Model Oiz je v nabídce španělské Orbey brán jakožto superrychlá maratonská a cross-countryová střela. Tento full nabízí nekompromisní výkon a kterákoli z jeho variant bude splněním snu o závodním materiálu schopném vyhrávat. Z hlediska výchozí koncepce se jedná o osvědčenou klasiku, zde výraznější výstřelky nehledejme, ovšem celkovým sladěním celku i jednotlivými konstrukčními prvky se skutečně jedná o Ferrari v závodním poli. Námi prezentovaná varianta s dodatkem LTD a cenovkou téměř atakující magickou dvousettisícovou hranici je samozřejmě strojem pro vyvolené a za cenu 84 490 korun lze mít i samostatný rámový set, kdy následné osazení bude jen na fantazii a finančních možnostech majitele. Ovšem základní, sériově osazený model Oiz M50 už vychází na daleko příznivějších 76 490 korun, přičemž spoléhá na téměř totožný karbonový rám, jednotky pružení Fox Float a sadu Sram NX 1x12 – tudíž je modelová řada Oiz určena také obyčejnějším smrtelníkům z řad hobby jezdců, ne jen těm z VIP lajny. Ostatně celá řada nabízí celkem šestici modelů v různých kvalitativních úrovních, takže je určitě z čeho vybírat.
Zpět ale k topmodelu Oiz M-LTD v nezaměnitelné bledě zelenkavé barvě. Celokarbonový rám respektuje všechny současné konstrukční prvky, od pevných boostových os až po kompletně vnitřní vedení veškeré kabeláže. Typickým detailem modelu Oiz je třeba také integrované vedení dálkového ovládání lockoutu tlumiče, takže rám působí maximálně čistě. Koncepce pracuje na bázi jednočepu, kdy zadní čep je nahrazen samotnou pružností karbonu, což je v současnosti ve třídě stovkových XC zdvihů určitá konstrukční klasika. Detailem k pomazlení je pak nejen částečné zasazení zadního tlumiče do útrob horní trubky, ale třeba i minimalistické karbonové spojovací ramínko usměrňující pohyb tlumiče a navyšující torzní tuhost v této partii rámu. Neméně důležité z hlediska celkové tuhosti jsou také robustní profilace hlavních rámových trubek, které ještě podtrhuje použitý zelenkavý odstín.
Osazení plně respektuje roli topmodelu kolekce Orbea 2019, takže obě pružící jednotky Fox pocházejí z prestižní řady Factory, a tudíž využívají povrchovou úpravu kluzných ploch Kashima. Stejně tak sada Sram XX1 je tím nejlepším, co lze pořídit, byť nyní vlastně přebírá roli topmodelu elektronická verze XX1 AXS, která měla celkem nedávno svou světovou premiéru. Nejluxusnější biková řada Sramu zde využívá karbonové kliky se systémem středové osy DUB a kazetu s rozsahem 10 až 50 zubů vpředu doplňuje převodník se 34 zuby. Nejen prestižní díly řazení Eagle Gold, ale i brzdy pocházejí z top sady – tedy Sram Ultimate Carbon Gold. Tím nejdůležitějším prvkem pro samotnou rychlost jízdy a akceleraci jsou vedle rámu zapletená kola Mavic Crossmax Pro Carbon TL, obutá do špičkové specifikace plášťů Maxxis Ikon / Ardent Race šíře 2,2 palce. Tato konkrétní sestava dvou dezénů od Maxxisu je sice málo vídaná, ovšem v praxi dokonale funkční, z naší vlastní zkušenosti. Ani další díly nejsou jakkoli obyčejné, což dokládá třeba představec FSA K-Force, dále řídítka ze shodné sady a nakonec i sedlovka K-Force Light, nesoucí špičkové karbonové sedlo Selle Italia X-LR.
Oko detailisty potěší perfekcionismus, s nímž byl bike od A do Z stavěn a totéž platí o jeho designu. Z kola doslova září povrchová úprava Kashima i zlatý odstín přítomný na klikách, měniči či kazetě – to vše se podílí na úžasně ladícím celku. Přitom design je vlastně u tohoto fullu tím posledním, co by nás mohlo zajímat. Nejdůležitější je zcela nekompromisní závodní zaměření, toto je bike, na němž se vyhrávají závody světového poháru! A co jsme zatím ještě nezmínili, to je možnost takzvané „customizace“, tedy doladění každého modelu přesně podle přání konkrétního zákazníka, a to jak designově, tak úpravou osazení. I o tom je španělská Orbea.
(kad)
Co spojuje Leader Fox se jmény jako Pinarello, Maserati či Storck? Sázka na vyjímatelný středový pohon Fazua, který světové značky využily…
Domácí značka Sport Arsenal je synonymem špičkového vybavení pro cykloturistiku, ale i pro nejnáročnější dálkové jezdce či vyložené…