Jestli se o nějaké značce a potažmo kole dá říci, že je legendární, pak je to jistě Rocky Mountain a jeho odpružený model pro cross country Element. Způsob odpružení jednočepové zadní stavby s tlumičem pod horní rámovou trubkou patří k těm nejstarším, a přitom stále i k těm nejefektivnějším. Proč by jej jinak značky jako Specialized, Scott či Merida, ale i domácí 4Ever či Pell´s používaly na svých závodních XC kolech?
Model Element se vyrábí již přes čtrnáct let, přičemž základní koncept rámu dodnes vychází z první verze, v průběhu let pouze docházelo k dílčím vylepšením. To samo o sobě svědčí o zdařilosti celého konceptu, neboť na kole nebylo potřeba nic zásadního měnit. V dnešní podobě s frézovaným 3D link vahadlem přepákování a karbonovou zadní vestavbou se vyrábí třetím rokem. Pro sezónu 2011 by se pak v nabídce měla objevit nová celokarbonová verze rámu.
V letošním roce najdeme v nabídce několik modelových variant, nejlevnější model Element Sport začíná již na 37 990 Kč, nejvyšší týmový model Element Team pak stojí 150 590 Kč. My jsme si do testu vyžádali prostřední model Element 50 za 77 790 Kč, osazený vidlicí Fox 32 RL se zdvihem 100 mm a tlumičem Fox Float RPL, který disponuje plným lockoutem.
Krása celého kola je v jednoduchosti jeho vzhledu a také v nadčasovosti konceptu. Mnozí zkoušeli různé variace uložení tlumičů, provedení zadních staveb i použití vahadel a vzpěr, ale element se tomu bránil. Inženýrům Rocky Mountain totiž bylo od počátku jasné, že nejlehčí a zároveň nejtužší systém odpružení pro cross country bude ten, který se nejvíce podobá klasickému tvaru lichoběžníkového rámu. Přece jen nejlepší poměr hmotnosti a tuhosti dosahuje u geometrických tvarů trojúhelník, takže i boční tvar rámu je jakoby složen z trojúhelníků. A ačkoliv Rocky Mountain má ve svém portfoliu i další systémy, které jsou určeny pro zcela jiné jízdní styly, pro závodní XC nasazení se nejlépe osvědčil právě systém 3D Link. Jednočepový systém nevyužívá tlumiče jako svou konstrukční součást, ale díky vahadlu přepákování na něj působí přeneseně. Zadní stavba díky tomu disponuje výtečnou boční tuhostí. Zároveň nedochází ke ztrátám výkonu jezdce, ale veškerá vynaložená síla se přenáší přímo na zadní kolo.
Přední rámový trojúhelník je svařen z hydroformovaných trubek ze slitiny hliníku Al 7075. Do duralové zadní stavby s leštěnými patkami jsou pak vsazeny karbonové horní vzpěry. Jejich profil udržuje boční tuhost na vysoké úrovni, špičkový materiál pak zadní stavbu odlehčí. Podle slov inženýrů Rocky Mountain patří karbonové vzpěry mezi nejpevnější místa na rámu a jejich výroba stojí víc, než zbytek rámu. Hmotnostní úspora a tuhost však prý vyšší cenu vyváží.
Hlavní čep zadní stavby je umístěn za sedlovou trubkou, nijak tedy neovlivňuje prostupnost sedlovky hluboko do rámu. Čep, uložený na zatěsněných průmyslových ložiskách, leží na úrovni prostředního převodníku, takže při šlapání na malý a prostřední převodník nedochází k rozhoupání zadní stavby vlivem tahu řetězu, protože ten prochází velmi blízko ose čepu. U velkého převodníku už je tah řetězu znát, proto je rám vybaven tlumičem s lockoutem. Rocky Mountain nechává nastavení tlumiče při výrobě naladit přesně pro daný průběh chodu zadní stavby. Na začátku zdvihu je tedy citlivý i na malé nerovnosti, s rostoucím zdvihem pak narůstá vliv komprese, aby se při šlapání tlumič v otevřeném módu zbytečně nenořil do zdvihu. Pokud však přijde velký ráz, tlumič se otevře a náraz pohltí. Na konci zdvihu je pak ochrana proti chodu nadoraz.
Rocky Mountain Element si své dobré renomé nezískal pouze tím, že několikrát dokázal dovézt týmové jezdce Alison Sydor, Andrease Hestlera či Geoffa Kabushe vítězně do cíle různých závodů, maratonů a etapáků, ale hlavně svou vyváženou geometrií a ovladatelností. Ta je u kol Rocky Mountain legendární, protože jestli se rocky podle něčeho pozná, pak je to jízdní projev. Ačkoliv model Element 50 nepatří k těm nejlehčím ve své kategorii, a nemá ani ten nejposlednější systém odpružení, jízdu na něm si užije prakticky každý díky specifickému projevu. Je jedno, zda jej ženeme pod plynem k vavřínům, nebo se jen tak vozíme s kamarády po lese, element je tu pro nás a splní nám každé přání. Překvapí lehkost vedení i poslušnost kola, které jede vždy tam, kam si jezdec umane. Schopnost držet směr je fenomenální. Přitom hlavový úhel má tradiční sklon 71°, který u jiných kol zavání až nervozitou a vratkostí ve sjezdech. Elementovi však ke zkrocení částečně pomáhá delší zadní stavba.
Posed je vyladěn pro maximální výkon ve výjezdu, kdy celkem nízko položená řídítka umožní silovou jízdu; díky dvěma podložkám je možné si výšku představce ještě snížit. V hodně prudkých kopcích, kdy se jede minimální rychlostí, už to je hlavně na obratnosti a síle jezdce, jak si s kopcem poradí, v rychlých šlapavých pasážích je však chování elementa zcela vyvážené. Rám poskytuje dostatek tuhosti pro silové šlapání a při zavřeném lockoutu se rozdíly ve výkonu oproti pevným rámům smazávají. V rozbitém terénu je vždy lepší tlumič otevřít, neboť pomoc odpružení při překonávání překážek je citelná. Funkce zadní stavby je dobře vidět na tlumiči, který se při zařazení středního nebo malého převodníku pohupuje spíš vlivem pohybu jezdce nad kolem, než vlivem šlapání. Při nájezdu na jakýkoliv kořen či kámen pak zadní kolo lehkým propružením usnadní nájezd na překážku, takže jezdci se ve finále jede lépe, protože se nikde nezasekává a může zůstat v sedle a soustředit se pouze na výkon.
Testovaný stroj byl po evropském stylu osazen rovnými řídítky délky 560 mm, která mají smysl do výjezdu, ovšem sériově se na kolo montují vlaštovky Easton MonkeyLite XC s nízkým průhybem, které pozici jezdce nijak nezvyšují, ale zlepšují úchop i ovladatelnost celého kola. A ty nám na kole citelně chyběly, jeho projev by posunuly zase o kus dál.
Ve sjezdu se o tlumiči nedá říci, že by to byla super jemná žehlička, element není sjezdový stroj, ale výkonnostní XC mašina, takže zadní stavba si poradí s většinou překážek odpovídající velikosti tak, že jejich hrany zaoblí a zjemní jízdu, v žádném případě však nepřipraví jízdu jak na létajícím koberci. Jezdec zůstává stále v kontaktu s povrchem a odpružení mu spíš jízdu ulehčí, než aby mu náročné pasáže proměnilo v dálnici.
Zadní stavba délky 432 mm je o 7 mm delší, než má většina rámů, což zlepšuje chování ve sjezdech. Rozvor je díky tomu o malinko delší. Není však o tolik delší, aby se to projevilo na zvedání předního kola - na překážku jej vyhodíme kdykoliv si zamaneme, stejně tak i do vzduchu se díky slušné hmotnosti 11,9 kg a tlumiči pod horní rámovou trubkou vzneseme lehce.
Rocky Mountain Element 50 patří ke klasice, ve které se snoubí skvělé ovládání, výkonný systém odpružení, rozumné osazení včetně komponentů Fox a Race Face, ale i tradiční design. Cena kola 77 590 Kč je vzhledem ke konkurenčním strojům o trochu vyšší, je však nutno brát na zřetel, že Rocky Mountain je dodnes kultovní značkou, která stála u zrodu horského kola v takové podobě, v jaké ho známe dnes, a dá se přirovnat k mercedesům či spíše landroverům v autech. Prostě kdo chce kvalitu a značku, měl by si připlatit, za což získá kromě kvality kola také jistou exkluzivitu a jistotu, že na vyjížďce nepotká na každém kilometru stejné kolo.
Německá značka Corratec šla vždy svou vlastní cestou. Vzpomeneme-li dnes již historická biková řídítka Bull Bar s negativním prohnutím, MTB…
Čtveřice písmen RCMB je charakteristická pro nejvyšší sérii závodních kol domácí značky MaxBike stavěných na zakázku podle přání…