalé peníze, u takzvaných „zimáků“ často hledáme „něco slušného tak do tří stovek“. Právě toto je teritorium silničních plášťů Force Road nabízených v šířce 23 milimetrů, a to ve čtyřech barvách, konkrétně v námi testované černo-červené verzi, dále v černo-modré, černo-šedé a nakonec také v celočerné.
Cena 279 korun a hmotnost 345 gramů jsou údaji spadajícími mezi základní modely sportovních silničních plášťů. Ovšem hodnota 60 TPI představující hustotu pleteniny je rozhodně nadstandardní, neboť většina přímých konkurentů disponuje přesně polovičním TPI. Přitom právě ono „TPI“ je poměrně zásadní pro celkovou odolnost konstrukce, tedy primárně pro odolnost vůči vyššímu provoznímu tlaku. Zde nejvyšší doporučený tlak představuje 8,5 baru, tedy nějakých 125 psi. Force k tomu přidává nečekaně schopnou směs, která je svou adhezí, respektive kombinací přilnavosti a mechanické odolnosti, blízká spíše střední třídě plášťů nežli vyloženě základním modelům.
V dané kategorii je klasikou drátěná patka a hmotnost převyšující tři sta gramů, v tomto ohledu máme před sebou klasického zástupce své třídy. Z hlediska jízdního projevu je ovšem Force Road nad průměrem nejen pocitem akcelerace, ale také schopností tlumit otřesy. Bočnice nejsou zbytečně tlusté a především zde najdeme nadstandardně poddajný běhoun. Výrobce použil takřka rovnoměrnou tloušťku průřezu, s maličkým přesazením profilovaných (barevných) boků běhounu vůči černému středu. Především nám však vyhovovala tuhost, či přesněji řečeno měkkost barvené směsi, doplněná o zmíněnou jemnou profilaci, kdy tato sestava nabídla v zatáčce velmi slušnou adhezi a zcela předvídatelné chování, na suchu a dokonce i na mokru. Cenově a hmotnostně sice základnější plášť, jízdně však nad průměrem své třídy. Spokojeni jsme byli s usazením v ráfku a neházivostí pláště, byť samotné barevné (v našem případě červené) proužky menší házivostí trpěly. To byla ale pouze estetická záležitost, která se navíc mohla klidně týkat pouze námi testovaného kousku.
Force Road je stejně schopný pro přední i zadní kolo. Z hlediska rychlosti opotřebení se jedná o standard, patnáct set kilometrů se na pláštích doposud příliš nepodepsalo. Poddajný střed běhounu zde má vedle komfortního přínosu výhodu také v plynulém opotřebení. Zatímco některé levnější silniční pláště mívají tendenci sjíždět se do plošky, díky tvrdšímu běhounu i použité směsi, což pak bývá problém při naklopení do zatáčky, Force Road tímto neduhem vůbec netrpěl. Navíc i odolnost směsi vůči ostrým kamínkům a škváře se zdála být solidní, neboť jsme nemalou část kilometrů najeli po méně kvalitních pošumavských asfaltkách, aniž bychom následně registrovali ona klasická, byť minimalistická poškození středu běhounu. Za dané peníze tedy rozhodně solidní obutí pro méně náročné silničáře, případně i pro tréninkové stroje těch náročnějších.
(kad)
Gravelová móda si žádá nové a nové komponenty a jedním z přírůstků kolekce Ritchey je řada řídítek VentureMax. Naším testem prošla…
Od značky Pro, jež je provázána s komponentovým gigantem Shimano, jsme si do testu již na jaře letošního roku vybrali jednu z novinek, a…