Správně, nikoliv milimetrů, ale zubů, taková je přesně nejostřejší ráže, která se začíná objevovat na prototypech některých kazet. Ano, devět zubů nejmenšího pastorku, a kdo jste v čísle jedenáct pečlivě četli článek o převodových poměrech a správném stylu šlapání, hravě si dokážete spočítat, kolik metrů lze najet na jedno otočení klik, jestliže vzadu budeme mít pastorek pouze s devíti zuby.
Evoluce v převodech nabrala v posledních dvou letech stejné obrátky, jako když se ve velké míře začaly montovat kotoučové brzdy. Na většině kol je desetikolečko, vpředu se dvěma či třemi převodníky, ale bikerům jako by to nestačilo. Upravuje se dále, tedy alespoň u některých firem.
Za všechny garážové pokusy jmenujme alespoň jednoho, tedy nejvíce viditelného zástupce, kterým je značka Hope, anglický sériový výrobce nábojů, brzd a frézovaných komponentů, vždy s nádechem jakéhosi luxusu. Hope přišli s prototypem kazety, která má deset pastorků, pět větších z duralu a pět menších z oceli se speciální povrchovou úpravou nitridem titanu a rozsahem 9-36 zubů. Právě v tom nejmenším pastorku je ukryta veškerá ta senzace, protože na standardní ořech by nabylo možné tak malý pastorek nasadit, takže v čem tkví celé tajemství? Odpověď je velice jednoduchá a princip lze hledat u BMX kol, kde se malé pastorky používají. Jde o takzvaný „cog“, tedy v BMX pastorek, který zároveň tvoří vnější plášť ořechu, samozřejmě s menším průměrem než u bikových nábojů. Hope tedy vytvořili celu kazetu jako cog, implantovali do její vnitřní části ložiska a na osazení směrem do náboje čtveřici záběrových praporků. V podstatě jde o jakousi mutaci mezi kazetou a volnoběžným kolečkem, jak jej známe z levnějších kol, jen s tím rozdílem, že zde se kazeta nasune do náboje, ne že by se šroubovala na něj. Celou hmotnost jezdce tedy nese, stejně jako v případě některých systémů zadních ořechů, osa náboje. Ta je samozřejmě většího průměru než u obyčejných nábojů se šroubovacím vícekolečkem, takže se není třeba obávat menší pevnosti. V podstatě jde o standard zaběhlý v určité obměně na nábojích DT Swiss či Sun Race a dalších, které mají ořech i s ložisky nasunutý na ose. Zajištění kazety Hope na náboji se neprovádí šroubovací maticí jako u klasických kazet, jednoduše by ji totiž nebylo k čemu našroubovat. Tato kazeta je kompatibilní pouze s náboji Hope Pro2 Evo a Pro 3 a bude pasovat i na starší verzi Pro2. Cena ještě není známa, ale měla by se pohybovat přibližně kolem pěti tisíc korun za kazetu, tedy „cog kazetu“. Hmotnostně je přitom tentýž náboj Hope osazený touto kazetou o dvacet gramů lehčí než stejný náboj vybavený ořechem a osazený kazetou Sram XX. Samozřejmě je vše ještě ve stádiu vývoje, takže se nechme překvapit, nicméně evoluce v převodech ještě neustala, spíše naopak nabírá na obrátkách.
Důvod je prostý, za vším jsou převodové poměry, úspora hmotnosti, možnost volby jediného převodníku vpředu, případě plynulejší řazení vzadu díky odlišnému odstupňování zubů.
Méně bude více?
Není to pouze Hope, kdo s tímto vynálezem přišel na veřejnost. Podobnou kazetu, ovšem s jiným principem uchycení a šesti pastorky, vozí na svém sjezdovém kole Specialized třeba Brendan Fairclough nebo Sam Hill, tedy jezdci, pro které je možnost mít vpředu ještě menší převodník velmi důležitá. To ale platí i pro enduro jezdce, kteří sice mohou sáhnout po převodníku Truvativ Hammerschmidt, který má malý průměr a uvnitř skrývá díky zpřevodování dvojici převodníků, ale zase je těžší a poměrně drahý. S kazetou 9-36 zubů tak lze použít opravdu malý převodník a přitom si zachovat dostatečný převodový poměr i pro rychlé sjezdy. Navíc se vpředu sníží nepatrně hmotnost a zároveň se zvýší prostupnost kola terénem.
Převodové poměry na jedno otočení klik jsou v kombinaci se standardními převodníky a kazetou 9-36 poměrně zajímavé, posuďte sami.
Převodník 32 x 9 cog = 7.662 m
Převodník 32 x 36 cog = 1.916 m
Převodník 32 x 11 kazeta = 6.269
Převodník 22 x 34 kazeta = 1.394
Rozdíly tady samozřejmě jsou, ale opět je tu možnost, jak zamíchat kartami zaběhlých počtů zubů a převodů, abychom si naladili svoji frekvenci otáček, případně průchodnost kola či počet převodníků k dokonalosti. Vždyť podobný,a snad i větší humbuk spustilo Campagnollo se svým jedenáctikolečkem, kdy nejmenší pastorek má standardních 11 zubů, naopak Shimano u sady Capreo používá nejmenší pastorek s devíti zuby. Pokud bychom přijali devět zubů za standard, vzhledem k malým rozdílům proti kombinaci s dvoupřevodníkem 22/32 bychom mohli vozit pouze jeden převodník a zcela tak odbourat řazení na levé straně řídítek a přesmykač. Řetězová linka je samozřejmě další věc, která může hovořit proti, ale šíře kazety zůstává stejná jako u klasického devíti a desetikolečka. Tam občas také profesionálové řadí krajní polohy na jediný převodník, takže zase takový rozdíl by to být nemusel. Životnost menšího počtu zubů bude logicky sice nižší, ale tady nejde o kazetu pro masové využití, spíše pro ty, kdo chtějí maximum pro dokonalé naladění převodů, šlapání, výkonu a prostupnosti terénem. Případně v kombinaci jediného převodníku i s možností spodního a horního vodítka řetězu a tím naprosté imunity vůči jeho možnému spadnutí. Buďme tedy otevření novým myšlenkám a třeba si budeme moci užívat v náročném terénu ještě více.
(už)
Co nejnižší váha kola, pro někoho alfa a omega výkonu a rychlosti, pro jiného možná pošetilost. Odlehčovat lze samozřejmě různě, od toho…
Doba převáděcích akcí jízdních kol na sezónu 2012 pomalu končí. V tomto ohledu je už po sezóně. I když jsou ještě tři měsíce do konce roku,…