Název Magnum je úplnou novinkou v nabídce domácího Authoru, a to přímo na postu nejvyšším. Dosavadní topmodel Introvert se proto musí spokojit s až druhou pozicí v hierarchii závodních XC kol značky. Samozřejmě se v případě magnumu jedná z části o imageový produkt, který nemá trhat rekordy v prodejnosti. Je to jakási výkladní skříň dovedností značky, bike postavený pro závodníky a entuziasty. Tento přírůstek v kolekci 2010 je luxusní jak svou cenou 129 900 korun, tak i kompletní sadou Sram XX a novým karbonovým rámem. Ovšem částku, za níž už se dá pořídit celkem hezké ojeté auto, více než přesvědčivě vyvažuje svými skvělými jízdními vlastnostmi. Nová generace karbonového rámu si oproti předchůdci výrazně polepšila v celé řadě parametrů. Jedním z těch nejdůležitějších je hmotnost, a to její úbytek o více než čtvrt kilogramu. Samotný rám v testované devatenáctce váží velice slušných 1100 gramů. Zlepšeny ale byly i další parametry jako torzní tuhost a schopnost absorpce otřesů.
Název Magnum rozhodně nemá evokovat nanuk s čokoládovou polevou, ale zbraň pro opravdové drsňáky. Z projevu kola jsou už při prvním šlápnutí znát jeho nekompromisní závodní ambice. Ty ostatně předpovídá již samotná váha 8,9 kilogramu v kombinaci s nadprůměrnou tuhostí rámu a velice nízkou obvodovou hmotností kol DT Swiss XR 1450. Zrychlení je přímo návykové a jezdec si jej vychutnává každým douškem.
Oproti předchozí generaci došlo k výrazné úpravě profilace některých partií rámu, například průřez horní trubky se směrem dozadu snižuje. Tvarové úpravy se společně se zachováním esovitě prohnutých podsedlových vzpěr zadní stavby promítly do celkového navýšení jízdního komfortu. Pohlcování části otřesů samotným rámem je v terénu jasně patrné a ještě jej zvyšuje použití kvalitní karbonové sedlovky. Po stránce pohodlí tak je novinka výrazně dále než její přímý předchůdce.
S novou geometrií
Karbonové rámy nejvyšší závodní série nejsou přepracované pouze tvarově, ale mají také novou geometrii. Přední trojúhelník má nejen o něco větší sloping díky vyšší hlavové trubce, ale především je celkově delší. Tento krok byl reakcí na připomínky cross-country závodníků, kteří preferují především nataženější posed a směrovou stabilitu za cenu lehkého snížení točivosti a celkové hravosti. Výsledek podle našeho názoru přesně splnil očekávání. Delší předek rámu v praxi nejenže lépe usazuje jezdce do čistě závodní pozice, ale především v prudkých výjezdech je přínosem pro mnohem lepší rozložení hmotnosti. Přitom kolo nepřišlo o dobrou ovladatelnost, jeho reakce na podněty od řídítek jsou stále dostatečně rychlé.
Doménou magnumu jsou tedy klasické XC tratě s vlnitými pěšinami, s nutností raketové akcelerace za každou zatáčkou, s dlouhými i příkrými výjezdy a rychlými sjezdy. Ve všech takových pasážích se testovaný bike chová jako ryba ve vodě a jeho projev je naprosto suverénní. Přibrzdit tuto rozjetou střelu je nutné pouze před opravdu hodně prudkým klesáním, kde je jistotou přesun těžiště co nejvíce dozadu.
Skvělé hodnocení si od nás kolo vysloužilo po stránce celkové tuhosti rámu. O něco měkčím dojmem působila pouze partie sloupku přední vidlice, která o sobě dala vědět například při spurtu. Superlehká vidlice zkrátka nemůže být zároveň supertuhá. Při silové jízdě v sedle ale nebyl patrný ani sebemenší náznak kroucení rámu, na čemž má podíl mimo jiné také přepracované, celkově širší napojení spodních ramen zadní stavby bezprostředně za středovým pouzdrem.
Zpracování rámu nesnese jakoukoli kritiku, již od pohledu je vše vyřešeno nejen pro maximální tuhost, ale i životnost. Nejvíce namáhané partie jsou zesíleny a tvar rámu v těchto místech postrádá jakékoli ostřejší lomy. Z tohoto důvodu působí rám masivně nejen vpředu u hlavy, ale i ve spoji horní a sedlové trubky, jejíž vnější průměr je 34,9 mm. Novinkou je použití spodního ložiska hlavového složení o průměru 1,5 palce a standardu BB30 u středového složení. Ten má v případě karbonového rámu rozhodně své opodstatnění. Z estetického i praktického hlediska jsme ocenili vedení bowdenů a hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky.
Na zadní stavbě se také událo pár zásadních změn, a ihned je patrný generační rozdíl mezi tímto rámem a jeho předchůdcem. Zcela totiž zmizel sešroubovaný spoj patek a podsedlových vzpěr. Horní a spodní ramena do sebe plynule přecházejí a tuhost v oblasti patek je daleko vyšší. Naopak zůstalo zachováno klasické tvarování horních vzpěr zadní stavby, využívající brzdového můstku. Oproti monostay provedení tak má zadní stavba více prostoru k absorpci části otřesů.
Komponenty Sram XX společně s vidlicí DT Swiss XRC 100 představují absolutní špičku jak designově, tak i hmotnostně. V případě vidlice nás nadchla minimalistická páčka lockoutu, na níž není snad jediný gram navíc. Celková tuhost vidlice sice není extra vysoká, ale pro běžné závodní XC je zcela dostačující. Funkce vidlice byla během testu bezproblémová, uvítali jsme využití většiny zdvihu a příjemnou progresivitu chodu v jeho koncové části. Občas byl u vidlice patrný určitý práh odtržení z výchozí klidové polohy, což je ale pro některé vzduchové modely typické.
Sada Sram fungovala dokonale přesně, s pouze minimálními ovládacími silami. Zdálo se nám sice, že brzdy potřebují o něco více času na zajetí, za mokra by to ale bylo jistě otázkou okamžiku. Kombinace dvou převodníků a desetikolečka je v praxi bezproblémová, je však nutné počítat s odřazením o více pastorků při přehození z velkého převodníku na malý. To je tentýž problém, jenž souvisí i se silničním standardem Compact.
Jediným detailem, kterému jsme stále ještě nepřišli tak úplně na chuť, je ovládání rychloupínáků DT Swiss. Jejich rychlá obsluha vyžaduje cvik, i tak je ale klasická páčka z našeho pohledu praktičtější.
Sedlo Fi’zi:k Antares je celkově tvrdší, jeho menší vrstvu polstrování však kompenzuje zdařilý plošší tvar. Karbonové ližiny sice mohou působit ve spojení s terénem trochu křehce, z hlediska pohlcování otřesů je ale karbon i v tomto případě výhodou. Každopádně jak výběr sedla, které je mezi závodníky oblíbené, tak například použití superlehkých rychloupínáků DT Swiss, vychází z celkové koncepce kola. Magnum je zkrátka nekompromisní závodní stroj.
Rám: High Toughness Resin Carbon
Vidlice: DT Swiss XRC 100 (100 mm)
Kliky: Truvativ XX (42-30)
Brzdy: Avid XX, 160mm kotouče
Řazení: Sram XX Trigger
Přehazovačka: Sram XX
Přesmykač: Sram XX
Kola: DT Swiss XR 1450
Kazeta: Sram XX 11-36
Pláště: Author Trail Master Kevlar 2.0
Řídítka: Ritchey SuperLogic Carbon
Představec: Ritchey WCS Carbon 4Axis
Sedlovka: Ritchey SuperLogic Carbon
Sedlo: Fi‘zi:k Antares Carbon
Pedály: Shimano XTR
Hmotnost: 8,9 kg (vel. 19“)
Celoodpružený model Ghost AMR v podobě pro rok 2010 je jednou z důležitých novinek letošního podzimu. Jeho podoba se změnila v podstatě od…
Dětská kola si v posledních letech prošla nejen vývojem co do kvality, ale hlavně v oblasti designu. Zavděčit se malým adeptům jízdy na…