Když jsme v jedenáctém letošním vydání představili dvanáctirychlostní sadu SunRace s přehazovačkou MX60 a kazetou MZ90 s rozsahem 11-50 zubů, slíbili jsme, že přineseme test této sady. Ta okupovala během sezóny redakční enduro na 160mm zdvizích a prošla si prověrkou v terénu, za nějž se opravdu nemusí stydět. Celkem 570 km naskočilo na computeru postupně v okolí maratonu Rallye Sudety, Pekelském údolí na Náchodsku, Orlických horách, nechyběly enduro trasy v Polsku na Srebrné Goře či domácí Trutnov Trails a na závěr ani terény na hřebenu masivu Králického Sněžníku či Rychlebské stezky. A výsledek? Tady je.
Nasadit a naladit
Nejdříve bylo nutné samozřejmě celou sadu namontovat, takže kliky MX00 se sramovským standardem osy potřebovaly namísto závitových misek, které jsou součástí sady, PressFit ložiska, ovšem v rámu byla ta na shimanovský standard, takže vylisovat a vyměnit. Montáž klik je standardní, ocelová zvlněná podložka pak po stažení vymezila případnou vůli a komplet bylo nutné jen jednou lehce dotáhnout, po ujetí pár desítek kilometrů. Bohužel krytka samostahovacího šroubu levé kliky neměla z výroby dostatek pojistného tmelu, takže během první dvacítky kilometrů opustila závit v klice a příště musíme použít stahovák. Tady doporučujeme napříště kontrolu a zalepení krytky. Šestatřicítkový převodník MX00 se na ramena klik s roztečí 96 mm montuje bez problémů a díky zajištění závitovým lepidlem se během testování nic nepovolilo.
Řadicí páčka MZ3X sice nabízí možnost uchycení na objímku shimanovské brzdové páky, ale tady jsme využili její vlastní samostatnou objímku. Na ní sice nelze celou páčku stranově posouvat jako u Shimana, ale povolením spodního imbusu je možné natočit spodní řadicí páčku do požadované pozice, podobně jako to umožňuje Sram. Vstup pro lanko je ve stejném místě jako u shimanovských páček, ovšem krytka se vytahuje trochu hůř.
Nejzásadnějším komponentem systému je přehazovačka MX60, která se do patky rámu šroubuje standardně 5mm imbusovým klíčem. Stavěcí šrouby na imbusový klíč mají hodně nadstandardní délku, aby dosáhly k dorazům v ramenech paralelogramu a byly přístupné pro nastavení. Tady máme asi jedinou výtku k přehazovačce, jelikož šrouby jsou bez jakéhokoliv zajištění nějakou plastovou průchodkou a podobně, což by zabránilo jejich povolování. Zde přišlo ke slovu závitové lepidlo, bez něhož se jinak šrouby postupně uvolňovaly. Z výroby je totiž lepidla málo, a po prvotním nastavení dorazů se celek postupně rozladil. Šrouby jsou opačně než u Shimana, takže dole je spodní doraz a nahoře horní, navíc hned vedle něj je stavěcí šroub předozadní pozice přehazovačky, což lehce mate. Rovněž protáhnout lanko skrz tělo přehazovačky a kladku až na táhlo není tak rychlé a jednoduché jako u konkurence. Zajišťovací imbus lanka v ramínku jej pak spolehlivě drží, ale díky malému výstupku lanko po dotažení víc rozmáčkne, takže demontáž a opětovné použití téhož lanka jsou v podstatě nemožné. Test přehazovačky ještě na jiných kolech ohledně kompatibility s konkurenčními řadicími páčkami nás tak stál dohromady dalších pět lanek. Protažení řetězu CN12S, mimochodem s vlastní rychlospojkou, už bylo jen jednoduchým zakončením celé montáže. Až na zmíněné dorazové šrouby přehazovačky a krytku šroubu kliky zde nečeká žádná past či něco, co by bylo nutné nějak doladit.
Skok z 2x9 na 1x12
Jelikož jsem tak trochu staromilec, co se týká převodů, redakční enduro mám osazené pohonem 2x9 s rozsahem 22/36 vpředu a 11-36 vzadu. SunRace se zadní padesátkou jsem tedy zkombinoval se šestatřicítkou vpředu, a přestože občas nejlehčí převod nebyl tak úplně nejlehčí, jak bych potřeboval, zajímavý byl trochu energičtější dojem při šlapání celkově. I přes ne zrovna optimální řetězovou linku na nejlehčí převody nebyly znatelné nějaké ztráty, a daná kombinace převodů měla takříkajíc lepší švih. Co se týče funkce řadicího mechanismu, u přehazovačky lze aktivovat páčkou třecí mechanismus na čepu vodítka podobně jako u přehazovaček Shimano, ovšem s o něco menším rozdílem mezi režimy vypnuto a zapnuto. Tady se ale konstruktéři předvedli, a v podstatě to kvůli lepšímu napnutí řetězu ani nebylo nutné, přehazovačka za jízdy zbytečně neuvolňuje řetěz, takže nedocházelo k nějakému nadměrnému tlučení o řetězovou vzpěru nebo jeho pádům z převodníku. Řadicí páčka oznámila každou změnu převodu jasným cvaknutím, hlasitostí přesně mezi oběma konkurenčními giganty. Ovšem spodní řadicí páčka má přece jen delší krok než konkurence a také nepatrně tvrdší projev. Zatímco Sram je v tomto směru neskutečně precizní a Shimano zase o něco jemnější, byť s aktivovanou třecí spojkou se dostává s odporem na páčce někam jinam, SunRace nabídne trochu větší odpor na páčce a delší krok při řazení o čtyři pastorky nahoru naráz. Větší vytočení palce směrem dopředu je ale asi jediný znatelný ergonomický rozdíl, protože odřadit dolů po jednom pastorku lze menší páčkou jak směrem k sobě, tak od sebe. Opět zde je rozdíl v ergonomii, od sebe palcem to je přirozenější, naopak k sobě ukazováčkem to vyžaduje lehce vytočit zápěstí dopředu.
Změna převodů na kazetě je díky dokonalému opásání pastorků řetězem plynulá a rychlá, i když opět platí to, že za delikátností konkurenčních systémů o pár procent zaostává. Směrem na větší pastorky nebyla v žádné partii kazety cítit neochota k přesunu řetězu, směrem dolů je nepatrné zaváhání znát z druhého největšího na třetí pastorek. Naskočení řetězu na největší padesátku neznamenalo nějaké omezení či problémy, tady vše funguje spolehlivě. Co se týče zajištění řetězu na kazetě a převodníku, jen dvakrát se během testování vzadu řetěz nechtěl dostat, kam měl, ale bylo to v prudkém stoupání v nízké rychlosti a snaze přeřadit dvakrát za sebou o maximum pastorků naráz. Tady se podařilo shodit i řetěz z převodníku, jenž pak spadl za celou dobu ještě jednou, ale to bylo v náročném sjezdu takřka trialové pasáže s pohybem klikami víc vzad. Řetěz jsem dokonce jednou přetrhl, když dostal na převodníku ránu o kámen a vyhnul se boční plíšek, což nelze brát jako vadu, a rychlospojka Sram to rychle vyřešila. Zajímavé je, že pod mým metrákem zátěže řetěz se zmíněnou porcí kilometrů ukázal na měrce jen druhý zoubek opotřebení a na posuvce hodnotu 132,62 mm, takže pár kilometrů ještě snese. Co se týká opotřebení kazety, největší duralový pastorek ukázal jen nepatrné opotřebení zubů, na ostatních to není skoro vůbec patrné. Díky duralovému unašeči není ani plášť ořechu nějak znatelně vymačkaný, takže v tomto ohledu zcela bez připomínek, stejně i co se týče zubů převodníku. Tam, mimochodem, až na dva zmíněné případy držel řetěz i přes extrémní linku na největším pastorku spolehlivě i při šlapání dozadu. Kladky přehazovačky s kluzným pouzdrem vykazovaly nepatrnou vůli už na začátku, a neprojevilo se to nijak negativně na řazení. Vůle se navíc během testování nezvětšila, takže v tomto ohledu spolehlivost, a totéž platí pro případnou vůli v čepech paralelogramu, to je neznámý pojem.
A nyní cena a případná kompatibilita systému, což je neméně důležité. Převodník stojí zhruba 650 korun, lze použít jiné kliky nebo testované za 1980 korun, páčka 850 korun, kazeta 2300 korun, řetěz 600 korun a přehazovačka okolo 1700 korun. Tohle všechno tvoří plnohodnotnou dvanáctirychlostní sadu, která samozřejmě stojí méně než shimanovské XTR, a lze ji tak srovnávat cenově jen s nejdostupnější variantou Sram NX Eagle. Ovšem je tu výhoda kompatibility, protože přehazovačka by měla zvládnout s originálními páčkami 10, 11 i 12 pastorků, takže lze kombinovat. Vyzkoušeli jsme tuto přehazovačku i na kole s desítkovou kazetou a páčkou Shimano, a funkce byla naprosto perfektní, spíše na páčce ještě lehčí než s originálem. Takže přechod z desítky Shimano při zachování páčky na kazetu SunRace 11-46 s touto přehazovačkou není problém. Naopak s jedenáctirychlostní páčkou Sram si přehazovačka nerozumí skoro vůbec. Hodně zajímavé také bylo nasazení přehazovačky MX60 na elektrokolo s desítkou Shimano 11-42, kde nebyla odpovídající originální přehazovačka, a dva nejmenší pastorky neudržely řetěz v tahu na zubech. MX60 se svým rozsahem zubů toto zvládla dokonale i se zmíněnou Shimano páčkou. Jediné, co jsme dosud nevyzkoušeli, je kombinace s jedenáctkovým řazením Shimano, ale to zcela určitě ještě dopadne. Každopádně nám SunRace nepřichystal žádné nemilé překvapení, ale naopak funkční a plnohodnotnou sadu s řadou zajímavých konstrukčních prvků.
(už)
Píše se rok 1991 a Robert Reisinger na veletrhu Interbike představuje kolo snů, celoodpružený Mountain Cycle San Andreas. Bike, který již v…
Italská značka Marzocchi je na poli odpružení historickou legendou, a jen málokdo nemá v paměti její modely 888 či 66, které psaly historii…