Přibližně za měsíc se novináři i široká veřejnost opět dozví, kam že se bude svět cyklistické techniky ubírat v příštím roce, a to díky veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu. Ovšem první hromadnou várku novinek jsme měli jako jediní zástupci českých cyklistických médií možnost ochutnat v rakouském městečku Kirchberg, kde se pro vybraných sto padesát novinářů uskutečnil první ročník Eurobike Media Days, což byla hromadná prezentace více jak dvacítky cyklistických firem, která jasně ukázala, na co se můžeme těšit nejen ve dvanácti obřích zeppelin halách na veletrhu, ale hlavně v terénu i na silnici.
Precizně pojatá akce, kterou zastřešuje tentýž pořadatel jako srpnový veletrh, se konala na parkovišti lanovky, kterou jsme během testování vyváželi horké novinky i současné kousky do výšky 1900 m.n.m. Odtud jsme měli možnost prohnat je jak po hřebenových cestách, tak po sedmikilometrovém technickém trailu do údolí. To že je hned ve vedlejším údolí proslulá sjezdovka Hahnenkamm, byl jen drobný detail, hlavní byly ty nejžhavější novinky, které lákaly k osedlání. Nepředbíhejme ovšem událostem a vynechme zatím detaily, protože precizně zorganizovaná akce v nás nejprve vzbudila dojem, že dorazila jen část novinářů a vystavovatelé jsou tvrdě v přesile. Jenže zatímco veletrh na břehu Bodamského jezera nabídne první den testovací kola několika stovkám zájemců, tady byl stejný počet kol jen pro hrstku novinářů, kteří se hodně rychle rozptýlili po okolních trailech či místech vhodných k focení. Ne každý totiž přijel testovat na vlastní kůži a hodlal se v tom horku potit na kole. My jsme si tu možnost ovšem nenechali ujít, takže dvanáctka kol tvrdě prověřených na místních svazích určitě potěší fanoušky především plného odpružení a širších plášťů.
A to jsme hned u největší změny pro novou sezónu, další rozšíření plášťů je tady a jako by fatbiky a jejich nástup letos nestačil, značky jako Scott, Cube, Rotwild či KTM přišly s masivním nasazením rozměru 27,5+, tedy středního průměru v takové šířce pláště, že to utlumí skoro cokoliv, zároveň to ještě celkem slušně jede a přitom to v zatáčkách není taková lepivka jako u fatbiku. Rozšíření zadních staveb na rozteč 148 mm, větší prostor mezi nohami vidlic pro 110 mm širokou osu, to jsou jen další nutné změny, které s sebou tato vlna přináší. Zatímco tedy Scott nabídl řadu špičkových kol nového standardu k testování, Rotwild jim konkuroval ještě novinkou s integrovaným elektropohonem a KTM tenhle rozměr využilo jak u standardního enduro biku, tak elektrokola Macina Kapoho. Ani ostatní vystavovatelé se ovšem nenechali zahanbit a Merida poskytla k testování znovuzrozený full Ninety-Six, který už sedlá Ondra Cink nebo trailbike One-Twenty, jehož nový karbonový přední trojúhelník snížil proti hliníkovému originálu hmotnost o 400 gramů. GT a Cannondale ukázaly nové hardtaily a silničku s jednonohou vidlicí, ale na trati jsme provětrali letošní enduro Sanction, takže se můžete těšit na test, ale hlavní orientace je u GT spíše na dostupnější fully a střední průměr kol obecně. Tak trochu mimo zájem stála řada fatbiků, naopak tlustou novinku ukázala značka Canyon, jejíž fully byly rovněž stále v provozu. Americký Marin pak překvapil dokonale hravým a tuhým trailbikem a masivním nasazením odpružených vidlic a tlumičů francouzské značky BOS.
Co se testovacích kol týče, byla to pro ně díky lanovce a kořenům na trailu řádná prověrka, ovšem některé značky přivezly jen výstavní kousky, které ještě nebyly k jízdě úplně hotové. Asi největší plochu zabral Ghost, který jednak svým závodním hardtailem Lector ve dvou variantách materiálu rámu cílíi na výkonnostně zaměřené jezdce, ale přišel i s enduro-trail hardtailem Asket s vyšším zdvihem vpředu a širším obutím. Nová je kompletně řada AMR, využívající jednu rámovou platformu s několika verzemi zdvihů díky vyměnitelnému úchytu tlumiče a následně změnou pružicích jednotek. Je to skoro jako v automobilovém průmyslu, tedy snížení nákladů díky společnému základu pro několik modelů. Však na tom také konstruktéři pracovali více jak dva roky a z pohledu designu se to rozhodně vyplatilo. Nové budou také dvě variace modelu Riot s vyšším zdvihem a samozřejmě řada dámských kol.
Zapomenout nesmíme ani na značky Corratec s jejich 10Hz uchycením tlumiče přes elastomerový inzert nebo Stevens s novými celoodpruženými kousky či Giant, který k testování nabídl letošní přepracovaný Reign či dámské biky. Silničky Merckx byly v plné parádě rovněž k testování a nechyběl třeba Polygon se svými novinkami v podobě futuristicky vyhlížejícího karbonového fullu či sjezdových speciálů s novým přepákováním. U Cube k testování přivezli sjezdové speciály, ovšem hlavní změny budou v modelové řadě Stereo 160, kde se prodloužila horní trubka, snížil rám a narostla šíře zadního náboje kvůli možnosti vozit pláště 27,5+. Populární elektrokola Cube budou mít baterii ještě více integrovanou do rámu, aby tolik nevyčnívala nad trubku, ovšem barevně značka i nadále zůstává věrná pastelovým odstínům.
Co víc dodat, snad jen to, že precizně zorganizovaná akce zástupce médií nejen zaměstnala focením a testováním, ale také je dosyta nakrmila tyrolskými specialitami, dala jim možnost během tří dnů dokonale probrat všechny výhody či nevýhody nových technických řešení a opět ukázala, že kromě biků a silniček se také elektrokola stále více hlásí o slovo i v náročném terénu.
V případě bikové kazety lze o luxusním zboží hovořit u sad XTR či Sram XX1, případně malosériových výrobků zaměřených na snížení gramů…
Cyklocomputery se historicky ve většině případů omezují na černou, stříbrnou, šedou nebo nově i bílou barvu. Občas je vidět i červené…