Dokonalý přenos energie, minimalizace vzdálenosti mezi chodidlem a osou pedálu a v neposlední řadě velmi nízká hmotnost – to vše jsou aspekty související se špičkovými silničními pedály. Když si k tomu přičteme extrémní odolnost konstrukce a zcela výjimečný design, výsledek musí být přesvědčivý. Všemu zmíněnému odpovídají pedály Millenium II americké značky Coombe. Konstrukční perfekcionismus z nich přímo vyzařuje a unikátní provedení ložisek je pro ně stejně charakteristické jako samotný tvar. Z našeho pohledu jde asi o jediné pedály na světě, jež by si zasloužily umístění do sbírek moderního umění - jedná se o něco mezi sochou a dokonale zvládnutým průmyslovým designem. Samotná koncepce, bezchybně provedený systém domazávání ložisek či zarážka z vysoce pevné bronzové slitiny se postarají o to, že nám pedály s největší pravděpodobností vydrží celý život. Ostatně, právě s tímto požadavkem byly od samého začátku konstruovány.
Dokonale jisté spojení tretry s pedálem je tím prvním, co nás při praktickém testu přesvědčilo o kvalitách pedálů Millenium II. Patentovaný upínací mechanismus Twist-in je totiž prostý jakýchkoli pružin či plastových zarážek, jak jsme zvyklí od drtivé většiny standardních nášlapných pedálů. Výrobce sám hovoří o konstrukci dimenzované pro nejsilnější sprintery a my mu dáváme za pravdu. Vytržení zarážky z pedálu se zdá být při jakékoli síle prakticky nemožné! Nejblíže zde použité koncepci jsou asi známé „silniční žáby“ značky Speedplay, oproti nimž však Coombe vsadilo na mnohem odolnější konstrukci, která je současně lépe chráněna vůči ulpívání nežádoucích nečistot, znesnadňujících našlápnutí. Použití veškerých klíčových částí z kovu navíc zaručuje mnohem nižší tendence k úbytku materiálu, a to jak na těle pedálu, tak i na “kufru“.
Dlouhým vývojem prošla osa pedálů, kdy se duté provedení z tepelně upravené vysokopevnostní nerezové oceli ukázalo jako nejefektivnější. Praktické testy potvrdily, že právě toto provedení by mělo být o celých padesát procent tužší nežli běžné ocelové osy, a stejně tak nepoměrně pevnější nežli titanová varianta. Dutý průřez přitom zajistí hmotnost blížící se právě titanovým osám.
Jak to funguje?
Nakoukněme do oné kouzelné krabičky s cenovkou 10 990 korun, co vše v ní najdeme? Především dvojici pedálů s hmotností páru pouhých 220 gramů. Osa i tělo pedálu jsou vyrobeny z unikátně kalené nerezavějící oceli, a to s trojicí ložisek v každém z pedálů. Podíváme-li se na obrázek řezu, uvidíme dvojici jehličkových ložisek a uprostřed mezi nimi ložisko kuličkové, jež současně zajišťuje pevnou stranovou pozici těla pedálu vůči ose a vymezuje tak vůli. Tím pádem osa nevyžaduje koncovou kontramatku, čímž je současně šetřena hmotnost a rozložení tlaku do trojice ložisek je v praxi ideální. Ptáte-li se, jakým způsobem se podařilo konstruktérům dostat kuličky středového ložiska na své místo, odpověď je následující. Na jednom z konců podélné části kříže pedálu nalezneme otvor se závitem a maličkým červíkem uvnitř. Přesně tudy bylo středové ložisko kuličku po kuličce zasazeno na své místo.
Neméně unikátní je i patentovaný způsob domazávání, který je dalším z klíčových bodů „lifetime“ ložisek. Výrobce garantuje nejmenší valivý odpor a současně nejlepší rozložení hmotnosti, přičemž k trojici ložisek zajistíme přísun nového maziva pouhým zatlačením na těsnicí pryžovou zátku uvnitř duté osy. Pod ní se totiž v ose nachází zásoba maziva, doporučený interval je přibližně každých tři až pět tisíc kilometrů. K domazání stačí zátku v ose pedálu zatlačit o cca dva milimetry.
Samotný nášlapný systém Twist-in je neméně unikátním řešením. Oboustranný mechanismus spoléhá na velmi bytelný opěrný kříž, jehož podélné příčky jsou vybaveny zdvojeným vybráním (zobáčkem) na každé straně. Tělo pedálu je tudíž pevným dílcem bez jakýchkoli pohyblivých zarážek. Zajištění mechanismu má na svědomí extrémně plochá zarážka z bronzové slitiny, vážící 55 gramů. Ta svou středovou částí s vysokou přesností dosedá na křížové tělo pedálu. Zadní opěrný žlábek je pevný, přední využívá integrovaný jazýček, jenž je díky půl-oválné drážce v těle zarážky předpružen. Díky tomu je zajištěn dobře čitelný okamžik našlápnutí i vypnutí mechanismu, a to při zachování příjemného stranového pohybu paty. Na rozdíl od většiny konkurenčních systémů zde však není přítomna jakákoli další vůle. Dosednutí kufru na pedál je velmi, ale skutečně velmi těsné, a na sebemenší náznak nežádoucího pohybu obou dílů vůči sobě při záběru zde zapomeňte. Jinými slovy, spojení těla pedálu a zarážky je při šlapání natolik těsné, že sestava působí, jako by snad byla vyrobena z jediného kusu materiálu. Ať už zabíráme směrem dolů, vzad, či táhneme chodidlem za pedál vzhůru, pocit přenosu síly si dovolíme označit za absolutní – jako by byl pedál přišroubován přímo k podrážce. Při silové jízdě se tento pocit zdá být návykový, zvlášť uvědomíme-li si, že pata má i přesto vůli rovné tři stupně na obě strany. Máme tak možnost mít chodidla stále dokonale v ose šlapání či si jejich souosost lehce upravit dle potřeby.
Z hlediska kvality přenosu energie jsou pedály Millenium II bezchybné a vše je podpořeno tuhostí, včetně nadstandardní pevnosti osy. Nemalou výhodou je extrémní minimalizace vzdálenosti osa pedálu/chodidlo. Mezi podešví treter a středem osy je rovných deset milimetrů, při našlápnutí se totiž tělo pedálu z nemalé části zanoří do zarážky. Mezi přímou konkurencí, tedy pedály se standardními montážními body kufru, je na tom Coombe Millenium II v tomto ohledu nejlépe. Ovšem aby nedošlo k omylu - testované pedály jsou sice kompatibilní s klasickým „tříděrovým“ uchycením kufru (se standardem „Look“), ovšem využívají pouze dvojici závitů, přední montážní bod zůstává neobsazen.
Zarážky nabízejí tři možné pozice předozadního nastavení, přičemž zaměnit pravý kufr za levý, vzhledem k výraznému označení, prakticky nelze. Tedy lze, pakliže budeme naprostí analfabeti, ignorující znaky L a R. Výhodou je také pružná podložka z tvrzené pryže, tvořící náběhy u přední i zadní hrany kufru. Podložky umožňují o něco pohodlnější a bezpečnější chůzi, byť hovořit o plnohodnotné chůzi v souvislosti se silničními tretrami nikdy úplně nejde. Nízký kufr pedálů Coombe je však i v tomto ohledu výhodou a noha je při chůzi podstatně stabilnější nežli u standardních silničních trojúhelníkových zarážek Look či Shimano.
Jak asi správně tušíte, našlápnutí je ve srovnání s klasikou trochu netradiční, ale rozhodně není ničím, na co by se špatně zvykalo. První úkon je totožný s tím, na co jsme po léta zvyklí, tedy položení tretry na pedál, kdy nás zadní (!!!) zarážka kufru automaticky navede na tělo pedálu. V tuto chvíli stačí tretru lehce vytočit patou ven, jako když se vypínáme ze standardního SPD mechanismu, a poté vrátíme už jen patu a špičku zpět do osy. Jsme našlápnuti, a to velmi pevně. Celá operace je již po první jízdě celkem intuitivní, takže nejsou na místě obavy ze zbytečné složitosti. Uvolnění zarážky z pedálu je prakticky totožné s tím, na co jsme po dlouhá léta navyklí, oproti běžným nášlapným mechanismům typu Look či SPD zde ale dochází k výraznějšímu pohybu špičky boty směrem ke středu kola. Dobře zřetelný je okamžik zapadnutí mechanismu do sebe i jeho následné uvolnění – v tomto ohledu se zdá být systém Coombe k jezdci přátelštější než třeba bikové „šlehače“ od Crankbrothers. Teoretické minus spočívá snad jen v nemožnosti nastavení síly předpětí/vypnutí zarážky, nám však ovládací síly zcela vyhovovaly. Jediné upozornění se týká samotných uživatelů, kdy tyto pedály příliš nedoporučíme (majetným) začínajícím jezdcům. Abychom ocenili jejich přínos a uměli se rychle „nacvaknout“, budou určitě dobré zkušenosti se standardními nášlapnými mechanismy.
Za největší klad testovaných pedálů považujeme pevnost jejich spojení s tretrou, které přímo vybízí k silovému záběru nejen dolů, ale také vzad či nahoru. I silové jezdce tyto pedály nabádají k optimálnímu šlapání „do kruhu“, a dovolí tak maximální využití energie, třeba ve spurtu. Zdá se však skoro neuvěřitelné, že se současně podařilo zachovat možnost nastavení chodidla v ose, tedy pohyb paty o tři stupně na obě strany, což jsou prakticky protichůdné požadavky. Neznáme jiné pedály, které by noze nabídly pocitovou volnost a současně zajistily maximální výkon. Stejně tak je příjemné vědomí, že pedály vždy dokonale podrží, a samovolně nevypnou, třeba při přeskakování železničního přejezdu v plné rychlosti. A naši nemalou pochvalu si odnáší také již výše zmíněná minimalizace vzdálenosti podešve tretry a středu osy. My jsme si na jednu z testovacích jízd záměrně namontovali pedál Coombe pouze na pravou stranu, přičemž na levé jsme si nechali osvědčenou silniční klasiku. V ten moment bylo velmi citelné, jaký je rozdíl v záběru při maximálním přiblížení osy k chodidlu. Přesné číslo úspory energie by ukázalo až citlivé laboratorní měření, nicméně pocitově je zde použitá koncepce skutečným přínosem. Až tedy budou někteří výrobci pedálů zase hovořit o nezbytné redukci vzdálenosti chodidlo/osa, můžeme dosvědčit, že se nejedná pouze o marketingový nástroj.
Pokud vás zajímá funkce mechanismu pedálů Millenium II, můžete zhlédnout instruktážní video přímo na stránkách výrobce či na www.cyklopoint.cz.
(kad)
Tentokrát zde nemáme běžnou reportáž o montáži plně sériových modelů kol. Vydali jsme se totiž do ostravské společnosti Maxbike, v níž…
Ve spojení s cyklistikou nemám rád chytré telefony ani chytré aplikace, protože na kole se má jezdit, a ne sledovat displej. Negativní…