Zapomeňte na model RTL510, přichází nové RTL515 a RVR315. Tak nějak by se dala charakterizovat situace ve vývoji cyklistických radarů od firmy Garmin.
Když v loňském roce přišel na trh cyklistický radar pět set desítka, okamžitě tato věcička vzbudila v naší redakci zájem, a pokud se o něco zajímáme, buďte si jisti, že nám to projde testem. Zvláště pokud se jedná o něco, co tu ještě nebylo, a také pro to, že radar rozhodným způsobem zvýší bezpečnost cyklisty, který se pohybuje po silnicích a je předjížděn auty. Jistě máme všichni neblahé zkušenosti s majiteli řidičských oprávnění, kteří se rozhodli, že nás minou velmi blízko a případně nás ještě vystraší protroubením, nejlépe když jsou dva metry od nás. Zkušený cyklista takovou situaci většinou ustojí, ale ten, pro kterého není kolo denní záležitostí, se může leknout, a neštěstí je tady. Těch případů je celkem dost.
V dnešní elektronické době bylo jen otázkou času, kdo přijde s něčím, co bude hlídat prostor za námi a včas nás upozorní, že se k nám blíží automobil. Je to tedy Garmin, který dal na trh první model s označením Varia Radar. Když jsme ho testovali, a byli jsme z něj nadšeni, říkali jsme si, co ještě lze na radaru vylepšit. Tak trochu nám u tohoto modelu chybělo spárování s mobilním telefonem a nebýt odkázán pouze na cyklocomputer Garmin, na přikoupené příslušenství v podobě radarového displeje (kdo by chtěl mít na řídítkách další přístroj?) nebo Garmin hodinek. A už je to tady. K novým dvěma modelům Garmin radarů si můžete stáhnout do smartphonu aplikaci Varia, na které vidíte zezadu se blížící vozidla. Ale to jsme trochu předběhli.
Garmin RVR 315
Kdo dosud nezná, jak radary Garmin fungují, nezbývá než zopakovat si základní vlastnosti. Radar umístíme pomoci přiloženého držáku na sedlovku. Je samozřejmostí, že ho z držáku můžeme lehce, otočením, sejmout. Protože se nejedná o zrovna věc za lidovou cenu, není záhodno ho nechávat na kole tam, kde mohou být nenechavé ruce. Podržením patřičného tlačítka radar spárujete s mobilem, hodinkami Garmin nebo cyklocomputerem Garmin řady Edge. Párování je to tedy dnes běžná, primitivní činnost. Ostatně, párujeme se, co lidstvo existuje. Spojení pomoci Bluetooth nebo ANT+ je okamžité. A to je vše, co musíte udělat. Tedy kromě občasného nabíjení. Jakmile sednete na kolo a začnete se pohybovat mezi auty, okamžitě na displeji mobilu nebo cyklocomputeru vidíte pohybující se body, které nahrazují auta, která se k vám blíží. Radar auto poprvé zachytí na vzdálenost kolem 150 metrů. Garmin uvádí v návodu, že auto vidí na 140 metrů za vámi. Musíme potvrdit, že tato vzdálenost odpovídá tvrzení v přiloženém návodu. Jestliže nemáte mobil nebo cyklocomputer, ale Garmin hodinky, tak ty vám na zápěstí zavibrují. To považujeme za nejlepší signalizaci blížícího se vozidla. Nikam nemusíte koukat, prostě blížící auto už na 150 metrů „ucítíte“ na ruce. Mnoho cyklistů dnes má jak hodinky, tak i Garmin cyklocomputer. To je ideální kombinace. Hodinky na ruce vás upozorní, na displeji potom můžete sledovat, jak se k vám auto v podobě bodů blíží, a to hned i více aut. Může se vám přihodit, že bod najednou zmizí. Kam se poděl? Žádná záhada se ale nekoná. Auto prostě odbočilo, a je už mimo dosah radaru. Signalizace na cyklocomputeru může také zčervenat. To znamená, že auto se k vám blíží rychleji, než je záhodno. O to rychleji se uklidíte co nejvíce k okraji vozovky. Podobná signalizace je i na aplikaci Varia ve smartphonu.
Garmin RTL515
Vynikající je integrované červené světlo. To má ale pouze model RTL515. Levnější model RVR315 světlo nemá. Jakmile se k vám auto začne přibližovat, blikačka se doslova rozjančí a vyvádí ještě více, jakmile se k vám auto začne přibližovat vyšší rychlostí, než by se slušelo k cyklistovi přibližovat. Světlo je tak intenzivní, že ho není možné přehlédnout ani v letním slunečním dni. Garmin uvádí, že je vidět až na vzdálenost 1,6 kilometru. Máme zkušenost, že jsme dojížděli na dlouhé rovině partu tří cyklistů, kteří všichni měli tyto radary. Jejich blikačky jsme viděli na stovky metrů dopředu. Kdyby měla rovinka přes kilometr, určitě světlo uvidíme také. Typ svícení si lze zvolit ze tří módů. Stálé svícení, postupná a jemná změna intenzity a klasické blikání. Nastavit blikání je určitě nejlepší volba. Samozřejmě lze světlo také zcela vypnout. A tím jsme se dostali k inovaci modelu RTL515, protože ten má na rozdíl od starého modelu RTL510 funkci „Peloton“, při které dochází ke snížení intenzity světla, protože pokud by radar tuto funkci neměl a vy jste jeli s kamarády ve skupině, tak vám někdo pravděpodobně vzteky radar serve z kola a hodí do příkopu. Protože by se za vámi jet opravdu nedalo. Pokud tedy nechce váš spolujezdec za vámi v háku z vaší blikačky na radaru Garmin zešílet. Málokterá běžná blikačka by asi mohla v intenzitě světla tomuto výrobku konkurovat.
Nabíjecí doba přístroje do plného nabití se pohybuje kolem dvou hodin. Radar vám potom vydrží pracovat při zapnutém blikání až 16 hodin. Při stálém svícení 6 hodin. Nabíjecí doba levnějšího modelu bez světla RVR315 jsou také dvě hodiny, ale pracovat vydrží jen sedm hodin. Je to méně, ale kdo z vás jede na kole déle než sedm hodin?
Radary Garmin pokládáme za vynikající záležitost pro zvýšení vaší bezpečnosti. Rozhodně stojí za to se nad jeho nákupem zamyslet. Sice dáte za dražší model 5400 korun a za levnější 3990, což také není málo, ale kolik stojí vaše zdraví? Milionkrát víc. Nejen pro vás, ale i pro vaše okolí, rodinu. Zřejmě je lepší si připlatit za model se světlem, protože světlo zhodnotí užitnost modelu RTL515 dost dramaticky. Protože kvalitní červená výstraha blížícímu se teenagerovi ve dvacet let starém auťáku se ztmavenými skly dá náležitě najevo, že na silnici jste také vy.
S radary Garmin máme v redakci bohaté zkušenosti. Měli jsme možnost delší čas testovat poslední tři modely, které dosud Garmin dal na trh. Je samozřejmě nesmysl si radar pořizovat tehdy, když se na kole pohybujete především v lese a v polích. Když jste zatvrzelý biker, který po silnicích takřka nejezdí. Jakmile jste ale cykloturista, silniční cyklista nebo kolo používáte k pravidelným cestám do zaměstnání a není pro vás problém dát za tu věc minimálně tři tisíce, tak asi není co řešit. Samozřejmě si nikdo nemůže myslet, že i s použitím radaru vás nemůže nějaký zoufalec v autě z kola sestřelit, ale pokud budete o něm dostatečně dlouho předem vědět, máte možnost zajet co nejvíce k okraji vozovky, a snížit tak nebezpečí na minimum. A o tom to je.
A teď si představte, nejlépe ve snu, jak si jezdíte po silnicích, auta vás ohleduplně předjíždějí v minimálním dvoumetrovém odstupu, dávají vám všude přednost, řidiči se usmívají a mávají na vás. Tak o tom to zase dnes opravdu není, a proto potřebujeme radary.
(kany)
Propracovaná optika OptiCube, nadstandardní výkon a k tomu kompaktní rozměry – taková by byla stručná charakteristika předního světla…
Obliba trailového ježdění stále vzrůstá, a to i mezi elektro-bikery. Domácí Author připravil pro všechny terénní jezdce nový model přilby…