Test svítilny Fenix BC21R V2.0
Nákupem svítilny od firmy Fenix se nemůžete splést. U této značky to není o tom, jestli koupíte špatnou, nebo dobrou svítilnu, tady je to o tom, jestli koupíte svítilnu, která svítí méně, hodně nebo ještě víc. Všechny výrobky, co má Fenix v nabídce, jsou totiž velmi kvalitní. O tom se přesvědčujeme již několik let, co tuto firmu sledujeme.
Tentokrát jsme si vypůjčili k otestování model Fenix BC21R V2.0. Co ta písmena znamenají, netušíme, a je nám to celkem jedno. Podstatné je, co svítilna dokáže a jak nás provede například temným lesem Řáholcem.
A provedla nás velmi rychle, protože na nejvýkonnější režim o světelném toku 1000 lumenů vidíte hodně daleko před sebe. Mimochodem, víte vůbec, co to ta jednotka světelný tok znamená? Všichni ji znají, ale málokdo ví, že světelný tok je jednotka svítivosti a je to takové množství světla, které vyprodukuje světelný zdroj do všech směrů za jednu vteřinu. Takže vám to zase nic neřeklo a vrátíme se raději k naší „fénixce“. U ní je nejpodstatnější, že když jsme zapnuli zmíněnou maximální intenzitu, které je schopna, bylo patrné, že dosvítí hodně přes sto metrů. Ale pro nás, samozřejmě i pro vás, je důležitější, že svítilna osvětluje dostatečný prostor dostatečně silným světlem před vámi, abyste se mohli řítit i padesátkou lesním sjezdem. A navíc je svítilna osazena optickým členem (sklíčkem), které zabezpečuje dvojité směrování světla, který Fenix nazývá „Dual Distance Beam Systém“. Převedeno do lidské řeči to znamená, že svítilna svítí nejen daleko před vás, ale sekundární široký kužel paprsků se láme dolů na zem, takže skvěle vidíte i to, co máte těsně před předním kolem. Problém s největší intenzitou ale je, že baterie svítilny vám vydrží jen něco kolem dvou hodin. Když jsme svítilnu testovali, tak jsme naměřili čas 1:56 hodin. Samozřejmě záleží na tom, v jakém chladnu jedete. Když si zapnete nižší mód, baterie vydrží dodávat energii kolem šesti hodin a vy vidíte pořád skvěle, protože v tomto případě jste na 400 lumenech a pořád se nemusíte v rychlosti nijak zvlášť omezovat. Ale raději se omezte. A kdyby vám docházela v baterii „šťáva“, pořád máte v zásobě ještě dva nižší módy o 150 a 50 lumenech. S tím se dá pořád ještě v úplné tmě jet, ale velmi opatrně a pomalu. Výborné také je, že si můžete zapnout ještě mód blikání, který je výhodný třeba ve městě, kde je sice zásluhou pouličních lamp vidět, ale je důležitější, abyste byli vidět především vy.
Namontovat tohoto fenixe je velmi snadné. Slouží k tomu jednoduchá objímka s rychloupínacím mechanizmem. Objímku rozevřete, zaklapnete delší šroub a párkrát otočíte kolečkem. Nasazení je tedy práce na deset sekund. Objímku si můžete na řídítkách nechat třeba celý podzim a zimu, protože svítilnu z ní lze vysunout. Proč? No abyste si ji přes USB konektor doma nebo v práci nabili. Nebo ji můžete používat jako ruční svítilnu. Je krásně štíhlá, a tak velmi dobře padne do ruky. Takže když si ji pořídíte, získáte univerzální svítilnu na všemožné použití.
Svítilna vypadá velmi moderně. Při nabíjení nejste omezeni pouze kabelem USB, ale protože v sobě ukrývá baterii (akumulátor Fenix 18650 s kapacitou 2600 mAh), který lze jednoduše ze svítilny vyjmout, můžete si k ní pořídit i nabíječku. Nebo i druhou baterii, kterou si můžete nabít přímo ve svítilně přes USB kabel, a když si ji na své noční zimní radovánky v zasněženém lese dáte do kapsy, tak máte s dvěma baterkami na čtyři hodiny vystaráno i se zapnutím na největší intenzitu.
Fenix nás tedy ani tentokrát nezklamal. Oceňujeme na svítilně, že ji lze na řídítkách otáčet vlevo nebo vpravo, vždy asi o 15 stupňů. Milovníci osvětleného příkopu si tedy přijdou na své. Výhodná je také indikace, kdy namáčknutím tlačítka zjistíte, na kolik procent je baterie nabitá. Jak se to dělá, zjistíte v návodu. Ale věřte tomu, že pokud nabití baterie klesne pod kritickou úroveň, svítilna se automaticky přepne do nižší úrovně. A pokud jste baterii „vyždímali“ ještě více, že to je opravdu velmi kritické, dioda na svítilně se bláznivě rozbliká červeně. Ale to už opravdu musíte začít nabíjet. A že tyto sofistikované věcičky mají ochranu proti přebití, proti přehřátí, jsou voděodolné (krytí IP66 – ostřikování silnými vodními proudy ze všech směrů) je samozřejmé.
Pro ty, kteří touží po informaci, jaká že to je ve svítilně dioda, tak ta má označení Cree-XM-L2 T6 s teplejším odstínem světla (neutral white).
Zbývá sdělit, že jsme svítilnu položili na naši přesnou váhu, ta ukázala 147,7 gramů (ano, tak máme přesnou váhu) vč. držáku a baterie. Délku má 11,6 centimetrů a průměr v nejširší části je 3,1 mm. A nakonec samozřejmě cena svítilny. Ta je 1999 korun. Málo to samozřejmě není, ale kupujete si špičkový výrobek se špičkovým výkonem. A v něm vám i ta dioda Cree vydrží až 50 000 hodin. Takže si vlastně kupujete svítilnu pro sebe, své děti a zřejmě i vnuky.
(kany)
Zapomeňte na model RTL510, přichází nové RTL515 a RVR315. Tak nějak by se dala charakterizovat situace ve vývoji cyklistických radarů od…
Propracovaná optika OptiCube, nadstandardní výkon a k tomu kompaktní rozměry – taková by byla stručná charakteristika předního světla…