Domácí značka Sport Arsenal je synonymem špičkového vybavení pro cykloturistiku, ale i pro nejnáročnější dálkové jezdce či vyložené dobrodruhy. Nabídka nosičů a brašen pro všechny formy cyklistiky, včetně té expediční, je vyhlášená precizním zpracováním a promyšlenými detaily konstrukce. Začátky Sport Arsenalu se datují do roku 1992 a za více než čtvrt století se vyprofiloval v uznávaného výrobce. Příchod populárního bikepackingu nemohl nechat konstruktéry středočeské společnosti chladnými a poslední dvě sezóny nabízí produktovou řadu Bikepacking W2B. Pro letošní sezónu však byla právě tato část kolekce výrazně rozšířena a přepracována, takže se stále přibývající ortodoxní vyznavači dané formy cyklistiky mají na co těšit. Nadále však zůstávají v nabídce klíčové řady pro lehkou rekreační cykloturistiku, dále pro speciální a náročnou cykloturistiku a nakonec pro expediční cykloturistiku.
Před novou sezónou jsme se vypravili do sídla společnosti v Lysé nad Labem, abychom vyzpovídali její zástupce na téma nejzásadnějších novinek, točících se z velké části právě okolo expandující bikepackingové řady. Co vše je nového, které modely jsou nadále klíčovou páteří programu Sport Arsenalu, nebo jak probíhá náročné testování prototypů v praxi? Na všechna tato témata najdete na následujících řádcích odpovědi. Na dotazy odpovídala Markéta Vojtěchová ve spolupráci s Tomášem Zajíčkem.
Bikapacking je dnes hodně populární záležitostí, nakolik velkou část vaší produkce tvoří právě řada Bikepacking W2B?
První bikepackingové „vlaštovky“ jsme představili na veletrhu For Bikes v roce 2017. Nyní, po dvou letech, naše W2B řada, specializovaná výhradně na bikepacking, obsahuje
jedenáct různých produktů ve vodotěsném nebo voděodolném provedení a v několika barevných mutacích.
Představte čtenářům nejdůležitější inovace, týkající se právě bikepackingové části kolekce.
Inovace, která vyšla a my jsme na ní náležitě hrdí, je nový vizuál látky - pixelový maskáč. Je to námi navržený originální motiv s miniaturním logem SA a v kolekci W2B je použitý u všech typů voděodolných brašen. Tkanina s vnější impregnací a vnitřním 100% zátěrem zaručí, že se do brašny vlhkost jen tak nedostane! Z novinek bychom vypíchli třeba také příruční brašnu Art. 606 ve tvaru válce, určenou na řídítka. Vozí se v ní vše, co potřebujete mít po ruce, ať je to jídlo, peníze nebo telefon.
Kolik modelů obsahuje aktuální řada W2B?
Kolekci rozdělujeme na vodotěsnou, kde je vodotěsnost zaručena výrobní technologií vysokofrekvenčně svařovaných švů a užitím vodotěsných zipů, a voděodolnou, u níž je impregnovaná tkanina se zátěrem, kdy se do brašny může vlhkost dostat maximálně zipem nebo švy. Vodotěsných brašen na bikepacking, včetně novinek, nabízíme pět, látkových se zátěrem máme v sortimentu šest.
Jak probíhá testování připravovaných novinek v praxi?
Sport Arsenal si na testování, tedy maximálním prověření výrobku, dlouhodobě zakládá. Rok 2018 jsme věnovali především testům a zdokonalení zadní podsedlové brašny a novým prototypovým kouskům. Vodotěsná 612 byla testovaná na pěti etapách TdF. Pro letošní sezonu jsou všechny zadní podsedlové brašny dotaženy k dokonalosti, přidali jsme reflexní prvky, upínání pod sedlo je maximálně spolehlivé.
Prototypy testujeme na testovacím stroji splňující normu DIN, přímo ve vývojovém oddělení v Lysé. Jakmile brašna projde na testovacím stroji, posíláme jí do terénu „našim“ cyklistům, kteří jsou zpravidla extrémní cyklocestovatelé. Uvedu například Milana „Forresta“ Silného (Lví Stopa), nebo extrémního bikera z Polska Rafala Grezlikowskeho (BikeDrems).
Kolik kilometrů v průměru najezdí takový prototyp brašny či nosiče, než se dostane do sériové výroby?
Prototyp najezdí s plnou zátěží, nebo i přetížený, osm hodin v kuse na testovacím stroji na maximální otáčky, což je imitace nerovného terénu s boulemi při velké rychlosti. Následně musí tester s brašnou nebo nosičem absolvovat minimálně 700 km, preferujeme ale spíš větší expedice, třeba až 2000 km.
Kde vznikají produkty s logem Sport Arsenal?
Návrh, vizualizace, prototyp a následné testování je výhradně česká záležitost. Globalizace zasáhla samozřejmě až k nám, takže abychom zůstali konkurenceschopní, polotovary brašen vyrábíme v Číně, tak jako spousty dalších kvalitních značek na světě. Ve výrobní hale v Lysé jsou brašny dokončovány – úkony jako například montování úchytů, aplikace zadního dílu Quick fixu, kompletování nosičů – to je jen zlomek prací, které na produktech Sport Arsenal realizujeme v Čechách. Bedlivě hlídáme především kvalitu, každá brašna je jedna po druhé překontrolována, zabalena, označena kódem a puštěna s českých návodem do oběhu.
Vyznavači bikepackingu jsou odlišnou komunitou od běžných cykloturistů. Jsou zde hodně rozdílné nároky na voděodolnost nebo některé jiné parametry?
V Česku bude letošní rok boom bikepackingu! Ti, co již vystrčili růžky a nakoupili si výbavu pro cestování na lehko, uvažovali stejně jako každý jiný cykloturista. Všichni cyklisté brašny nakupují přesně podle toho, jak vysoce budou chtít mít svoji výbavu komfortní. Většina zákazníků ví, že naše voděodolné brašny mají vysokou kvalitu, ale pokud si chtějí za brašny připlatit, pořídí si vodotěsné provedení a nemusejí řešit pláštěnku nebo ochranu věcí vně brašny vodotěsným vakem.
Kolik litrů přepravního objemu získáme, pakliže si na kolo poskládáme kompletní sestavu vašich bikepackingových brašen? Jsou zde nějaká omezení třeba pro rám kola?
Řada W2B Arsenal je absolutně universální a může ji na svém kole vozit úplně každý, včetně dětských kol nebo koloběžek. Budeme-li počítat nasazení největších brašen z nabídky, tedy zadní, přední, do rámu, na rám a váleček na drobnosti, jsme na třiceti litrech.
Nyní se přesuňme k vaší „klasické“ části kolekce, k nosičům a standardním brašnám. Jaké novinky nalezneme zde?
Snad bychom mohli prozradit, že se dlouhodobě zabýváme brašnou na dětskou sedačku na kolo. Tento oříšek se nám podařilo rozlousknout a jsme v očekávání, brašna je těsně před testováním. Za takové malé novinky považujeme inovace stávajících brašen. Art.450, 505 a 560 dostaly zpevněné dno, u brašny 450 je ještě navíc vylepšený systém uchycení ke kolu. U Art. 520 jsme nově zpevnili strany – krásně tím drží tvar, i když není brašna naplněná. Dále stojí za zmínku proměna stávajícího Transportního vaku Art. 568, jenž dostal nový kabát včetně reflexních prvků. Za vychytávku považujeme něco tak zdánlivě obyčejného, jako je stahovací popruh. Jedná se o silný, velmi pevný a hustě tkaný popruh s přezkou na konci. Takový popruh bude u některých brašen v základním vybavení, nebo se bude dát i dokoupit. Jak naložit věci, které už do brašny prostě nenacpeme – pomůže tento popruh!
Které konstrukční inovace nosičů byste rádi zmínili?
Zmínili bychom proměnu současného nosiče Art. 220, na kterém se intenzivně pracuje. Jedná se o změnu konstrukce v hlavici, jež se upíná k sedlové trubce. Sešikmení bude mít tři různé úhly, nosič bude možné využít universálně na všechny typy rámů, včetně dětského kola. Navíc k nosiči bude i vzpěra, která se rychloupínákem chytí k rámu a zajistí úplnou stabilitu nosiče i při maximálním zatížení.
Kolik máte v současnosti českých prodejců a na kterých dalších trzích Sport Arsenal nalezneme?
Výrobky Sport Arsenal najdete ve stovkách českých kamenných prodejen a na e-shopech. Mimo ČR distribuujeme také na Slovensku a v Polsku.
Děkuji za rozhovor.
(red)
Vybavení pro městskou cyklistiku má svá specifika a vedle dokonalé funkce je nezbytný také styl. Přesně toho si je vědoma anglická značka…
V případě malých velikostí rámů, u celoodpružených kol s horizontálně orientovaným tlumičem, případně u dámských rámů se sníženou horní…