Z nabídky značky Force jsme si do testu tentokrát vybrali nášlapné silniční pedály, plně kompatibilní s lookovým systémem KÉO. Z hlediska poměru cena/výkon jsou dané pedály Force hodně lákavé, za cenu 999 korun totiž nabízí poměrně minimalistické, lehké duralové tělo – žádný plast. K tomu můžeme počítat se standardními kuličkovými ložisky s možností velmi jemného seřizování případné vůle v osičce, což také neplatí zdaleka u všech cenově dostupných pedálů. Samotná osa je vyrobena z chrom-molybdenové oceli, zarážka s plynulým nastavováním vypínací síly je kompozitová. Detailisty potěší třeba i frézovaná duralová krytka ložisek, našroubovaná do těla pedálu 8mm imbusem. Na opačné straně, tedy hned vedle osazení osičky pro 15mm plochý klíč, pak najdeme těsnění s břitem, zamezující vniknutí nečistot k ložiskům.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, koncepce je totožná a plně kompatibilní se systémem KÉO francouzské značky, takže zarážky pedálu jsou s Lookem prakticky identické, a to s verzí KÉO Grip, kdy jsou kufry vybaveny pryžovými dosedacími plochami, aby při chůzi tolik netrpěly. Potěšila nás také kvalita šroubků s hlavou na 4mm imbus, jimiž se zarážky montují k podrážce tretry. Samotná konstrukce pedálů je zcela otevřená, nejsou zde jakékoli zbytečnosti navíc, takže se váhu pedálů podařilo udržet na příznivých 326 gramech. Tato otevřená koncepce se nám líbí, nekrytá nerezová pružina vypadá dobře, bylo by zbytečné cokoli zakrývat, což by znamenalo i gramy navíc. Seřizování předpětí výklopné zarážky se provádí klasicky zespodu imbusem, kdy vzadu na zarážce máme stupnici sloužící k přibližnému nastavení obou pedálů, byť jemné doladění již budeme stejně provádět podle citu při vypínání tretry z pedálu. Líbilo se nám i provedení osičky výklopné zarážky, jež není naražena, ale je do pedálu z boku zašroubována.
Z hlediska kvality přenosu síly není pedálům co vytknout, spojení obuvi s pedálem je perfektní a také vzdálenost chodidla a osičky pedálu je v rámci možností samotné koncepce KÉO minimalizována. Našlápnutí vyžaduje běžnou sílu, a to i v případě, kdy máme o něco více předepnuty pružiny zadních zarážek. Vystoupení z pedálů odpovídá zažité klasice KÉO, taktéž vyžaduje standardní sílu a moment vypnutí je dokonale čitelný, a to nejen pocitově, ale i zřetelným zvukovým doprovodem. Standardně dodávané zarážky nabízejí boční šestistupňové vychýlení tretry, což je v praxi příjemné. Nicméně je samozřejmě možné pořídit kufry s nulovou boční vůlí, pro hobby silničáře však bývá možnost lehkého bočního pohybu patou spíše výhodou. Navíc dokáže eliminovat i případné nepříjemnosti, pokud si někdo méně precizní namontuje každý z kufrů maličko odlišně vůči podélné ose tretry.
Taktéž k životnosti nemáme jakékoli výhrady. Již nové pedály měly příkladně naladěné vnější kónusy ložisek, takže osičky nevykazovaly sebemenší vůli. S přibývajícími kilometry se navíc jakákoli vůle neobjevila, přičemž nyní mají pedály na kontě přes dva a půl tisíce kilometrů. Pouze se zajely kónické dráhy ložisek, takže se osičky točí naprosto hladce, velmi jemně. Na stavu zadní výklopné zarážky se dané kilometry skoro vůbec nepodepsaly. Jediné místo, kde je nutné po čase počítat s odíráním komaxitového laku, je střed těla, přesněji mírně prohnutá plocha, jež se dostává do pevného styku s pryžovým vyklenutím kufrů. Práškový lak je ovšem odolný, takže trvá nějakou dobu, než se zde pedál díky častému vycvakávání vyleští. Když už zmiňujeme povrchovou úpravu, tak pedály jsou nabízeny v červeném, bílém nebo černém provedení, takže si je můžeme ladit v závislosti na barvě našeho kola.
(kad)
Značka Chaoyang pro letošní sezónu přichystala hned několik gravelových novinek. A sice velmi rychlý model Gravel GP s ultra-jemným…
Výhradní použití originálních náhradních dílů, pravidelně školení mechanici, ale i špičkové originální nářadí a veškeré doplňky, to je jen…