Tentokrát zde nemáme běžnou reportáž o montáži plně sériových modelů kol. Vydali jsme se totiž do ostravské společnosti Maxbike, v níž vznikají stejnojmenná jízdní kola. Tato domácí značka stále patří k těm neokoukaným a současně sázejícím na velmi lákavý poměr cena/výkon, především ale dokáže nabídnout určitou nadhodnotu, kterou zde představuje takzvaný bikekonfigurátor. V něm si v roli zákazníků můžeme navolit přesnou skladbu komponentů, již preferujeme – nejčastěji z důvodu odlišit se od podoby běžně nabízených sériových modelů. Můžeme si například vybrat rám z luxusnějšího modelu, upravit osazení či celou řadu detailů. Stejně tak si v kolekci 2017 můžeme vybrat například špičkový rám, jenž mění v závislosti na teplotě odstín své barvy. Ostatně, řada karbonových topmodelů Maxbike je již tradičně velmi propracovaná, ať už svou pozornost zaměříme na MTB, či silniční segment.
Zpět ale ke vzniku kol Maxbike. Tento český výrobce s třiadvacetiletou tradicí sice nabízí i plně sériové modely, ovšem drtivá většina zákazníků preferuje právě menší či větší změny v osazení, což je vítaný bonus, který velmi oceňují a využívají. Nemalou výhodou jsou také velice krátké dodací lhůty, u nichž výrobce garantuje maximálně pět pracovních dnů, přičemž v sezóně 2016 prý byly veškeré objednávky vyřízeny dokonce do tří dnů. Pakliže v roli zákazníků oslovíme některého z více jak sto padesáti prodejců Maxbike, můžeme si přímo na prodejně nakonfigurovat přesnou podobu námi vybraného kola. Tuto možnost zákazníci využívají již šestým rokem a prodejce je logicky s adekvátní volbou osazení zákazníkovi po ruce.
Kompletní výroba kol Maxbike probíhá v Ostravě, konkrétně v městské části Svinov, a to ve zcela nových prostorách, do nichž se celá společnost i s montáží na jaře loňského roku přestěhovala. Zde nalezneme veškeré technické a prodejní zázemí, designéry mající na starosti podobu každé nové kolekce, dále rozlehlé sklady veškerých potřebných dílů či rámů a v neposlední řadě montážní halu. Přesněji halu s dílenskými stojany, profesionálním nářadím a vybavením nebo s regály plnými nezbytně nutných komponentů, připravených a přesně roztříděných pro každé konkrétní kolo - pro již konkrétního zákazníka. Zde vzniká každé kolo na jediném montážním stojanu od A do Z, a to pod velmi precizníma rukama vždy jediného zkušeného mechanika – tak lze i při vysokých počtech hotových kol udržet nejvyšší možnou kvalitu montáže. Samozřejmě v této klíčové hale nemohou chybět špičkové naplétací stroje či supermoderní elektronické centrovačky. Ty jsou nezbytné, aby byly páry kol připraveny pro mechaniky na finální montáž. My jsme si se zvědavostí vyzkoušeli, jak přesně onen bikekonfigurátor funguje a jak dlouho trvá celý vznik kola Maxbike – od zadání objednávky zákazníkem, až po kompletně hotové kolo připravené pro expedici cyklistické prodejně. A upřímně, byli jsme velmi překvapeni, jak rychle lze celý tento proces díky zkušeným rukám mechaniků a promyšlenému systému zvládnout.
Časy se změnily a v současnosti již v podstatě nejsou zákazníci, kteří by celou konfiguraci a výslednou podobu kola řešili „postaru“, například telefonicky. Propracovaný e-shop je tedy prostředkem moderního řešení naprosto přesné a velmi rychlé objednávky, přičemž kola upravená dle přání zákazníka v současnosti představují takřka devadesát procent celkové produkce Maxbike. Striktně dané jsou pouze komponentové sady, nejvíce změn v závislosti na přáních zákazníků se naopak odehrává u plášťů, sedel, pedálů či v případě barvy bovdenů. Jen pro zajímavost, napočítali jsme zde sedm různých odstínů! Může jít jak o vyložené drobnosti, nebo naopak naprosto klíčové komponenty, kam patří třeba volba konkrétních zapletených kol či odpružené vidlice. Konfigurátor rovněž nabídne možnou úpravu posedu, tedy třeba výměnu představce či sedlovky. Jinými slovy, s konkrétním modelem vždy zůstává zachována adekvátní sada komponentů určující kvalitativní úroveň a základní cenovku, z níž systém vychází a dopočítává přesné cenové úpravy.
Již nemusíme prosit prodejce, zda by si od nás za nějakou, pro něho výhodnou cenu odkoupil třeba úplně nové pláště z našeho kola z důvodu, že chceme odlišný vzorek. A totéž se týká sedla, vidlice, zapletených kol – v případě požadavku například luxusnějšího dílu pouze doplatíme cenový rozdíl mezi sériovým a nesériovým komponentem. Což je, přiznejme si, naprosto ideální. Zde se rovnou mění kus za kus ještě před tím, než započne stavba kompletního kola. Navíc přesné cenové rozdíly vidíme okamžitě a můžeme si proto doslova poskládat kolo, které bude vyhovovat nejen našim technickým a estetickým požadavkům, ale i finančním možnostem. Výjimkou není, že zákazník požaduje kvalitativně vyšší rám, než je ten, jímž je sériový model osazen - i to je vítaná možnost individualizace. Pokud se nám tedy více líbí barevná kombinace výše postaveného modelu, či chceme třeba o něco redukovat celkovou hmotnost námi vybraného stroje, záměna celého rámu není sebemenším problémem. Jestliže si však vybereme rám shodné kvalitativní úrovně, pouze s odlišným designem a jiným názvem modelu na horní trubce, je takováto záměna úplně bez příplatku.
Nulový příplatek se týká i výběru konkrétní barvy bovdenů či třeba sedla shodné cenové relace. Když si tedy vybereme jiný díl totožné cenové úrovně, finální částka se nenavyšuje, ať už se budeme bavit o pláštích, nebo třeba gripech. Navíc jsme se dozvěděli, že úpravy osazení v bikekonfigurátoru využívají jak koncoví zákazníci, v případě objednání svého nového kola, tak i prodejci při mnohakusové objednávce. I při objednání například desítky kompletních kol Maxbike na prodejnu se jen zřídkakdy stane, že jsou dvě kola svým osazením totožná a liší se pouze velikostmi. Zkrátka i samotní prodejci zapojují svou fantazii a snaží se, aby byl jimi nabízený sortiment co nejpestřejší nejen z hlediska barev, ale i použitých komponentů. Maxbike je proto z velké části o individualizaci a možnosti výběru. Vždyť již bez záměn dílů prostřednictvím konfigurátoru napočítáme přes dva a půl tisíce různých kombinací. „Je to podobné, jako když zákazník přijde do showroomu vybrat si nové auto. Také chce barvu karosérie či vzor čalounění podle svých představ, stejně jako design litých kol či audiosystém“, dodává Jiří Janečko, jednatel a majitel společnosti Maxbike s.r.o.
Maxbike krok za krokem
Nyní už k jednotlivým krokům s montáží souvisejícími. Přijatá objednávka takřka okamžitě putuje do výroby a vytištěná specifikace konkrétního modelu pro přesně daného zákazníka se dostává do rukou jednoho z pracovníků přípravy výroby. Ten během následných pár minut připraví veškeré potřebné díly do jediné rozměrné přepravky, a to včetně rámu, vidlice a zapletených kol. Doslova během okamžiku v přilehlých skladových prostorech pracovníci přípravy vyberou úplně vše, co bude mechanik pro stavbu tohoto konkrétního kola potřebovat. Na tyto rozměrné plastové boxy jsou připraveny regály v těsné blízkosti montážních kójí, takže mechanik má kompletní sestavu dílů po ruce, a nemůže dojít k jakékoli záměně. Musí ohlídat vlastně jen požadovanou barvu bovdenů, které má ve všech nabízených odstínech na stojanech v ideálním dosahu. Jednotlivé kroky jsou od sebe přesně odděleny, výroba a příprava výroby se tak spolu protínají pouze zmíněnými regály s předpřipravenými díly pro montáž.
Pokud se ptáte, kolik času potřebuje zkušený mechanik pro kompletní stavbu kola, budete nejspíš hodně překvapeni. Je to okolo pětadvaceti až třiceti minut - včetně frézování dosedacích ploch hlavové trubky a středového pouzdra! To znamená přibližně patnáct až šestnáct kol za jednu směnu v případě každého mechanika. Ročně takto vznikne přes deset tisíc kol Maxbike, od dětských až po karbonové topmodely. Stačí trochu počítat – pět mechaniků a dvě stě dvacet směn, to vše krát patnáct. Jak říká Jiří Janečko: „V pěti mechanicích bychom byli schopni smontovat i výrazně více kol, takže máme určitou rezervu. Ve špičce dokážeme montovat až sto kol denně. Časovou úsporou je takzvaná devadesátiprocentní montáž, tedy příprava kola pro zabalení do krabice. Montáž odrazek, zkrácení lanek a pár dalších drobností již má na starosti prodejce.“
Samostatný úkon představuje balení pro expedici nebo třeba kompletní příprava zapletených kol. To jsou logicky úkony nespadající do výše zmíněného časového úseku, tedy do oněch skoro až neuvěřitelných pětadvaceti minut. Dvě kompletní linky zaplétání a centrování kol se skládají vždy ze zaplétacího poloautomatu a centrovacího (plného) automatu. První dvojici strojů zkušeně obsluhují dvě sympatické dámy, jejichž ruce s neuvěřitelnou rychlostí a současně přesností nastrkávají dráty do ráfků, aby stroj na závity drátu našrouboval niply a lehce je dotáhl. Napletená kola následně putují do centrovacích automatů, jejichž až hodinářsky přesná práce musí doslova nadchnout každého, kdo se vyžívá v technice. Rychlý sled elektronicky řízených úkonů je pouhým okem skoro až nezaznamenatelný, neboť se v pravidelném cyklu střídají centrovací úkony a průběžné promačkávání výpletu takzvaným předpínacím modulem, aby byl dokonale rozložen tlak, a kola i po zatížení nevykazovala nežádoucí výchylky. Na monitorech je možné sledovat přesné odchylky při průběžném centrování a jen tak mimochodem, pořizovací cena každého z těchto dvou automatů byla přes sto tisíc eur. Docela drahá legrace.
Samotná hala finální montáže na nás možná nepůsobí tak rozlehle, jak bychom čekali od prostorů, v nichž ročně vznikne přes deset tisíc jízdních kol. Náš průvodce v této souvislosti dodává: „Samotné vytvoření finálního kola není problém, na to stačí vlastně jen pár metrů čtverečních. Nejdůležitější je mít zázemí a především skutečně funkční systém – v našem případě dostat k mechanikovi přesně připravenou sestavu dílů v závislosti na objednávce finálního zákazníka.“ A co vyplétání, centrování a obouvání kol, nemohou kvůli jejich kapacitě nastat určité prostoje v samotné montáži? „To rozhodně nemohou, při naší roční produkci jedou obě naplétací a centrovací linky zhruba tak na čtyřicet procent. Jen pro představu, každá z dam u naplétacích poloautomatů denně vyplete šedesát párů kol.“ Centrovací automat již funguje plně automaticky, jak ostatně napovídá jeho označení. Napletená kola se tedy pouze vloží do jeho podavače a automat se o vše další postará úplně sám, aby z něj po chvilce vždy vyjelo kolo připravené k obutí a následně k montáži. Každé kolo v tomto automatu stráví u Maxbiku při centrování přesně dvě stě sekund, čímž je zajištěna vysoká preciznost vycentrování. Pro porovnání – levnější kola různých „low-endových“ značek se centrují asi šedesát sekund, tedy sotva třetinovou dobu. Jak se dozvídáme, tak kvalita centrování je vždy jen a pouze o délce času, který se na automatu naprogramuje pro centrování jediného kola.
Nelze si nevšimnout, že všechny naplétané ráfky mají logo Remerx. Je to záměr, preferovat české dodavatele? „Snažíme se o to. Pakliže nejsou použita kompletní zapletená kola Mavic či Token, pak vše ostatní nese logo Remerx.“ V případě plášťů preferujete český Mitas? „Částečně ano, ale v našem konfigurátoru celkem velké procento zákazníků upřednostňuje Kendu. Nemalá část naší produkce pak obouvá i Schwalbe nebo Continental.“
Do cesty se nám shodou okolností připlétá jeden z maloobchodních prodejců Maxbiku, tak jsme si řekli, že ho v rychlosti vyzpovídáme na téma dodacích termínů. Jeho slova potvrzují výše vyřčené: „Většinou mám objednané kolo na prodejně v nedalekém Bohumíně již druhý den, a když se takzvaně trochu zatlačí na pilu, tak už se mi nejednou stalo, že jsem kolo ráno objednal a už odpoledne jsem jej měl. Přijedu-li do Maxbiku osobně a udělám zde objednávku na konkrétní kolo s využitím konfigurátoru, tak nejpozději za dvě hodiny je pro mě připraveno. Mezi tím si vyřeším objednávku dalšího zboží, dám si kávu a po cestě zpět volám zákazníkovi, že si pro kolo odpoledne může přijít.“
Pomalu se během našeho hovoru přesouváme ke skladovým prostorům a Jiří Janečko vypráví o svých podnikatelských začátcích. „Když jsem v devadesátém prvním roce stál za pultem havířovské cyklistické prodejny a prodávali jsme cizí kola, od Favoritu, Olpranu a dalších nejen domácích značek, tak jsem si uvědomil, že vlastně prodávám kola, u nichž nejsem přesvědčen, že jsou přesně tím, co zákazníci požadují. Už tehdy jsem si řekl, že je třeba dělat věci trošku jinak. K maloobchodním prodejnám přibyl v roce 1993 velkoobchod a v následující sezóně jsem již založil značku Maxbike. Pro naše tehdejší čtyři maloobchodní prodejny jsme tak začali produkovat takové modely, u nichž jsme byli od začátku přesvědčeni, že právě taková kola zákazníci chtějí.“ Vkrádá se proto otázka, měla na vás tedy zásadní vliv zkušenost z maloobchodu? „Určitě ano. Kdybych po ukončení závodní kariéry nenasbíral maloobchodní zkušenosti, nejspíš by mi nedělalo problém kola dovézt z Asie a zde je prodat, jako většina jiných značek. Nemít možnost vidět situaci z pohledu takzvaně za pultem, obchodnicky bych se k tomu dost možná stavěl jinak. Ale já jsem chtěl dělat svá vlastní kola. Začínali jsme na pěti stech čtverečních metrech, následně jsme měli trojnásobnou plochu montáže, skladů a veškerého zázemí, a to až do loňska. Současné prostory nabízející pět tisíc metrů jsou konečně dostačující, a nemusíme si již naštěstí pronajímat další sklady.“
Předpokládám, že míra individualizace se zvyšuje s cenou kola, tedy že zájemci o dražší a luxusnější model mají mnohem více požadavků na změny oproti sériovému vybavení. „Není to úplně tak, naše nejprodávanější třída je mezi patnácti a dvaceti tisíci, a to jsou vše kola individuálně skládaná. Možnost volby komponentů prostřednictvím konfigurátoru nabízíme třeba i u kola za osm tisíc korun, dodává Jiří Janečko.
Pozvolna míříme k rozlehlým skladům komponentů a následně do skladů již smontovaných kol. Logickou výhodou je, že se tu většina kol příliš dlouho neohřeje, maximálně tak dva dny. Nicméně určitá výroba na sklad je zde nezbytná, sklad se naplňuje především v průběhu zimy. Nové prostory jsou maximálně promyšlené, aby vše běželo, jak má. To se týká třeba příjmu zboží, kde vše výrazně urychluje sestava mohutných pásových dopravníků. Tento systém je podstatně rychlejší, než kdyby se vše vozilo standardním výtahem. Pro podobnou dopravu krabic, ovšem opačným směrem, v jiné části budovy, nalezneme širokou skluzavku se superhladkým povrchem. Rychlost a spolehlivost všech podobných systémových řešení jsou zde prioritou, současně se však použité řešení ukázalo jako velmi šetrné k přepravovaným dílům.
Dostáváme se do prvního patra budovy, do největšího skladu, především rámů a vidlic. Současně je zde mobilní fotografický ateliér, v němž vznikají obrázky kompletních kol tak, jak je znáte z katalogu či internetu. Další otázka na našeho průvodce: má nějaký konkrétní důvod, že jsou komponenty v přízemí a rámy nebo vidlice v prvním patře? „Ano, má to svůj praktický důvod. Krabice s komponenty jsou poměrně těžké a musí s nimi manipulovat vysokozdvižné vozíky. Oproti tomu krabice s rámy a odpruženými vidlicemi jsou výrazně lehčí a v prvním patře se s nimi manipuluje ručně. Zde v patře nalezneme třeba i zapletená kola Mavic a Token, zkrátka samé lehké věci.“ A jak často se doplňují rámy a veškeré komponenty, aby nevznikly montážní prostoje z důvodu chybějícího dílu? „Dodávky dílů z Evropy i Asie přicházejí téměř každý den, takže doplňování všech potřebných dílů je průběžné.“
Připravit vše pro montáž konkrétního kola tedy není nic jednoduchého. U rámů se však nelze splést, jednotlivé sekce skladu jsou vždy označeny daným rámem, jenž zde slouží jako vzor. I tak ale pracovníci připravující kompletní sestavu dílů denně absolvují mnoho kilometrů, aby měli mechanici v nejrychlejším čase vše u sebe. Příprava výroby je zkrátka poměrně náročný proces. A pokud by vás náhodou zajímal celkový počet zaměstnanců, pak je to pětadvacet lidí tvořících společně obchodní tým a montáž kol. Pětadvacet lidí tedy ročně vyprodukuje a prodá přes deset tisíc kol Maxbike, slušná bilance!
Následně přicházíme do skladu plášťů a duší, což je, jak se vzápětí dozvídáme, nejsledovanější prostor z hlediska požární techniky. Celkem tu nalezneme sto padesát čidel kouře a požadavky požární bezpečnosti jsou zde skutečně velmi náročné. Celková plocha skladů je značná, paradoxně je však sklad kompletních smontovaných kol z daných prostor skoro nejmenší. Jiří Janečko dodává: „My nepotřebujeme výrobky, tedy kompletní kola, ale naopak nutně potřebujeme materiál!“ Zbylou část nového objektu tvoří standardní showroom pro odběratele, v prvním patře pak nalezneme veškeré kanceláře, včetně těch náležících konstruktérům a designérům. Dále je zde jídelna a v posledním patře najdeme rozlehlý sál, jenž má do budoucna úkol jakési rezervy, v případě potřeby dalších prostor. Zatím je zde však příjemné posezení pro zákazníky, kteří se zde mohou pokochat nejen výhledem, ale třeba i kompletní přehlídkou designů rámů a barevných kombinací. Za dobré viditelnosti jsou ze zdejších oken vidět Beskydy, neméně zajímavé jsou ovšem i zde vystavené „retro“ biky s logem Maxbike, případně karbonové topmodely z minulého desetiletí.
Maxbike tedy může sázet na tradici – ovšem takovou, jež se snoubí s individualizací. Pokud chcete něco opravdu neokoukaného, můžete si karbonové rámy tohoto domácího výrobce pořídit i s výše zmíněnou „zázračnou“ barvou, s měnícím se odstínem v závislosti na vnější teplotě. Maxbike sice není zdaleka první, kdo tuto unikátní povrchovou úpravu nabízí, ale příplatek tři tisíce korun není nijak dramatický, takže barevně se měnící bike může sedlat i běžný hobby jezdec, biker či silničář. Efekt daného laku funguje na bázi dvou přes sebe překrytých vrstev barvy. Podklad tvoří žlutý základ, jenž je překrytý oranžovým, který se po lehkém zahřátí stane téměř transparentním. Věřte, že efekt je naprosto dokonalý. Mimochodem, tento unikátní lak vzniká na našem území, čímž přesně zapadá do filozofie značky Maxbike. V přípravě je však další kombinace měnícího se laku, konkrétně černo-bílá varianta, jež by se měla na trhu objevit v průběhu jara. Novinek s logem Maxbike je ovšem celá řada, nejedná se pouze o zajímavé lakování a nové designy. Kolekci cyklokrosových strojů nově rozšířil dostupný model s kotoučovými brzdami, hodně povedené jsou ale i nové dámské či městské modely, stejně jako nepřehlédnutelná kolekce dětských kol v hodně výrazných barvách. Maxbike je současně synonymem i silničních modelů, a to jak těch cenově vyloženě dostupných, tak exkluzivních, využívajících třeba vysoké karbonové ráfky a nejvyšší top-sadu Shimano Dura-Ace. Kolekce 2017 je opět o něco širší než ta loňská, takže je rozhodně z čeho vybírat. Množství kombinací osazení je totiž díky bikekonfigurátoru téměř nekonečné…
Jan Kadečka
Ve spojení s cyklistikou nemám rád chytré telefony ani chytré aplikace, protože na kole se má jezdit, a ne sledovat displej. Negativní…
Během loňského jara jsme k dlouhodobému testu převzali kliky domácí značky Gebhardt. Abychom byli konkrétnější – zakázkové kliky XCM…