Ve spojení s cyklistikou nemám rád chytré telefony ani chytré aplikace, protože na kole se má jezdit, a ne sledovat displej. Negativní postoj mám i k elektronické evidenci tržeb, jenže doba je neúprosná a elektronice se prostě nevyhneme, a jelikož mám naopak rád odpružení, je jedna elektronická vychytávka, kterou doslova vítám.
Společnost Quarq, známá především svými měřiči výkonu instalovanými na klikách, to se záznamy všech pohybů na kole myslí opravdu vážně, a tak představila doslova revoluční zařízení ShockWiz. Je to miniaturní krabička schopná monitorovat funkci vaší pružící jednotky, zaznamenat průběh během celé jízdy a podle jízdního stylu vyhodnotit nastavení a případně navrhnout jeho doladění. Tolik ve zkratce k tomu, co v posledních pár dnech zaplavilo většinu cyklistických webů a nadchlo všechny ladiče odpružení. Jste-li totální ignorant, který nahustí vidlici natvrdo a neřeší odpovídající nastavení odskoku či komprese, pak je tenhle článek úplně zbytečný a snaha Quarqu taky. Na druhou stranu ušetříte slušnou částku, ale nikdy nebudete mít z jízdy ten dokonalý pocit, jaký vám zaručí jen perfektně nastavené odpružení. To sice jezdec této problematiky znalý dokáže po pár jízdách naladit i bez inteligentní krabičky za skoro dvanáct tisíc, ale monitoring tady není jen pro jezdce, protože využití je mnohem širší než pro konkrétní kolo jednoho cyklisty.
Dost ale negativismu a chození kolem horké kaše, podívejme se na všechno, co tohle zařízení umí, s čím funguje, s čím ne a jaký je jeho přínos.
Quarq se primárně zabýval měřiči výkonu a v průběhu doby byl přidružen pod křídla koncernu SRAM, kterému se tak logicky naskytla možnost propojit kliky další rodinné značky – Truvativ s měřiči výkonu. U toho Quarq zůstal, jenže nejen výkon cyklistových nohou lze podrobit měření, takže přišel s něčím, co výborně doplňuje rodinku odpružení Rock Shox. Měřič ShockWiz totiž naprosto jednoduše řeší dosud komplikovaně prováděná měření funkce odpružených jednotek. Ta spočívala v instalaci táhel a speciálních snímačů, které zaznamenávaly průběh odpružení a v počítači pak ukázaly jeho křivku, různé výkyvy a podobně. Jenže pak se pár chytrých hlav z Quarqu zamyslelo a přišlo s malou krabičkou, které stačí zaznamenat jen změny tlaku v pozitivní vzduchové komoře vidlice či tlumiče a na základě jejich změn s pomocí různých algoritmů vyhodnotit celý průběh pružení. Výrobci složitých systémů možná odteď nebudou mít co jíst, ale je to doslova revoluční počin.
Kde ShockWiz zakoupíte zjistíte na stránkách oficiálního dovozce www.cyklozitny.cz
V podstatě je ShockWiz digitální manometr, který dokáže stokrát za vteřinu zaznamenat tlak v pozitivní komoře a díky údajům si pak vyhodnotí, zda byla vidlice stlačená či roztažená, jak rychle se zanořila do zdvihu, kdy šla nadoraz a jak rychlý byl odskok. To je samozřejmě zjednodušené, ale přístroj prostě zaznamenává všechno, takže je pak schopen díky prvotní kalibraci na vidlici či tlumiči poznat, zda daný kousek fungoval správně a zda je dobře nastavený.
Aby tohle mohlo tlumič či vidlici měřit, má zařízení dvojici ventilků, z nichž jedním se namontuje na ventilek vzduchové komory přes speciální hadičku a druhým se pak komora nahustí na potřebný tlak. Existuje ještě varianta bez nutnosti použít hadičku, která je určena pro přímou montáž, například pro upside down vidlice RS-1. Tam se krabička jednoduše našroubuje rovnou na ventilek na spodku nohy. Verze s hadičkou se pak díky držáku a stahovacím páskem upne třeba na korunku vidlice nebo na bok tlumiče a hadička se propojí s ventilkem vzduchové komory. Následuje kalibrace zařízení a pak už jen druhým ventilkem stačí přes chytrou krabičku nafoukat pumpu na vidlice pružicí jednotku na odpovídající tlak, na který je jezdec zvyklý jezdit.
Za jízdy pak není nutné mít zařízení propojené s chytrým telefonem, což funguje přes Bluetooth, ale díky vlastní paměti si krabička vše nahrává, a tak stačí data stáhnout až po vyjížďce a podle výsledku přistoupit k naladění tlumiče nebo vidlice. Není třeba zadávat typ kola a podobně, zařízení vyhodnocuje jen chod odpružené jednotky, na kterou bylo připojené, a její fungování v závislosti na terénu, kde se jezdec pohyboval. Pro upřesnění lze zadat i různé jízdní styly a nastavení pružicích jednotek, zda jezdec jede šlapavě, vyrovnaně nebo spíše hravě či agresivně. Určitá omezení se týkají vidlic, protože systém funguje pouze s modely, kde je samostatná vzduchová komora, tedy Rock Shox Solo nebo Dual Air a další značky, vyjma třeba Manitou se systémem Dorado Air, kde se pozitivní a negativní komora po aktivaci ventilku propojí. Redakční Manitou Mattoc má tedy smůlu, ale to platí třeba i pro vidlice Rock Shox se systémem změny zdvihu díky přepouštění vzduchu Dual Position Air. U vidlic se stavitelným zdvihem zařízení lze použít, ale musí být po celou dobu nastavena jen jedna jeho hodnota, a pozor i na chytré vidlice se systémem Brain a podobně či automatickými elektronickými lockouty. Majitelé pružinových vidlic a především v současnosti v enduru stále populárnějších pružinových tlumičů mají smůlu, ShockWiz funguje jen se vzduchovou komorou.
Účtenka všem?
Jestliže ShockWiz eviduje celou dobu funkce tlumiče, komu se potom hodí výsledná data, komu je třeba předložit účet za tuto elektronickou evidenci tlumiče nebo vidlice? Jezdec nebo mechanik data vyhodnotí v zařízení s odpovídajícím operačním systémem a zobrazí se mu jednoduchý přehled. Podle něj zjistí, zda je odpružení nastaveno jako Balanced – tedy vyvážené, případně naopak, a co by měl udělat. Systém umí poradit, takže znázorní, zda jsou hodnoty odskoků v normě či nikoliv, jestli je nízko či vysokorychlostní komprese dobře nastavená, nebo je-li nutné jednu z nich doladit a umí i porovnat křivku odpružení, zda nebude od věci zmenšit či zvětšit objem vzduchové komory. Aplikace v podstatě jezdci po vyhodnocení jeho jízdy a porovnání s požadovaným projevem odpružení poví, zda do vidlice přidat tokeny či je ubrat, zda upravit tlak a jakým regulačním prvkem otočit. Vidlici za jezdce nenastaví, ale pokud ten bude chápat význam všech ovladačů, dozví se, jakým a kam má vlastně kroutit.
Opět narážím na to, že tohle všechno zkušený uživatel odpružení časem vycítí a umí si vše naladit, ale pro amatéra (který nelituje ty peníze) je to šance, jak neudělat v nastavení vidlice či tlumiče chybu, případně z nich vyždímat maximum. Rovněž týmové testování nebo ladění odpružených jednotek při vývoji rámů, to je další možnost využití. A pokud někdo prodává celoodpružené biky jako na běžícím pásu, proč zákazníkovi nenabídnout za poplatek zapůjčení elektronického snímače odpružení, na jehož výsledcích pak mechanik naladí majiteli kola odpružení přesně na míru.
O případné poškození krabičky bych takový strach neměl, tedy když nebude rovnou na spodku vidlice RS-1, těsně nad terénem. Je vodě a prachu odolná na hodnotu IP67, napájí ji baterie CR2032, takže výdrž by měla být v řádu měsíců a kolo zatíží jen o 45 gramů. Že bych kvůli správnému naladění vidlice a tlumiče pořídil nový telefon a tuhle krabičku, to asi ne, ale rozhodně je to dost zajímavé zařízení, které někomu zjednoduší život a jinému naopak ukáže, co všechno je v odpružení. Když ale dobře nastavíte vidlici jednou, většinou na ni nemusíte delší dobu sahat, anebo ne?
(už)
3
Během loňského jara jsme k dlouhodobému testu převzali kliky domácí značky Gebhardt. Abychom byli konkrétnější – zakázkové kliky XCM…
K našemu titulku by se ještě hodil dodatek: Foukejte luxusně! Oboje totiž splňuje testovaná hustilka Digital Pressure Drive americké…