Když bychom chtěli vidět kola, na kterých jezdí zástupci některých českých cyklistických firem, asi by se jednalo většinou o vlastní produkt v té nejvyšší řadě. V případě značky Azub je lehokolo či skládačka zcela bez diskuze, vždyť tahle firma lehokola vyvíjí a vyrábí. Ale víte na čem jezdí Aleš Zemánek po Uherském Brodě? Na nákladním elektrokole Bullitt od známé dánské značky Larry vs Harry.
Tahle firma z Kodaně je svými nákladními koly s předním úložným prostorem a celkovou délkou 2430 mm proslulá, a přitom to vše vzniklo kombinací šedesát let starého nákladního kola a moderní nákladní tříkolky, která byla vždycky trochu pomalejší.
Odpovědí je Bullitt, kterého si v Azubu předělali na elektropohon díky instalaci sady od kanadské firmy BionX. Hliníkový rám kola vlastně kombinuje téměř standardní zadní stavbu, horní trubku podobnou klasice, ovšem spodní trubka už vede vodorovně a vidlice je napojena na přední nákladní část s malým kolem. Široký nosný rám může nést krabici, náklad nebo dětský „domeček“ se sedačkou a pětibodovými pásy, jako v tomhle případě. Celková nosnost kola je 180 kilogramů včetně jezdce, takže vozit děti po městě lze klidně až do jejich puberty, tedy pokud se do pojízdného příbytku vejdou. Řízení je zajištěno zpřevodováním tyče od řídítek pod rámem táhlem po boku až na rameno vidlice, kde je kulový čep. Další zvláštnosti zde asi nehledejme, snad jen to, že výrobce dodává i verzi se středovým elektromotorem, ale tady dostaly prostor zkušenosti s elektrifikací skládaček, lehokol a běžných kol.
Motor BionX SL 250 DL v zadním náboji má výkon 250 wattů, a jelikož není uvnitř zpřevodovaný, je velice tichý. Navíc má funkci rekuperace, která se aktivuje při brzdění nebo jízdě z kopce a lze ji nastavit až ve čtyřech úrovních. Z kopce tak motor funguje po aktivaci rekuperace částečně jako brzda, ale při šlapání se po překročení maxima okamžitě odpojí a neklade odpor. V tomhle případě je osazen kotoučovou brzdou a jeho výhodou je ořech na devět pastorků, takže není třeba nějaké šroubovací vícekolečko. LiMn baterie patří do rámu, což je v tomhle případě splněno, a měla by standardnímu kolu umožnit dojezd až osmdesát kilometrů. Rekuperace v tomto případě dokáže navýšit dojezd až o patnáct procent, což není zrovna málo. O dojezd tu ale až tak nejde, hlavní je pomoc motoru, který ulehčí jízdu s nákladem po městě. A ještě jedna věc je na tomhle náklaďáku zajímavá, kožené sedlo Brooks, bez toho by to přece v Azubu, který je dovozcem produktů téhle anglické legendy na náš trh, snad ani nešlo.
(už)
Co se týče rozšiřování kolekce o sportovní elektrokola, jsou na tom některé světové značky dost odlišně. Zatímco někteří velcí hráči…
V této rubrice se elektrokoly a jejich součástmi zabýváme občas trochu hlouběji, ale ty informace, které mají výrobci elektrokol přímo z…