Abychom nadpis upřesnili, musíme dodat, že jde o tisícovku převážně terénních kilometrů a dvanáctirychlostní řetěz KMC X12 v černo-zlatém provedení. Řetěz se dodává v délce 126 článků a stojí 1450 korun, což není úplně málo, nicméně KMC má v nabídce i o něco dostupnější stříbrnou variantu, případně top provedení DLC 12 za dvojnásobek, dodávané v řadě barevných kombinací.
Černo-zlatého fešáka jsme pro použití s přehazovačkou SLX, kazetou SunRace 11-50 a převodníkem se 34 zuby zkrátili na 113 článků a dostali tak výslednou hmotnost 236 gramů. Čepy nejsou duté a boční plechy řetězu s vyztužením ve tvaru X rovněž nehrají na odlehčovací otvory, od gramaření tu nejsme, tohle měla být prověrka životnosti. Tu prověřilo téměř sto kilo jezdce, redakční mullet Lapiere Zesty a jen minimum silničních kilometrů z celkového nájezdu rovných tisíc kilometrů. Pardon, vlastně 1054, protože jsme museli najet 54 kilometrů navíc, abychom dorovnali stejnou hodnotu „nalítanou“ díky lanovce v bikeparku v Koutech, kde přece jen bylo šlapání a námahy řetězu minimum. Montáž řetězu byla klasika, nechybí rychlospojka a barevné provedení zajištěné nitridem titanu vypadá opravdu luxusně.
Délka nového řetězu, tedy délka jeho stavu před opotřebením, byla přesně 131,17 mm, což je méně než u konkurentů a projevilo se to bohužel občasným střílením řetězu na trojici nejmenších pastorků kazety, která už tou dobou měla za sebou patnáct set kilometrů. Bylo to ale pouze při silovém záběru ze sedla a s postupným opotřebením (natažením) řetězu tenhle jev mizel, až nakonec po tři sta kilometrech zanikl úplně. Funkce řazení byla naprosto bez připomínek a řetěz chodil po kazetě plynule. Tedy v závislosti na použitém mazivu, kdy jsme vyzkoušeli od tužšího vosku, přes olej, až po řídký vosk snad všechno a olej je prostě univerzální klasika pro všechno. Co bylo na řetězu postupně patrné, je mizení černé povrchové úpravy na jeho vnitřní straně, tedy od řazení na větší pastorky. Tady tření vykonává svoje a postupně to bylo znát i na zlatém povrchu článků na téhle straně. Výsledek můžete porovnat na fotkách, nicméně ani jednou nedošlo k roznýtování či přetržení řetězu, a to bylo občas řazení na největší pastorek vzadu hodně hlasité. Míru opotřebení jsme měřili postupně a největší skok byl znát hned na začátku, kdy měl při nájezdu 250 km řetěz hodnotu 132,3 mm. Na ní ale vydržel docela dlouho a s nájezdem 650 km měl jen 132,52 mm. Tisícovka nakonec ukázala 132,78 mm, takže opravdu slušná výdrž, kdy řetěz může ještě pokračovat dál. Zda má investice do dražšího řetězu smysl, nebo je lepší otočit za stejnou cenu dva levnější, je otázka. Každopádně tahle prověrka potvrdila, že černo-zlatá „iks dvanáctka“ nejen dobře vypadá, ale že drží, jediné omezení tak může znamenat její kratší délka v novém stavu, kdy si nemusí úplně rozumět s již opotřebovanými zuby pastorků.
(už)
Ze široké nabídky světel a blikaček značky BBB si lze navolit kombinaci přesně dle svých představ, ale je zde i možnost pořízení setů. To…
Z nabídky značky Force jsme si do testu tentokrát vybrali nášlapné silniční pedály, plně kompatibilní s lookovým systémem KÉO. Z hlediska…