Německá značka Corratec šla vždy svou vlastní cestou. Vzpomeneme-li dnes již historická biková řídítka Bull Bar s negativním prohnutím, MTB modely Super Bow s dvojicí paralelních obloukově prohnutých trubek, suplujících zároveň horní trubku i sedlové vzpěry zadní stavby, nebo třeba jedny z vůbec prvních bikových slicků, Diamant slick, kola Corratec byla již od začátku devadesátých let minulého století absolutně nepřehlédnutelná. Námi testovaný silniční model CCT Team Ultegra 1 s karbonovým monokokovým rámem bychom sice po konstrukční stránce nazvali klasikou, což dokládá i takřka nulový sloping rámu, ovšem z hlediska designu tento typ přesně zapadá do celkové koncepce německého výrobce. Jedná se o hodně výrazný stroj, po estetické stránce dotažený do posledního detailu. Jeho cena 49 990 korun je navíc hodně lákavá, o kvalitním karbonovém rámu, sadě Shimano Ultegra či karbonových klikách jsme si v této cenové relaci mohli donedávna nechat pouze zdát. Totéž platí o celokarbonové konstrukci přední vidlice, většinou používané pouze u dražších modelů. Celková hmotnost 7,7 kilogramu patří k příznivým hodnotám, ladiči pak mají ještě dostatek prostoru k další gramové redukci třeba v případě zapletených kol nebo ke karbonovému tuningu, například u sedlovky či řídítek. Tak jako tak, Corratec CCT Team Ultegra 1 je hodně povedeným kolem, a to nejen ve své padesátitisícové třídě.
Námi testovaná verze ve válečných barvách Corratec týmu vypadá už z dálky krásně. Rozdíl mezi loňským provedením rámu a letošním modelem je hodně výrazný. Některé poslední trendy nechávají karbonový silniční rám Corratec chladným, což platí třeba v případě použití 1 ⅛“ ložisek u hlavového složení, kde se stále častěji objevuje dole rozměr 1,5 palce. To však není na škodu, klasické prvky konstrukce jsou nám spíše sympatické, ať už se jedná o zmiňovaný jen velice mírný sloping či o pouze minimální mezeru mezi sedlovou trubkou a zadním pláštěm. Nevšedně působí mohutná partie okolo hlavy, horní i spodní trubka se směrem dozadu či dolů ke středovému pouzdru viditelně zeštíhlují a jejich profil se pozvolna mění z kulatého na kosočtvercový, respektive šestiúhelníkový. Náznak kosočtverce nalezneme také v aerodynamickém průřezu sedlové trubky, jejíž vnitřek je však klasicky kruhový kvůli použití běžné sedlovky průměru 27,2 mm. Výraznější rozdíl ve vnějším průměru sedlové trubky a samotné sedlovky má svou logiku, neboť sedlovce umožňuje více pružit, a to i v případě použitého duralového provedení. Nevšedním detailem rámu je jakýsi schůdek na spodní trubce, jenž dostává košík s pitím do více položené polohy, a tudíž do přirozenějšího dosahu ruky jezdce.
Relativně úzká monostay vzpěra plynule navazuje na lehce prohnutá horní ramena zadní stavby. Na těch spodních je pak jako na jediném místě celého rámu přiznán použitý materiál, pohledovou vrstvu zde tvoří 12K karbon. Lanko vedoucí k přesmykači prochází skrz zadní stavbu, což je také prvek, na nějž jsme si u podobných karbonových rámů už zvykli.
Přední karbonová vidlice je zajímavá svým předsazením korunky vůči výrazně zploštělým ramenům, díky čemuž dostala jasně patrný průhyb navyšující jízdní komfort.
O kvalitách rámu jasně hovoří fakt, že je kromě ultegry osazován také sadou Dura-Ace. K jeho charakteristikám patří velice dobrý poměr mezi celkovou tuhostí a nabízeným jízdním komfortem. Torzní tuhost rámu při záběru patří k lepšímu průměru, míru pohodlí si ale dovolíme označit za nadstandardní. Přední i zadní partie kola jsou navíc v tomto ohledu ve vzácné shodě, na čemž se vpředu podílí celokarbonová konstrukce vidlice a vzadu pak vedle samotné zadní stavby také relativně útlá sedlovka. V případě jejího nahrazení karbonovým provedením by se nabízený komfort ještě navýšil. Svůj díl na příjemné jízdě měly také výborné pláště Continental Grand Prix v šířce 24 mm.
Celková akcelerace je na dobré úrovni, určitě by ji ale ještě zlepšila výměna zapletených kol za lehčí model. K osazení sadou Ultegra by se nám kvalitativně více hodila kola Mavic Ksyrium, ať už v provedení Equipe nebo Elite. Model Aksium Race je sice sázkou na celkovou tuhost, váhově to ale není úplně ono. Při silovém nástupu ze sedla vynikne velice dobrá tuhost celé přední partie rámu a kokpitu, tedy řídítek a představce.Karbonové kliky ZZYZX sice nejsou vzorem maximální tuhosti, nicméně přenos síly nabízejí solidní. Pouze bychom je asi nedoporučili stokilovým jezdcům.
Celková ovladatelnost kola je bez připomínek, totéž se týká nabízeného, čistě závodního posedu. V zatáčkách je cítit jistota ovládání, průjezdy serpentinami jsou o plynulých reakcích a celkově velice dobrém pocitu z vedení směru.Corratec CCT Team Ultegra 1 nabídne jezdci vychutnání rychlosti, aniž by z něho na nekvalitním povrchu vytřásl duši. Jeho rám není ani nejtužší, ani nejpohodlnější, ale v případě symbiózy tuhosti a pohodlí je hodně povedený. Jeho vlastnosti tak přesně osloví silniční maratónce a další jezdce, kteří vedle nízké hmotnosti kola vyžadují právě funkční mix zmiňovaných klíčových parametrů.
A ultegra? Řadí skvěle a brzdí bezchybně. Co více si přát?
Plusy: kombinace tuhosti a komfortu, celokarbonová vidlice, cena
Minusy: těžší kola
Rám: Carbon Moncoque
Vidlice: Corratec Carbon
Kliky: ZZYZX Carbon 172,5 mm 39/53
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra Dual Control
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Mavic Aksium Race
Kazeta: Shimano Ultegra (12-27)
Pláště: Continental Grand Prix 24
Řídítka: ZZYZX 31,8 mm
Představec: ZZYZX
Sedlovka: ZZYZX 27,2 mm
Sedlo: Selle Italia SL
Hmotnost: 7,7 kg (vel. 55 cm)
Cena: 49 990 Kč
Čtveřice písmen RCMB je charakteristická pro nejvyšší sérii závodních kol domácí značky MaxBike stavěných na zakázku podle přání…
Model Rover patří v nabídce značky sice do kategorie patnácti tisícových kol, ale jeho osazení jej určitě řadí trochu výš.Geometrie rámu…