V kolekci značky Trigon, specializující se na karbonové komponenty a rámy, najdeme karbonové sedlovky klasických tvarů, ale i několik lehce atypických modelů, jimž bezesporu vévodí provedení SP160UL, s výrazně zploštělou horní částí.
Už jsme si zvykli, že řada značek pro navýšení tlumicích schopností svých sedlovek přichází s řadou konstrukčních řešení v podobě zeslabení průměru uprostřed celkové délky nebo rozdvojením celé sedlovky, aby po sobě obě poloviny mohly částečně klouzat, a toto je další alternativa. Sedlovka v monokok provedení se dodává v jediném průměru 31,6 mm, jelikož tenčí provedení jsou sama o sobě nepatrně pružnější, i když hodně častý diametr 30,9 by se také užil. Toto řešení ovšem kombinuje velký průměr základu sedlovky s extrémním zploštěním v horní části, jehož délka 120 mm z celkových 400 mm zaručuje výraznou flexi. Ačkoliv to na první pohled nevypadá moc důvěryhodně, jistotu by měl částečně dodat integrovaný titanový plát uvnitř, který funguje jako zpevnění, a přitom díky pružnosti tohoto materiálu neomezuje absorpci rázů.
Titan je zde přiznaný i drobným otvorem, kde je dokonce na přítomnost titanové pružiny uvnitř ještě upozorněno nápisem. Hmotnost testovaného kousku s délkou 400 mm je 230 gramů, což je proti některým extrémně lehkým kouskům nepatrně víc, ale i tak je to slušná hodnota a navíc zde jde především o extrémní flexi. Ta by měla být proti standardním sedlovkám, disponujícím průhybem v řádu pěti milimetrů, až pětinásobná, a přitom by měla zaručit bezpečný posed i pro jezdce s hmotností 120 kilogramů. Za 3316 korun tedy zajímavá možnost jak navýšit komfort pevného rámu, navíc bez obav, že by tenhle kousek byl určený pouze hubeným profesionálům.
Montáž do rámu je standardní a nechybí stupnice s omezením maximálního vytažení. Jednoduchá kolíbka na ližiny sedla se stahuje dvojicí imbusových šroubů, takže ani zde nehledejme nějakou atypičnost a při dostatečném utažení sedlo bez problémů drží na svém místě. Nás zajímala pružnost celku, což se pod jezdcem s hmotností 95 kilogramů zákonitě muselo projevit. Obavy z nezvyklého tvaru a možnosti destrukce přece jen trochu svíraly svaly ukryté hluboko v hýždích, ale nakonec se žádná pohroma nekonala a materiál i konstrukce prokázaly svoji funkčnost. Průhyb byl opravdu slušný a proti klasice s kruhovým průřezem, která by se v daném průměru opravdu jen těžko nutila do pořádného ohybu, bylo znát ochotu zpracovávat každou nerovnost, navíc bez nějakého extrémního zpětného rázu. Kombinace titan/karbon tedy funguje a pokud patříte k těžším jezdcům a chcete si karbonovou sedlovkou ulevit, máte u vašeho hardtailu s odpovídajícím velkým průměrem sedlové trubky jasnou volbu.
Výhodou tohoto řešení je pružnost i při menším vysunutí z rámu, což u klasiky přímo ovlivňuje schopnost pružit, takže další plus. Jestli ale vozíte vysoko pod sedlem blikačku se standardní objímkou, možná budete mít kvůli plochému tvaru problém, ale tohle lze směle oželet, přínos pro pohodlí je mnohem důležitější.
(už)
Plusy: vysoká flexe, hmotnostní limit
Minusy: pouze 31,6 mm
Značka RSP je vyhlášená špičkovými mazivy a cyklokosmetikou, tentokrát zde však máme zajímavou specialitku. Jmenuje se No Stick Slip a…
Šířka řídítek nám od „ukrutného" diametru padesáti centimetrů v raných devadesátých letech hezky narostla a v současnosti se točí kolem…