Tlakoměr na měření tlaku v pláštích nebo duších na kole nebývá mezi cyklisty příliš frekventovaná záležitost. Ale to se mění.
V dobách, kdy se tlak měřil přiložením palce na plášť a jeho přimáčknutím dlaní druhé ruky bývala hodnota výsledného tlaku buď „to je dobrý“, případně „chce to ještě“ nebo „moc tvrdý“. V překladu dobrý tlak, příliš měkké nebo příliš tvrdé. Možná dvacet let tento „ruční“ měřák stačil. Byla samozřejmě otázka, kdy se začnou vyrábět a prodávat tlakoměry na kola pro přesné měření tlaku. Protože především závodníci vyžadují na různé povrchy, pro různé pláště rozdílné a většinou přesné tlaky v pneumatikách. I když, samozřejmě, často přijedou do depa a chtějí změnu. Ale rozhodně potřebují prvotní klid, že mají v pláštích tlak, jaký potřebují. A ten klid jim dodá mechanik s tlakoměrem v ruce. Ale netýká se to jen závodníků. Vždyť dnes vidíme před startem maratonů i kdejakého hobíka, jak před startem šermuje u kola s tlakoměrem. Mít tlakoměr je zkrátka pro mnohé styl, který jim umožní jet lépe a rychleji. Nebo si to alespoň myslí. V každém případě i naprostý amatér by si měl zřejmě podobnou věcičku pořídit, protože kdo málo jezdí, tlak tak dobře „palcem“ neodhadne. Mít tlakoměr znamená, že tím nic nezkazíme. Auto ho uveze a do brašničky na kole se nedává.
Námi testované BéBéBéčko, model BMP-92, je skvělé zařízení. Padne dobře do ruky a manipuluje se s ním ideálně. Hrdlo pro nasunutí ventilku má na jedné straně otvor pro galuskové ventilky a na druhé pro na auto ventilky. Výborné je, že s hrdlem jde otáčet o 180 stupňů pro lepší manipulaci při měření tlaku na kole. Digitální displej nám ukáže tlak ve čtyřech možných hodnotách – PSI, BAR, kg/cm2 nebo kPa. Můžete si vybrat takovou hodnotu, na kterou jste zvyklí. Skvělé je, že si tlačítkem můžete naměřenou hodnotu zablokovat. Třeba pro případ, že by se vám hodnota tlaku při měření v nějaké poloze z displeje špatně odečítala. Po odečtení zaznamenanou hodnotu samozřejmě máte možnost vynulovat. Pokud se vám přihodí, že jste množství vehnaného vzduchu do pláště nebo duše přehnali, tlačítkem u hrdla tlakoměru můžete pomalu vzduch upouštět do té doby, až se vám na displeji zobrazí požadovaný tlak.
Pokud skončíte s měřením, tlakoměr se sám po asi minutě vypne, aby si zbytečně nevybíjel baterii. Používá se obligátní CR2032. V balení máte dokonce jednu náhradní. Předpokládáme, že máte tak minimálně na rok od nákupu nové baterie klid. Spíše déle.
Zbývá jen cena, a ta se pohybuje kolem 650 Kč.
Belgická značka Ridley se proslavila svými stroji pod jezdci těch nejzvučnějších jmen a její kola mají závodní DNA prostě v krvi. Jenže i…
K nastavení odpovídajícího tlaku ve vidlici nebo tlumiči, případně teleskopické sedlovce, přistupuje někdo poctivě a snaží se přesně…