Německý Ghost se vždy snažil dělat kola trochu jinak, konstrukčně i designově, což v posledních letech dokazuje například populární všeuměl Riot. My jsme se ale v naší VIP rubrice tentokrát podívali na samotný vrchol silniční produkce tohoto výrobce, a sice na topmodel Ghost Nivolet 9 LC. Nestrhává na sebe pozornost extra nápadným designem, naopak dává přednost decentnosti a maximální eleganci. Ta skrývá tu nejvyspělejší techniku, tedy superlehký rám z materiálu UHM carbon CGR vážící v nejmenší nabízené velikosti pouhých 880 gramů (!!!). Současně však byl při konstrukci tohoto rámu kladen velký důraz na jeho tuhost a jízdní komfort, alespoň podle slov výrobce. Čistě závodní charakter by tedy měl vyplývat ze všech jeho vlastností, i když preference co nejvýhodnějšího poměru výkon/hmotnost byla jistě alfou a omegou. Požadavek nekompromisního přenosu energie čiší z použitých profilací, naopak navýšení schopnosti pohlcovat v co největší míře otřesy od vozovky má za úkol například netradiční pojetí napojení sedlových vzpěr na horní trubku, tedy jejich lehké položení - tak trochu ve stylu GT. Mohutný průřez spodní trubky a opticky dokonale čistý přechod hlavové partie rámu v přední vidlici jsou pastvou pro oko.
Nemůže chybět kónická hlava s atraktivním přechodem do horní trubky, dále extrémně vysoký profil řetězových vzpěr a v kontrastu s nimi pak skoro až minimalistické provedení sedlových vzpěr. Zajímavý je také proměnný průřez sedlové trubky (s vnitřním průměrem 27,2 mm), na níž je při pohledu zboku patrné jakési vybrání v místě zadního kola. Standardem je kompletní vnitřní vedení lanek brzd a řazení, stejně tak příprava pro případnou instalaci bezdrátového řazení Shimano Di2. Ghost to s karbonem zkrátka umí a je to znát z každého detailu rámu, v jehož specifikacích najdeme všeříkající spojení Ultra Lightweight Carbon a zmínku o tom, že v případě rámů prestižní série Nivolet použil ta nejpevnější vlákna, jaká jsou na trhu dostupná. Tatáž konstrukce je navíc použita rovněž u přední vidlice, která, stejně jako rám, klade důraz na skloubení optimální torzní tuhosti se schopností absorbovat značnou část otřesů a vibrací. Na rozdíl od mnoha konkurentů se zde Ghost vydal skutečně cestou maximální funkce, takže se od poměrně mohutné korunky ramena vidlice postupně značně zužují, čímž je zaručena jejich schopnost pracovat v předozadním směru.
Osazení silničního topmodelu je celé svěřeno tomu nejlepšímu od Shimana, tedy sadě Dura-Ace s jedenácti pastorky vzadu. Sympatické nám je, že je dura nasazena v klasické mechanické verzi, tedy nikoli v elektronické variantě Di2. Víra v naprostou servisní nenáročnost mechaniky je zkrátka příjemné zjištění, přestože dnes mnoho výrobců u svých nejvýše postavených modelů preferuje elektroniku – jako určitý důkaz technologického potenciálu.
Zapletená kola Mavic R-Sys jsou pak skvělou oporou pro superlehký rám. Velmi nízká obvodová hmotnost těchto kol, perfektní tuhost zajištěná mimo jiné i karbonovými paprsky, lehoučké náboje, zde není co řešit. A jelikož Francouzi v současnosti s oblibou dodávají výrobcům kompletní, tedy obuté sety, pocházejí od Mavicu také pláště Yksion Pro v šíři 23 mm.
Další díly dodal převážně Tom Ritchey, od něhož pochází představec Matrix WCS, dále karbonová řídítka Evo Curve Superlogic a ze stejné série pocházející sedlovka. Ta ve svém zámku svírá ližiny luxusního sedla Prologo Zero II CPC.
Tolik tedy k topmodelu. Pokud se ovšem podíváme na celou sérii silničních kol Ghost Nivolet, jistě nejen nás zaujme, že je zde použito několika zcela odlišných rámových platforem. Například druhý nejvýše postavený typ Nivolet 8, z materiálu HM Carbon se sadou Ultegra, vsadil na trend nástupu kotoučových brzd. Současně však může zájemce počítat s tím, že drtivá většina modelů dané série (vyjma úplně nejlevnějšího Nivolet 2) je postavena na velmi kvalitních karbonových rámech. Dural už u Ghostu zkrátka moc nefrčí.
(kad)
Vybrat vhodného kandidáta do naší rubriky určené snobům, fajnšmekrům i „prachobyčejným“ závodníkům bývá někdy skutečným oříškem. A to…
Přibližně za měsíc se novináři i široká veřejnost opět dozví, kam že se bude svět cyklistické techniky ubírat v příštím roce, a to díky…