Cena: 219 990 Kč
Německý HaiBike je jednou z trojice značek využívajících na svých špičkových celoodpružených modelech elektronicky řízený zadní tlumič E:I Shock, regulující nastavení pružení v závislosti na konkrétním terénu a jízdních podmínkách. Topmodel nazvaný Sleek Team 29 disponuje ovšem podstatně větším množstvím technologických libůstek, mezi něž patří třeba superlehké karbonové loukotě Bike Ahead. Každopádně s cenovkou výrazně převyšující magickou dvousettisícovou hranici se jedná o jednu z nejrychlejších a nejdokonalejších devětadvacítek, kterou si lze pořídit pro zápolení na maratonských tratích. Pokud se pro ni ale rozhodnete, už nebude akceptovatelná jakákoli výmluva na materiál, protože budete sedlat luxusnější stroj než většina profesionálních jezdců.
Z hlediska konstrukce vsadil Sleek na 100mm zdvih vpředu i vzadu a čtyřčepový systém. Jeho rám z „High Modulus UD" karbonu by měl splnit požadavky na skloubení velice nízké hmotnosti a ideálního přenosu energie, přičemž již samotná hmotnost kola 10,4 kilogramu je zárukou skvělé akcelerace. Vysokou torzní tuhost předpovídá mohutný profil spodní trubky i poměrně robustní provedení asymetricky tvarovaných řetězových vzpěr. Maximální gramová redukce je patrná například z minimalistického ramínka přepákování, jak jinak než karbonového. Nechybí kónická hlava a řada dalších, dnes už nezbytných propriet, mezi něž patří pevná 12mm zadní osa či kompletní vnitřní vedení bovdenů řazení, hadice zadní brzdy i kabelů ovládání tlumiče.
Z uživatelského hlediska je jedním z nejzajímavějších aspektů přítomnost tlumiče E:I Shock disponujícího ovládáním na řídítkách, kde je přítomen také displej zobrazující veškeré potřebné informace. Baterie je po vzoru elektronického řazení Di2 umístěna na spodní trubce pod košíkem a neméně důležitá je také přítomnost snímače na přední vidlici. Ten je klíčovým prvkem pro vyhodnocování dat, tedy síly a četnosti rázů, podle čehož je následně automaticky upraveno kompresní tlumení zadního tlumiče. Značka Rock Shox poskytla nejen tlumič Monarch pro adaptaci systému E:I Shock, ale v tomto konkrétním případě dodala také svou špičkovou přední vidlici SID XX.
Z dalších dílů zaslouží zmínku řazení systému 1x11, konkrétně sada Sram XX1. Toto logo najdeme nejen na měniči a řazení Trigger, ale i na kazetě a samozřejmě na klikách využívajících převodník s pouhými dvaatřiceti zuby. Brzdy MT8 se 180mm kotouči dodala Magura a své domácí značky HaiBike preferoval i v případě dalších komponentů. To se týká superlehkého sedla Tune Komm Vor, ale především již zmíněných loukotí. Model „ac-29 Biturbo clincher" značky Bike Ahead váží v páru pouhých 1289 gramů a jeho konstrukce je dimenzována pro jezdce s hmotností do 95 kilogramů. Pro zajímavost, tato nádherná kola určená pro závodní XC a maratony jsou vyráběna ve všech třech rozměrech i se všemi existujícími standardy přední i zadní osy, a to v plášťovém i galuskovém provedení. O obutí se zde postarali opět Němci, model Schwalbe Racing Ralph je právem již léta považován za to nejlepší pro rychlé XC tratě.
Logo HaiBike nalezneme i na sedlovce, představci a řídítkách. V případě sedlovky Flex-Post pak zaujme konstrukce s rozdvojením pod zámkem. Toto řešení zajišťuje podstatně lepší pohlcování otřesů, což je ale v případě celoodpruženého modelu tak trochu nošením dříví do lesa...
A pokud jste se do nejluxusnější devětadvacítky od HaiBiku zamilovali, ale museli byste kvůli ní prodat auto i všechny manželčiny kožichy, máme pro vás dobrou zprávu. Přibližně za polovinu (111 990 Kč) si můžete pořídit typ Sleek RC 29, využívající takřka identický rám i tlumič E:I Shock, ovšem s podstatně dostupnějším osazením spoléhajícím převážně na Shimano Deore XT.
(kad)
Když máte v autě defekt, jednoduše tam hodíte rezervu a jede se dál, nešťastníci s novými vozy bez rezervy musí doufat, že je zachrání…
Domácí 4Ever se již poměrně dávno zařadil mezi výrobce nabízející stroje s lehkými karbonovými rámy a výraznými designy. Sází na…