Sedla legendární anglické firmy Brooks vždycky spoléhala na přírodní materiál a dokonale zpracovaná kůže spolu s měděnými nýty vždycky vypadala fantasticky. Ovšem doba si žádá změny a Brooks už nespoléhá jen na měď, ale ani čistě na kůži. Sedla řady Cambium totiž nejsou kožená, ale mají základ v přírodním kaučuku s látkovým potahem.
V minulosti jsme už jeden model testovali a nyní došla řada na verzi pro všechny povětrnostní podmínky, tedy C15 Cambium All Weather Carved. Tenhle kousek za 2790 korun má ocelové ližiny, kompozitový přední a zadní nosník (vzadu samozřejmě s logem firmy a očky pro zavěšení brašničky) a skořepinu z přírodního kaučuku. V detailech je pak vidět napojení nosníků do skoro pět milimetrů silné skořepiny pomocí torx šroubů, jejichž matice na povrchu sedla imitují nýt. Tradice je prostě tradice, byť v technicky odlišném provedení. Rovněž skořepina už není „made in England“, ale je vulkanizovaná v Itálii a nepromokavý nylonový potah je s ní nerozlučně spojený naprosto hladce v každé partii.
Sedlo v první řadě překvapí hmotností, která je 434 gramů, což není nic pro gramážisty, ale ti si tuhle značku nepořizují. Délka 283 mm a maximální šířka 140 mm jsou standardní parametry, ovšem to už neplatí pro tuhost a celkový projev. Sedlo putovalo nejdříve na testovací full, kde ovšem první metry ukázaly tak výraznou pružnost skořepiny ve středové části (průhyb až 15 mm), že to bylo se zadním odpružením neslučitelné. Silnička tak byla jasnou volbou, a tady bude sedlo jako doma, nebo ještě lépe mu bude na gravel kole či cestovatelském speciálu. Sám výrobce pak doporučuje použití na kole se 45° úhlem posedu jezdce, tedy silnička. S tím nelze než souhlasit, protože průhyb středové části je opravdu cítit při každém nasednutí a vlastně i na každé nerovnosti, takže by byla škoda snižovat tuto schopnost neadekvátním posedem.
Střih sedla je klasikou, kde jezdec nemá tak výraznou oporu na sedací kosti, ale tlak se soustředí na střed plochy. Jenže to platí do průhybu a při sezení na středu. Při lehkém posunu vzad už je cítit tuhá dosedací plocha, o níž se lze při záběru dokonale zapřít. Posun na špičku pak znamená citelný rozdíl mezi komfortem ve středové části a nekompromisní tuhostí skořepiny ve směru ke spoji s ližinami. Jezdec si tedy chvilku hledá optimální posed i pozici sedla v ližinách sedlovky, aby se vše sladilo. Středový otvor je znatelný jen při jízdě bez výstelky, ale jinak o něm jezdec skoro neví, i tak si na něj po chvilce zvykne. Projev sedla je prostě od klasiky hodně odlišný, ovšem s přibývajícími kilometry je to o stále lepším „soužití“, nakonec je to totéž, jako s koženými sedly Brooks, která se postupně vysedí, a přizpůsobí tvaru sedacích partií jezdce. Pozadí si i tady přivykne a sedlo se částečně přizpůsobí, ovšem tady není potřeba údržba, tedy impregnace kůže a podobně. Navíc je materiál v podstatě imunní vůči poškození, protože nehrozí protržení potahu a maximálně se při pádu pouze odře skořepina. Tahle verze Cambia prostě zvládne pády, každé počasí, mytí hadicí a pro delší cesty je proto díky nenáročnosti dobrou volbou. Komu by nevyhovovalo provedení se středovým otvorem, může mít verzi bez Carved dodatku, jež má plnou skořepinu.
(už)
Když jsme v jedenáctém letošním vydání představili dvanáctirychlostní sadu SunRace s přehazovačkou MX60 a kazetou MZ90 s rozsahem 11-50…
Píše se rok 1991 a Robert Reisinger na veletrhu Interbike představuje kolo snů, celoodpružený Mountain Cycle San Andreas. Bike, který již v…