Šířka řídítek nám od „ukrutného" diametru padesáti centimetrů v raných devadesátých letech hezky narostla a v současnosti se točí kolem sedmdesáti centimetrů, a klidně i víc. Devětadvacítky potřebují pořádné kormidlo ke zvládnutí setrvačníku předního kola, a naopak jezdec chce mít jistotu, že má ze sedla za co zabrat, aby mohl pracovat celým tělem. Padesátky a šedesátky už dnes vzbuzují spíše úsměv a v terénu hlavně nejistotu.
I rodina řídítek značky BBB nabrala lehce na šíři, ale není to nic pro odtučňovací kůru, spíše naopak je to ku prospěchu. Námi testovaná řídítka BBB Flatbar BHB-08 za 899 korun jsou kouskem určeným hlavně pro tvrdší ježdění, jelikož se nejedná o žádnou ultratenkou trubku pro gramhoniče, ale poctivá 740mm kormidla s hmotností 309 gramů.
Základem je hliníková slitina řady 6061 T-6 s dvojitým zeslabením stěny trubky, samozřejmě se středovým průměrem 31,8 mm. Zadní 12° zahnutí k jezdci je poměrně výrazné, a při úchopu tak této hodnotě připisujeme výrazný podíl na celkovém pohodlí. Horní zahnutí se zde nekoná, rovněž hloubka je nulová, prostě flatbar - plochá řídítka.
Výrobce zde nešetřil potiskem, takže kromě loga, jež bude řídítka zdobit celou dobu, je na pravé polovině firemní potisk v lesklé černé a bílé barvě, ovšem ten zmizí pod gripy a objímkami. Na koncích jsou rovněž vyznačeny míry pro případné zkracování až na 680 mm, ale to jsme neabsolvovali. Každopádně, vyznačená stupnice a střed pro montáž do představce jsou vítanými pomocníky pro montáž a výrobce doporučuje maximální utahovací moment šroubů představce 5 Nm, což se na řídítkách nevidí vyznačené často.
Tuhost řídítek je zcela bez diskuse, takže záběr ze sedla nebo vedení ve sjezdu jezdce nijak neklamou. Zadní zahnutí nám velice vyhovovalo, ovšem tohle je spíš věc zvyku, přičemž někomu může nesedět, a naopak bude postrádat horní vyhnutí. Šíře 740 mm je pro vyššího jezdce, který má dlouhé paže, naprosto ideální i pro méně technické ježdění, ale menší jezdec, který sedlá třeba sedmadvacítku, možná ty dva centimetry na každé straně ubere. Každopádně, nedoporučujeme řezat předčasně, ta jistota úchopu ve sjezdech a záběr ze sedla jsou proti starším řídítkům šíře 660 mm opravdu někde úplně jinde a vyplatí se zvyknout si.
(už)
To, že na MS v horských kolech budou kromě špičkových výkonů a atmosféry i další zajímavé věci potvrzuje soutěž, kterou přímo na místě…
Současné rámy se opět vracejí k užšímu průměru sedlovky 27,2 mm, jenž byl v minulosti kvůli nárůstu tuhosti rámů tak trochu vytlačen…