V této rubrice se elektrokoly a jejich součástmi zabýváme občas trochu hlouběji, ale ty informace, které mají výrobci elektrokol přímo z továren, to je to pravé know-how, k němuž se nepoštěstí dostat každému.
Tentokrát musíme přiznat, že následující řádky nejsou naší osobní zkušeností, ale jde o článek autora, který je nadmíru povolanou osobou v oblasti elektrokol, neboť jeho (jím řízená) společnost Bohemia Bike patří svojí širokou kolekcí elektrokol Leader Fox k největším výrobcům na našem trhu. Jeho komentář k bateriím, které jsou dnes v podstatě alfou a omegou dojezdu elektokol, tak rozhodně stojí za uveřejnění, a hlavně pak za zamyšlení, jakou že baterii si vlastně s novým elektrokolem pořizujeme. Případně, jakou si pořídit, pokud si hodláme celou sadu namixovat dle vlastních požadavků a priorit. Nebudeme se zabývat tvarem či velikostí baterií, případně jejich umístěním v rámu nebo na nosiči, to už je věc každého, co preferuje. Kdo obětuje košík na bidon a chce mít hmotnost více v těžišti, pak sáhne po rámovém provedení, komu naopak nevadí trochu více hmotnosti ovlivňující celkovou stabilitu kola a chce mít pití za jízdy na dosah, může mít nosičovou variantu. U některých kol s vertikálně umístěnou baterií za sedlovou trubkou pak nemáme možnost výběru, tam je to výrobcem jasně dané. Ale podívejme se už dovnitř baterií, jak mohou jejich jednotlivé články ovlivnit dojezd elektrokola.
Baterie na elektrokolo: která vás doveze nejdál?
Pokud jste někdy uvažovali o koupi elektrokola, nebo jste dokonce již jeho majitelem, jistě jste někdy řešili otázku dojezdové vzdálenosti. A nejste sami – tato otázka plodí vzrušené diskuze mnohých elektrobikerů. Pokud pomineme fakt, že až nám „dojde šťáva“, můžeme šlápnout do pedálů sami, záleží dojezd především na naší baterii. Každý elektrobiker by samozřejmě rád, aby přece jenom právě ta jeho baterie měla co nejdelší výdrž. Jenomže, jak poznat, která baterie nás doveze nejdál? Kterým kritériím je potřeba se podívat na zoubek?
Kapacita baterie neříká vše
Chceme-li zjistit, jaký maximální dojezd daný typ elektrokola poskytuje, často jej posuzujeme podle kapacity baterie. Řekneme si, tahle baterie má kapacitu 13 Ah, druhá se honosí pouhými 12 Ah, takže logicky kolo vybavené první baterií bude mít delší dojezd. Jenže to tak úplně neplatí.
Situaci můžeme vzdáleně přirovnat ke vztahu objemu a výkonu motoru auta. Jak totiž z praxe víme, motor o objemu 1100 ccm může mít často větší výkon než motor o objemu 1300 ccm. Nezáleží totiž jen na objemu motoru, ale také na jeho kvalitách. To samé můžeme říci o bateriích na elektrokola: nezáleží pouze na kapacitě baterie, ale především na kvalitě článků, ze kterých je složena.
Na značce záleží
Pokud chceme zjistit, které ze dvou elektrokol s podobným technickým vybavením nás doveze dál, musíme se podívat na baterii důkladněji. Předpokládejme, že porovnáváme dvě kola se zadním motorem a stejnou kapacitou baterie. Nyní se budeme muset podívat nejen na výkon, ale také na značku a stabilitu baterie.
Výběr značky baterie elektrokola nelze podcenit. Například baterie se články Samsung o kapacitě 13 Ah bude mít nižší stabilitu a výkon než baterie se články Panasonic, která bude mít kapacitu pouze 12 Ah. Je to způsobeno jednoduše tím, že články vyrobené firmou Panasonic mají vyšší stabilitu a výkon, takže stačí méně článků a menší baterie, aby se výsledný výkon vyrovnal baterii osazenou články od firmy Samsung.
I na téměř vybitém kole se dá jet na maximální výkon
Stabilita je u baterií nesmírně důležitým parametrem. Na ní totiž z velké části závisí, jak se vám na kole pojede, bude-li už baterie trochu nebo více vybitá.
Kvalitní baterie by vám měla zajistit, že nepoznáte, pokud se baterie už vybíjí. Měla by totiž mít stále stejný výkon – jak při plném nabití, tak při částečném vybití.
Většina baterií ovšem ztrácí výkon již při 70% vybití. Dobře vybraná, kvalitní baterie vám zajistí ten nejvyšší možný výkon až do samého vybití baterie. Dobrou volbou je v tomto ohledu baterie se články od firmy Panasonic, s tou totiž téměř nepoznáte, že máte baterii již téměř vybitou. Pořád jedete na 90-100 %.
Autor článku: Pavel Müller
I když je tato rubrika většinou kratší, nedávno jsme formát podstatně navýšili představením montáže sady pohonu Apache. Nyní se podíváme na…
Vývoj luxusních elektrokol dnes dokáže zaměstnat nejen cyklistické konstruktéry, ale součástí týmů jsou lidé z automobilového průmyslu,…