Ačkoliv je v nabídce značky Vautron krosové kolo i za čtyřicet tisíc korun, sáhli jsme raději po lidovějším modelu z nižších pater nabídky, který stojí skoro třetinu, a rozhodně jsme nebyli zklamaní.
Už na první pohled musí zaujmout na kros nezvykle mohutný rám, který by měl patřit spíše kolům na skákání v terénu. Vysoký profil spodní trubky je doplněn o navařenou výztuhu pod hlavou, výrazné logo značky je nepřehlédnutelné, stejně jako stylizované čárové kódy všude na rámu. Spodní trubka se směrem ke středovému pouzdru výrazně snižuje a nabývá standardního rozměru. Horní trubka má opačný kapkovitý profil, zadní stavba sází na elipsu u sedlových i řetězových vzpěr. Samozřejmostí jsou závity v patkách i sedlových vzpěrách pro montáž nosiče nebo blatníků. Vedení lanek po horní trubce sice trochu narušuje celistvost rámu, ale jde o zvyk.
Prostorově výrazný rám jednoznačně evokuje tuhý projev, to je beze zbytku splněno. I pod těžším jezdcem se kolo nikde nekroutí a je perfektně tuhé i při záběru ze sedla. U krosu to sice není to nejdůležitější, nicméně tato vlastnost potěší. Posed na kole patří k výrazně kratším, takže jezdec rozhodně není natažený, ale sedí dost vzpřímeně. Vyšší pozice řídítek nabízí dostatek komfortu, stejně jako sedlo s výraznějším polstrováním a středovým otvorem. Na nepohodlí si tedy jezdec nemůže stěžovat. Kdo má raději sportovní posed, ten zde asi příliš spokojen nebude, protože kolo vyznává výrazně vzpřímenou pozici. Ležet na řídítkách a zabírat na maximum do pedálů, na to se v tomto případě moc nehraje. Kolo sice nabízí slušnou odezvu na záběr do pedálů, nicméně vyhovovat bude spíše milovníkům kochání se krajinou než hltačům kilometrů. Přesto mu ale sportovní projev není cizí.
Díky kratší geometrii jde totiž o poměrně obratný stroj, o čemž jsme se přesvědčili na lesních stezkách, kterými se kolo celkem ochotně proplétá, a zatáčí skoro jako bike na menších kolech. Tuhý rám ale nenabízí příliš výrazné schopnosti pohlcovat rázy od terénu, takže nebýt pohodlného sedla a vidlice s celkem sensitivním chováním vůči terénu, dostali bychom pocítit tvrdost povrchu hodně výrazně. Vyšší ráfky totiž také přispívají k celkové tuhosti kola a střední šířka plášťů je řadí k univerzálům na silnici a do jemnějšího terénu. Kdo tedy koketuje s terénem, musí počítat s trochu tvrdším jízdním projevem. Komponenty kola ale jeho nástrahy bez problémů snesou. Na silnici a lehkých polních cestách je kolo jako doma, tam žádný problém nevidíme. Navíc vidlici lze zcela uzamknout, takže do stoupání ze sedla si může jezdec přidat na tuhosti a výkonu. Jízda do dlouhých kopců a po rovině je poměrně lehká, kdyby mělo kolo delší posed, nic by nebránilo hodně vysokému tempu. Takhle je to spíše o hodně lehkém jízdním projevu při běžném výletu.
Komponentové osazení spoléhá na takřka kompletní sadu Shimano Deore. Brzdám ani řazení nelze nic vytknout, pro danou kategorii kola jsou rozhodně více než dostačující. Tuhost a odolnost vysokých ráfků Remerx jsme už zmiňovali, takže naklepnout je v terénu nebo je rozcentrovat, to vyžaduje větší výmol nebo nešikovnost jezdce. Čtyřhranná osa je už sice trochu archaismem, ovšem u krosového kola to zase tolik nevadí. Vyšší podložky pod představcem pak dovolí si s posedem trochu pohrát, nicméně klidně bychom zde uvítali stavitelný představec. Dost ale výtek, protože v celkovém podání je model Digital povedeným krosem, který by měl zajímat jezdce s vyšší hmotností, kteří nechtějí sedět natažení, ale chtějí se na vyjížďce kochat krajinou. Kvalitní komponenty a dostatečně bytelný rám s citlivou vidlicí by jim to měly jen ulehčit.
Plusy: tuhost, komfortní posed
Minusy: slabší absorpce rázů
Technická specifikace
Rám: Alu 6061
Vidlice: SR Suntour NCX-D-LO
Kliky: Shimano Deore
Brzdy: Shimano Deore
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano Alivio
Ráfky: Remerx RMX 3019
Pláště: CST 40-622
Sedlo: Active
Sedlovka: Zoom
Řídítka: Zoom
Představec: Zoom
Hmotnost: 13,45 kg
Název Magnum je úplnou novinkou v nabídce domácího Authoru, a to přímo na postu nejvyšším. Dosavadní topmodel Introvert se proto musí…
Celoodpružený model Ghost AMR v podobě pro rok 2010 je jednou z důležitých novinek letošního podzimu. Jeho podoba se změnila v podstatě od…