logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Trek Y33 - to pravé retro

Trek Y33 - to pravé retro

Láska na první pohled

Každý chlap jistě má nějakou tu vysněnou bohyni. Dnešní mládež tajně pod peřinou touží po Megan Fox, starší bikeři snívali o Sharon Stone a pro naše předky to byly zase Catherine Deneuve či Jana Brejchová. Já měl v devadesátých letech, kdy jsem dospíval, bohyně dvě. Z masa a kostí to byla bezpochyby Eva Vějmělková z básníků. Tou druhou srdcovou záležitostí byla „kytara“ od Treku, esteticky prakticky dokonalý karbonový stroj. Vzhledem ke studentským létům a šestimístné cenovce tohoto celopéra byla kytara pro mě stejně nedostupná, jako o pár let starší Eva. Takže jediný způsob, jak se kochat jejími ladnými tvary, bylo si pověsit nad postel plakát, hned vedle fotky Eviny postavy.

trek_y33_retro

Celoodpružený karbonový Trek Y33, který se objevil v roce 1995, způsobil malou revoluci v designu i zpracování tehdejších kol. Trekácký karbon OCLV (Optimum Compaction Low Void) umožnil do té doby nevídané tvarování rámů, čímž „nakopl“ vývoj dalších karbonových rámů včele s GT STS či Scott Intoxica. Tehdejší znalosti zpracování kompozitů však ještě nebyly na takové výši a spousta rámů trpěla různými neduhy, takže karbonové stroje na přelomu tisíciletí z nabídky lehce vymizely, aby se však v plné parádě vrátily až po roce 2000. Dnes jsou kompozitové rámy na bázi karbonových vláken běžnou součástí nabídky prakticky všech významných značek a vývoj karbonu je již na takové úrovni, že se z něj staví již i rámy sjezdových kol, například GT Fury nebo zcela nový Santa Cruz V10. Není tedy od věci si uvědomit, že za rozšíření tohoto skvělého materiálu vděčíme prvním karbonovým průkopníkům v čele s ypsilonem od Treka.

trek_y33_retro_zadKdyž jsem letos v teplickém obchodě Kola Polívka objevil stroj Trek Y50, mé srdce zaplesalo. Y Five O spatřil světlo světa v roce 1997, kdy už byly vychytány dětské nemoci. První rámy Y33 a Y22 totiž trpěly na rozlepování úchytu tlumiče, vsazeného do karbonového předního trojúhelníku. „Ypsilonům“ bylo také vytýkáno, že byly hodně hlučné, což je logické vzhledem k dutému provedení přední části rámu. Na tento charakteristický projev však jako negativum upozorňovali spíše ti, kteří si kytaru nemohli pořídit, a tak si hledali důvody, jak rám očernit. Majitelům kola většinou rozléhání zvuků při řazení v rámu jistě nevadilo.

Odpružení bylo vyřešeno systémem plovoucího čepu, kdy středové složení s klikami je součástí zadní stavby. Systém to byl celkem dobrý, při jízdě vsedě pružení fungovalo obstojně, pod záběrem ze sedla pak docházelo k jeho přitvrzení. Neduhem plovoucího čepu však byl pohyb klik se zadní stavbou, takže se měnila vzdálenost pedálů od sedla, což při šlapání nebylo zrovna nejpříjemnější. Proto se také kola s tímto systémem dávno nevyrábí. Jediným zástupcem s podobným jednočepovým systémem na trhu je GT, které si ale systém iDrive vyladilo tak, že kliky jsou spojeny s předním trojúhelníkem a tudíž se jejich pozice vůči sedlu nemění.

Velice progresivním prvkem bylo vyvedení lockoutu tlumiče na řídítka, takže pružení bylo možné zcela znehybnit a z treka udělat skoro pevné kolo. Ani v dnešní době není mnoho kol vybaveno touto důležitou vychytávkou, přitom jezdci hodně pomůže. Další zajímavostí u tohoto dochovaného a dodnes zcela funkčního exempláře je fakt, že Trek Y50 nebyl v roce 1997 ještě vybaven úchytem pro kotoučovku, takže si majitel kola nechal očka pro třmen trek_y33_retro_3jednoduše na zadní stavbu navařit. Druhým „samo domo udělátkem“ je výměnná patka, která na zadní stavbě taktéž nebyla samozřejmostí.

Osazení je z velké části původní. Tlumič Cane Creek i vzduchová vidlice Rock Shox Sid nabízely zdvih 63 mm, což v době vzniku kola byly prakticky sjezdové parametry, vždyť na kytaře tehdy ve sjezdu závodil třeba legendární Petr Zúbek. Mechanické kotoučovky Formula měly ještě čtyřramenné kotouče, nepatří však k původnímu osazení kola, stejně tak jako kola na ráfcích Bayer. V Americe v té době „frčel“ seriál o policajtech na kolech Pacific Blue, kde se strážci zákona proháněli na kytarách s efektními karbonovými loukotěmi Spinergy. Ty by kolu slušely absolutně nejvíc, ale také čas těchto kol je spočítán a sehnat je dnes není vůbec lehké. Pneumatiky Rubena Saurus jsou dobové, navíc jejich modrý dezén jakžtakž sedí k celkovému ladění kola do modra. Také přehazovačka, přesmykač a řazení ctí dobu vzniku kola, retro ladění však narušují kliky FSA z karbonu.

Hmotnost celého kola Y50 v sériové podobě s véčky byla ohlášena na 10,9 kg, hmotnost vyobrazeného kola je i s pedály SPD 737 a kotoučovými 11,7 kg. Cenu tohoto archívního kousku v dnešní době si neodvážíme trek_y33_retro_4odhadnout, ovšem na amerických aukčních stránkách eBay se čas od času rám nebo celé kolo za pár dolarů objeví, takže zájemci o luxusní retro kousek na lázeňskou promenádu či cestu do hospody nechť na stránky zavítají. Já už tam o model Y22 z roku 1995, jehož vyvolávací cena je dva dny před ukončením aukce směšných 86 dolarů, s ostatními zájemci bojuji.

Dušan Mihalečko

DALŠÍ ČLÁNKY

Gipiemme Kenya Disc CX Tubeless

Prohlásit toto o africkém státě by bylo barbarství, ale o zapletených kolech Gipiemme Kenya Disc CX Tubeless za 15 490 korun to klidně říci…

  • Datum: 07. 10. 2011
  • Kategorie: Technika

Ráže devět zubů

Správně, nikoliv milimetrů, ale zubů, taková je přesně nejostřejší ráže, která se začíná objevovat na prototypech některých kazet. Ano,…

  • Datum: 07. 10. 2011
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru