Co se týče rozšiřování kolekce o sportovní elektrokola, jsou na tom některé světové značky dost odlišně. Zatímco někteří velcí hráči přidali do své kolekce kola s elektropohonem už před několika lety v poměrně široké škále modelů, jiní přišli s omezenějším počtem, případně jen s téměř dokonalým speciálem pro pár vyvolených nebo jen s městskými modely.
Pro letošní sezónu přichází Merida s novinkami v podobě sportovních elektrokol ve dvou řadách.
Pro vyznavače terénu je určena elektromutace hardtailu Big.Seven, nazvaná Big.Seven eLite, která spoléhá na hydroformingem tvarované profily hliníkového rámu. Díky profilaci spodní trubky bylo možné zakomponovat baterii více do ní, což by mělo přinést lepší jízdní vlastnosti v terénu. Baterie ale není nějak výrazně zapuštěná, spíše došlo ke snížení profilu trubky shora ve středové části, aby baterie seděla o něco níž. Rám pak spoléhá na nízko posazené sedlové vzpěry kvůli většímu pohodlí, standardní zadní patky na rychloupínák a masivní partii kolem hlavové trubky. Zajímavé je výrazné prohnutí horní trubky pro lepší nástup či manévrování s koleny. Přece jen bude tenhle bike o něco těžší než jeho bezmotorový sourozenec. Paradoxně nejlehčí verze silničního kola Scultura se dostala na rekordní hmotnost 4,5 kg, což je opravdu unikum, ale to jsme dost odbočili. Jezdci pomůže 250W středový motor Shimano StePS, přičemž tato sada pohonu je společná pro všechny bikové i fitness modely, a výrobce zde nijak neexperimentoval, ale vsadil na osvědčené.
Trojice modelových variací biku Big.Seven eLite nabídne stejný pohon a kapacitu baterie, ale liší se především komponentovým osazením a vidlicí, takže cenové rozpětí 59 990 – 86 990 korun nabídne vidlici Suntour a sadu Alivio, dále vidlici Rock Shox 30 s desítkovou sadou XT a topmodel pak vidlici Rock Shox Reba a jedenáctkové ikstéčko. Zatímco nejlevnější model váží 20,5 kg, topmodel už nám zeštíhlel na příjemných 18,5 kg, což celkem ujde.
Pro vyznavače jízdy spíše po silnici, případně po nějaké hladší polní cestě, je určena řada eSpresso, stavějící na stejnojmenných kolech pro městské či fitness ježdění. Opět hliníkový rám se sníženým profilem spodní trubky ve středové partii a sada Shimano StePS se 418Wh baterií. Rámy ctí tvarovou střízlivost, ovšem zadní patky jsou zde nápadnější a rovněž hlavová budí dojem nezničitelnosti. Bonusem je integrovaný zámek zadního kola nebo nezbytný stojánek u zadní patky. Dvojice modelových variant má každá, kromě pánské verze, ještě dámské provedení s trubkou dole. Ceny jsou u pánské a dámské verze shodné, levnější typ 600 stojí 63 990 korun, lepší verze 900 je pak o rovných deset tisíc dražší. Rozdíl je opět hlavně v osazení, levnější mix Alivio-Deore, dražší desítkové ikstéčko, ale paradoxně hmotnostně se obě provedení liší zhruba o půl kilogramu a atakují hranici 23 kg.
U sady Shimano StePS je výhodou neustálá aktualizace softwaru při servisním napojení jednotky na diagnostiku a také záznam dosavadní funkce systému, jeho přetěžování, výpadků nebo naopak bezchybné funkce. To vše se aktualizuje u výrobce v kartě každé elektrosady na dálku díky stejnému systému, na kterém fungují i elektronické sady Shimano Di2. To ale jen k servisu, který je vzhledem k počtu prodaných elektrokol s tímto pohonem dle slov výrobce vyžadován v doslova mizivém počtu, protože sady fungují spolehlivě. Nechme se tedy překvapit, kolik příznivců si nové „elektromeridy“ najdou u nás.
(už)
V této rubrice se elektrokoly a jejich součástmi zabýváme občas trochu hlouběji, ale ty informace, které mají výrobci elektrokol přímo z…
I když je tato rubrika většinou kratší, nedávno jsme formát podstatně navýšili představením montáže sady pohonu Apache. Nyní se podíváme na…