Prohlásit toto o africkém státě by bylo barbarství, ale o zapletených kolech Gipiemme Kenya Disc CX Tubeless za 15 490 korun to klidně říci můžeme. Jde totiž o zapletená bezdušová kola italského výrobce, který jim dal do vínku jednoduché a přitom praktické řešení uchycení drátů v ráfku.
Pár těchto kol jsme otestovali na tužším karbonovém hardtailu, takže jejich odolnost a tuhost jsme měli možnost celkem přesně pocítit na vlastní kůži. Po technické stránce jsou kola vybavena ráfky o rozměrech 20x23 mm z duralu 6082 T6 s výraznými logy. Předek i zadek je zapleten čtyřiadvaceti plochými zeslabovanými dráty Sapim, které jsou navíc v křížení spojeny plastovým dílcem, který zabraňuje poškození povrchu třením. Plastový díl umožňuje drátům částečný pohyb, takže nejde o zpevnění jako v případě letování drátů k sobě, které se provádělo u starých výpletů. Niply s červenou anodizací mají úpravu proti nechtěnému povolení.
Náboje na průmyslových ložiscích mají přírubu na šestiděrový kotouč a vzadu je ořech typu Shimano.
Hlavní konstrukční odlišnost od klasiky je v uchycení niplů v ráfku. Ráfek nemá vrtané otvory zevnitř, ale kvůli bezdušovým plášťům se do něho niply nasouvají z vnějšku. Otvor pro nipl má dvě části, kruhový otvor a úzký obdélníkový otvor. Nipl je skrz kovovou podložku našroubovaný na drátu a pouze se vsune do kruhového otvoru a posune do zúžení. To je dostatečně široké, aby jím podložka nemohla proklouznout ven a zároveň v něm šlo otáčet niplem. Kruhový otvor se pak zajistí plastovou zátkou, která brání případnému vysunutí niplu z otvoru, pokud dojde k povolení drátu. Výměna drátu je tak naprosto jednoduchá a v případě poškození podložky si lze pomoci jakoukoliv vypilovanou náhradou. Není třeba řezat závit do ráfku, jako u duralových drátů se závitem, nebo složitě shánět originální díl, pokud jsme mimo oblast vybavenou bikeshopy.
Hmotnost páru kol je perfektních 1 394 gramů, bez hmotnostního omezení jezdce. Díky svému profilu jsou ráfky poměrně odolné, takže nehrozí ani pod těžším jezdcem, že by se rychleji rozcentrovaly. Přenos síly je díky plochým ocelovým drátům standardní, proti kolům s duralovým výpletem nebo kulatými dráty jsou kola Kenya nepatrně poddajnější, mezi lehkými výplety ale patří mezi ty tužší. Za jízdy se kola točí díky hmotnosti a chodu ložisek velmi lehce, kvůli tuhosti nepatrně ztrácejí při akceleraci a jízdě ze sedla. Nepatrná boční pružnost nabídla vysoký komfort, takže poměr hmotnost/tuhost/tlumení jsou na velice slušné úrovni. Když k tomu připočteme jednoduchost výměny drátu, jde o velice slušný bezdušový kousek.
(už)
Správně, nikoliv milimetrů, ale zubů, taková je přesně nejostřejší ráže, která se začíná objevovat na prototypech některých kazet. Ano,…
Co nejnižší váha kola, pro někoho alfa a omega výkonu a rychlosti, pro jiného možná pošetilost. Odlehčovat lze samozřejmě různě, od toho…