Celoodpružený model Ghost AMR v podobě pro rok 2010 je jednou z důležitých novinek letošního podzimu. Jeho podoba se změnila v podstatě od základu a již tak vynikající funkce dosavadní verze byla u nového modelu ještě zdokonalena. Náš test ukázal, že na inovovaném „áemerku“ se slabiny hledají opravdu těžko. A to i v případě levnější duralové verze, které jsou v řadě AMR celkem čtyři, přičemž typ 7500 je nejvyšší z nich. Karbon je zastoupen třikrát. Nutno ale podotknout, že duralová verze je opticky téměř zaměnitelná s karbonovou, na čemž mají zásluhu mohutné profily hydroformně tvarovaných trubek. Efekt ale není zaručen pouhým tvarem rámu, ale i použitou grafikou a barevnou kombinací.
Čtveřice čepů, Horst link a propedalový tlumič, to je sázka na jistotu. Tato kombinace dokáže nabídnout jak optimální citlivost systému, tak jeho slušnou imunitu vůči brzdění a především pak maximálně potlačené tendence k pohupování při záběru, což je samozřejmě zásluha především tlumiče Fox Float RP23 se systémem Pro Pedal.
Zdvih sto dvacet milimetrů na obou kolech předurčuje bike především pro maratonské použití, kam se řadí i svou hbitostí a přijatelnou hmotností 12,7 kilogramu bez pedálů. Dlouhé XC tratě však nejsou jediným domovem nového AMR, jeho hravá geometrie totiž poskytne skvělé zážitky z jízdy i v hodně technickém terénu. V praxi se navíc použité zdvihy jeví jako větší a se svými dovednostmi je ghost někde na pomezí čistě maratonského a all-mountain biku.
My jsme kolo prověřili jak v hodně náročných sjezdech a prudkých výjezdech, tak i na rychlých tratích. A v žádném terénu ghost nezklamal. Je rychlý, maximálně pohodlný, výborně ovladatelný a především dokonale tuhý při silovém záběru. A když píšeme „tuhý“, máme na mysli tuhost vysoce nadprůměrnou. Právě tuhost a s ní spjatý dokonalý přenos energie byly našimi úplně prvními dojmy po usednutí na kolo. Masivnost a maximální propracovanost všech konstrukčních prvků rámu tedy rozhodně přinášejí své ovoce.
Výhodou nového AMR je jeho univerzalita, s rozsahem od maratonského nasazení až po technické ježdění. Sériové nastavení ale nahrává přece jen o něco více náročnějším terénním pasážím, čemuž odpovídá především vyšší předek daný vícero podložkami pod představcem a zvednutými řídítky. My jsme pár podložek ubrali, což se jistoty ve sjezdech prakticky nedotklo a výrazně se tím navýšily schopnosti kola v prudších stoupáních.
Rám již na pohled působí spíš kratším dojmem, což v praxi potvrdila vynikající točivost a okamžitá reakce kola na podnět od řídítek či na změnu těžiště. S takovým kolem je radost se proplétat úzkými točitými pěšinami a ostrými vracečkami. Ideální ovladatelnost zde ale není na úkor dostatečné stability, s rostoucí rychlostí se projev kola výrazně zklidňuje a nabídne optimální vedení přímého směru. Ve členitém terénu umožní geometrie a o něco vyšší předek jednoduché nadhození předního kola při nájezdu na překážku. Stejně tak přeskočení například ležící klády ve vyšší rychlosti je hračkou, kolo se bez nutnosti větší síly ochotně odlepí od země. K odrazu se dají výborně využít také obě pružicí jednotky, takže kolo dostanete do vzduchu a přitom ani nevíte jak.
Poloha jezdce je při sériovém nastavení trochu více vzpřímená. To samozřejmě nahrává ovladatelnosti a jistotě ve sjezdech. Naopak to není úplně to pravé pro hodně prudké výjezdy, kde je nutné více laborovat s těžištěm. Pokud by někdo chtěl kolo upravit pro vyloženě závodní maratonské nasazení s výraznými vrchařskými schopnostmi, může otočit představec nebo jej vyměnit za delší. Pak s tímto ghostem vyjedete v podstatě cokoli, neboť koncepce zadní stavby zajišťuje neustálý kontakt zadního kola s podkladem.
Univerzální je nejen geometrie kola, ale také možnosti nastavení samotného pružení. S plně aktivním tlumičem se z kola stává dokonalá žehlička nerovností, takže zcela otevřený mód by měl pro dokonalé využití dovedností pružení předcházet každému náročnějšímu sjezdu. Na druhou stranu systém Pro Pedal dokáže s hodně aktivním čtyřčepem vyložené zázraky, zvlášť v případě tlumiče RP23, jenž nabízí možnost seřízení jeho úrovně. Při vhodném nastavení je imunita vůči šlapání a pohupování, zapříčiněného vahou jezdce, opravdu vysoká, a to při zachování dostatečné citlivosti. Jezdec si proto užívá vysokého komfortu, aniž by byl částečně okrádán o vynaložené síly. A tak to má být.
Hydroformní tvarování a masivnost trubek je nepřehlédnutelná. Jejich napojení a příkladné začištění svarů je opravdu efektní. Velice zajímavý je masivní kovaný a následně frézovaný blok duralu, v němž je uloženo středové pouzdro, hlavní spodní čep a nosník tlumiče. I při snaze o maximální tuhost zde byly řešeny také gramy, o čemž vypovídá přítomnost nemalého otvoru v tomto bloku. Spodní trubka odpovídá šířkou svého profilu středovému pouzdru, dokonalá tuhost této patrie je tedy logická. Totéž platí o karbonovém vahadle, které je jednodílné a neméně masivní. Konstruktéři značky Ghost zkrátka dělají pro tuhost svých rámů maximum. Novinkou je uchycení zadního brzdového třmenu systémem Post Mount. Zajímavostí je i uchycení přesmykače na prodlouženém rameni zadní stavby, takže je neustále v ideálním úhlu vůči řetězu. Nevšední je také použití šroubů s osazením torx, a to u všech čepů či v případě uchycení tlumiče. Důvod je jednoduchý, odolnost vůči stržení osazení je oproti klasickému imbusu výrazně nižší.
Ghost AMR si odbude českou výstavní premiéru na listopadovém veletrhu Sport Life. Cena modelu AMR 7500 je 59 999 korun.
www.ghost-bikes.cz
Rám: 7AC T6 DB, zdvih 120 mm
Tlumič: Fox Float RP23
Vidlice: Fox 32FIT-RL 120 mm, 15mm osa
Kliky: Shimano Deore XT 22/32/44
Brzdy: Shimano Deore XT, 180mm kotouče
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex SX 44 Disc
Pláště: Schwalbe Nobby Nic 2,25
Řídítka: Ritchey Comp 670 mm
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Selle Italia SL
Hmotnost: 12,7 kg (vel. 48 cm, bez pedálů)
Cena: 59 999 Kč
Dětská kola si v posledních letech prošla nejen vývojem co do kvality, ale hlavně v oblasti designu. Zavděčit se malým adeptům jízdy na…
Totální aerodynamika, tak by se dal velice stručně charakterizovat rám silničního modelu AR 4 značky Felt. Naším testem sice prošla verze…