Závodní celoodpružený bike, jehož hlavní přednosti vyniknou na rychlých tratích maratonů a závodů cross-country, taková je stručná charakteristika modelu Trek Top Fuel. Tomu samozřejmě odpovídá pro tuto kategorii klasický zdvih sto milimetrů vpředu i vzadu. Vedle karbonové verze, jíž v terénu sedlá i sedminásobný vítěz Tour de France Lance Armstrong, je v nabídce také varianta s duralovým rámem, a to ve dvou kvalitativních úrovních. Naším testem prošla ta luxusnější, s osazením Shimano Deore XT a s vidlicí Rock Shox Sid Race. Cena osmdesát tisíc korun sice není právě nízká, nicméně Top Fuel 9 během testu dokázal, že jeho schopnosti tuto částku vyváží.
Základem koncepce se čtyřčepovou zadní stavbou je atypický systém ABP Race. Spojení Activ Brake Point zde charakterizuje umístění zadního čepu přímo do osy kola, čímž by se mělo zamezit nežádoucímu tuhnutí zadní stavby při brzdění.To však není jediná specialita, tou další je plovoucí uložení tlumiče, takzvaný Full Floater. Tento systém v praxi umožňuje nejen optimálnější využití celého zdvihu i jeho navýšení v poměru k pracovní dráze pístnice tlumiče, ale také zlepšuje citlivost na menší nerovnosti. Podobné prodloužení spodních ramen před hlavní čep jsme již v minulosti byli zvyklí vídat třeba u KTM.
Jaké palivo Top Fuel upřednostňuje, člověk pozná krátce po usednutí. Tohle kolo je rychlé, hodně rychlé. Celková váha 11,8 kilogramu a nízká obvodová hmotnost zapletených kol Bontrager Race X Lite o sobě zkrátka musely dát vědět.Akcelerace od nás proto dostává za jedna. Přední trojúhelník nemá jakékoli tendence ke kroucení. Určitou menší výtku máme pouze k průměrné tuhosti zadní stavby, která je znatelná při hodně silném záběru. Při běžné jízdě ale tento jev není postřehnutelný.
Dalším z dojmů je celkově natažený posed v duchu závodního XC, což ostatně dává tušit již samotný pohled na rám. Přestože je ale poloha jezdce uzpůsobená maximálnímu výkonu, Trek Top Fuel stále zůstává dobře ovladatelným kolem. A právě tento fakt považujeme za jeden z nejdůležitějších kladů, schopný přitáhnout celkem široké spektrum potenciálních uživatelů. Nechceme tvrdit, že tentýž, značně dlouhý bike je skvělý jak na rychlém okruhu, tak na vyloženě technických tratích, takový univerzál neexistuje. Trek Top Fuel 9 je ale závodním XC strojem, dovolujícím jezdci vychutnat si terén plnými doušky, a to zdaleka nebývá u podobných maratonských „raket“ pravidlem.
Plovoucí tlumič systému skutečně dovoluje zahlazovat méně výrazné nerovnosti. Zdvih je plně využitelný, aniž by byl na obtíž z hlediska záběru a celkového výkonu. Tlumič Fox RP 23 se zdá být pro koncepci ABP jako dělaný. Trojice režimů systému Pro Pedal dokáže uspokojit zcela rozdílné skupiny jezdců, a to samozřejmě nejen váhové. Nejvyšší aktivita sice kvůli zvolené koncepci rámu pravděpodobně nenajde přílišné využití, ale mody 2 a 3 představují v praxi vynikající schopnost zpracovávat rázy, aniž by bike jezdce jakkoli obtěžoval nadměrným pohupováním. Plný lockout pak najde využití pouze při asfaltových přesunech a ani tam není nezbytný.
O celkové ovladatelnosti již byla řeč výše. Od kola s rovnými řídítky a s dlouhým předním trojúhelníkem nelze obecně očekávat přílišnou točivost, nicméně právě z tohoto pohledu patří Trek Top Fuel ve své „chrtí“ kategorii k tomu lepšímu.Sériové umístění řídítek není zbytečně nízké a sympatická nám byla také nadstandardně dlouhá hlavová trubka. Díky tomu poskytne kolo jistotu i v prudších sjezdech a nebude příliš odporovat v případě, že jej jezdec bude chtít dostat na zadní. Ostatně téměř jakákoli tendence odlepit treka od země se setká s úspěchem, na čemž má zásluhu hlavně nízká hmotnost.
Sériově nastavenou výšku řídítek považujeme za zdařilý kompromis, v prudkých výjezdech proto není nutné výrazně tlačit předek k zemi a laborovat s rozložením těžiště. Vzhledem k celkové koncepci kola si řídítka skoro říkají o montáž rohů, které ve stoupání posunou těžiště ještě o něco více nad přední kolo.
Dvě vzduchové komory vidlice Rock Shox Sid jsou z hlediska využití zdvihu i počáteční citlivosti rozhodně výhodou, podobně jako plovoucí uložení tlumiče vzadu. Páčka lockoutu vidlice na řídítkách je v ideálním dosahu, v případě tlumiče je nutné se více ohnout.
Pro závodníky může být v případě defektu menším handicapem pomalejší vyjmutí zadního kola, kdy je nutné upínák nejen povolit, ale i vyšroubovat a následně úplně vytáhnout. Když si to ale jezdec nacvičí, je zdržení úplně minimální.
Z osazení bychom rádi vyzdvihli obutí Bontrager Jones. Jeho „papírová“ šířka 2,2 a 2,25 palce se sice zdá v rámci závodního XC trochu naddimenzovaná, ale v reálu vypadají oba pláště jako klasické dvě jedničky. Přední šípovitý a zadní záběrový dezén se předvedly v tom nejlepším světle, a to na sněhu i blátě.
Máme-li shrnout naše celkové dojmy, tak Trek Top Fuel 9 nabídne v praxi velice příjemné a zároveň rychlé svezení. Nabízený komfort je v dané třídě a hmotnostní kategorii nadprůměrný.
Plusy: citlivost systému a využití zdvihu, akcelerace
Minusy: složitější vyjmutí zadního kola
Rám: Alpha Red Aluminum, 100 mm zdvih
Tlumič: Fox RP 23
Vidlice: Rock Shox Sid Race 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 22/32/44
Brzdy: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Sram PG-970 11-32
Kola: Bontrager Race X Lite Disc
Pláště: Bontrager Jones XR 2,2 / 2,25“
Řídítka: Bontrager Race Lite
Představec: Bontrager Race X Lite
Sedlovka: Bontrager Race X Lite
Sedlo: Bontrager Race Lite
Pedály: Crank Brothers Candy C
Hmotnost: 11,8kg (vel. 19,5“)
Cena: 79 990 Kč
Jestli se o nějaké značce a potažmo kole dá říci, že je legendární, pak je to jistě Rocky Mountain a jeho odpružený model pro cross country…
Německá značka Corratec šla vždy svou vlastní cestou. Vzpomeneme-li dnes již historická biková řídítka Bull Bar s negativním prohnutím, MTB…