Značka RSP je vyhlášená špičkovými mazivy a cyklokosmetikou, tentokrát zde však máme zajímavou specialitku. Jmenuje se No Stick Slip a funguje jako aditivum do tlumicích olejů v odpružených vidlicích a zadních tlumičích, a to pro zvýšení hladkosti jejich chodu. Co však zní jako pouhá teorie až pohádka, v praxi skutečně funguje. Rakouský specialista na maziva zkrátka vyvinul další skvěle funkční produkt.
Jak výrobce avizuje, pro výrazné zvýšení hladkosti chodu pružící jednotky je zapotřebí přidání přesně odměřeného objemu No Stick Slip do tlumičového oleje, konkrétně v rozmezí tří až pěti procent celkového objemu. K preciznímu odměření množství tedy buďto musíme nastudovat v materiálech daného výrobce vidlice či tlumiče celkový předepsaný objem tlumicího oleje, nebo jej po vypuštění musíme změřit. V ideálním případě celý tento úkon přenecháme zkušenému profi-mechanikovi, jenž do vidlice či tlumiče aditivum přidá při jejich repasi či běžné sezónní údržbě.
My jsme si s aplikací aditiva RSP do naší redakční vidlice Fox vyhráli osobně a k tlumičovému oleji přidali cca pět procent přípravku. Výrobce sice jako ideální doporučuje kombinaci s tlumicím olejem RSP Damp Champ, ale není to nezbytné. Aditivum je univerzální pro kombinaci s libovolným tlumicím olejem používaným v odpružených vidlicích i tlumičích jízdních kol, mísení s olejem pak proběhne automaticky při jízdě. Prostředek No Stick Slip má v útrobách vidlic či tlumičů vytvořit velmi hladký lubrikační film na všech kontaktních plochách, a to i v případě tlumicích systémů pracujících pod vysokým tlakem. Proto jsme byli velice zvědavi, nakolik výrobce dostál svým slibům.
Zlepšení funkce a celkové kultivovanosti chodu nás velmi překvapilo. Samozřejmě to mohlo být z části rovněž subjektivním pocitem, který s aplikací rádoby zázračných přípravků mnohdy souvisí, ale jsme přesvědčení, že RSP No Stick Slip skutečně funguje. Naší již skoro obstarožní foxce totiž vlil doslova čerstvou krev do žil. Netvrdíme, že po aplikaci přípravku se bude i obyčejná vidlice chovat, jako by měla najednou luxusní úpravu kluzných ploch Kashima Coating. Současně však bylo zlepšení natolik výrazné, že bylo skutečně citelné, a to nejvíce na vnímavosti přední vidlice na menších nerovnostech. Zlepšila se tedy citlivost chodu, a jsme přesvědčeni, že právě toto aditivum bude mít nemalý přínos u vidlic či tlumičů, jimž dělá problém „utržení" z klidové polohy. No Stick Slip totiž předchází přidrhávání a zasekávání chodu, takže pokud u svých pružicích jednotek bojujete právě s těmito nešvary, RSP vám nejspíš pomůže. Jeho funkci bychom přirovnali k prostředku Militec, určenému do motorového oleje ke zvýšení mazací schopnosti a ke snížení opotřebení. Někteří jej sice označují za vyhozené peníze, ale drtivá většina automechaniků na něj nedá dopustiti a prohlašují jej bezmála za zázračný. No Slip Stick je zkrátka takovým militecem pro naše vidlice a zadní tlumiče.
Ještě musíme dodat, že dané aditivum nepoškozuje vnitřní pryžové ani plastové části a 50ml balení vyjde na 269 korun.
(kad)
Šířka řídítek nám od „ukrutného" diametru padesáti centimetrů v raných devadesátých letech hezky narostla a v současnosti se točí kolem…
To, že na MS v horských kolech budou kromě špičkových výkonů a atmosféry i další zajímavé věci potvrzuje soutěž, kterou přímo na místě…