Pokud ještě dnes existují bikové značky, z nichž si fanoušek stále „sedne na zadek“, tak Yeti rozhodně patří mezi ně. A není to jen historie, legendární modely, design nebo vysoká cena, ale jsou to i jízdní vlastnosti a konstrukce, které si stále drží určitý odstup od hlavního proudu. Univerzální trailbike SB4.5 je přesně takový, jak popisujeme, a jestliže existuje kolo, které vás vytáhne ven, i když je hodně mizerně, tak je to tenhle krasavec, protože tohle zkrátka chcete jezdit.
Virtuál nebo jednočep?
Yeti definitivně opustil hliníkové slitiny a zaměřil se kompletně na karbon, navíc udělal podobnou přítrž i na poli ložisek, kdy svůj původní excentrický závěs zadní stavby s velkým dvojitým ložiskem nahradil dvojicí kluzných pístů. Switch Infinity je jádrem celého systému, který spojuje přední karbonový trojúhelník i zadní stavbu z téhož materiálu. Nad středovým pouzdrem, mimochodem standardu Press Fit, je otevřený prostor, kde je dvojice vertikálně umístěných pístnic, na nichž se pohybuje v rozmezí 3-5 mm speciální nosník s dvojicí průmyslových ložisek, která drží hlavní čep zadní kyvky. Druhý čep této kyvky je pak na druhém ramínku před sedlovou trubkou ukrytém mezi oběma jejími rameny. Na pohled tedy jednočep, ale konstrukčně v podstatě virtuální závěs. Díky tomu, že horní ramínko pohybuje svým čepem po kružnici, přizpůsobuje se tomu i vertikální pozice spodního čepu, právě posuvem po dvou pístech. Ty dodal i s Kashima úpravou Fox a nehledejme v nich žádný vzduch a tlak, prostě jen namísto excentru s ložiskem zajišťují vertikální pohyb celé zadní kyvky. Nosník kyvky má u každé pístnice mazničku, takže stačí vytlačit novým mazivem skrz gufera to staré a tím je údržba vyřešena. Jaké bude opotřebení v dlouhodobém horizontu je otázkou, ale systém už chvilku funguje a výrobce nepřišel s jiným řešením, takže to prostě musí držet. Původní ložiska a excentr právě kvůli životnosti nahradil tímto provedením, které se samozřejmě bez ložisek neobejde, ale už je to standard a navíc v menším počtu.
Rám stojí přes sto tisíc a nepřipouští tudíž nějaké kompromisy, tedy vyjma montážních bodů pro košík pouze pod spodní trubkou, vaku s hadičkou se tedy majitel nejspíš nevyhne. Každý detail je promyšlený, a přitom celek vypadá tak jednoduše, žádné parádnické profilace, ale jen účelnost. Kruhové průřezy hlavních trubek, bytelná ramena předního čepu tlumiče, pryžové krytky vstupů bovdenů (mimochodem tažených vcelku) i hadičky do rámu a ochranné kryty proti řetězu. Zadní stavba vůbec myslí na vše, takže gumový nárazník proti řetězu kryje řetězovou vzpěru, ale i vnitřní stranu patky a část horní vzpěry. V rozbitém sjezdu pak slyšíte jen tlumené ťukání, takže perfektní ochrana a podobný díl nechybí ani na spodní trubce před středovým pouzdrem, jako ochrana před kameny. Dodejme jen, že vzadu je boostový rozměry osy, mimochodem s krásně integrovanou maticí na pravé straně a s přesmykačem už se zde rozhodně nepočítá.
Potírání kategorizace
Dnes máme XC nebo maratonské fully, trailbiky, all mountain fully a endura, vše hezky členěno dle zdvihu. SB čtyři a půlka by svým zadním zdvihem 115 mm měla směřovat spíše na maratonské tratě, ale jeho 140mm protějškem na postu vidlice zase na traily a all mountain, takže se zde snoubí hned dvě až tři kategorie. Směle můžeme říci, že tohle kolo má v sobě i něco z endura, takže je to opravdový univerzál, čehož se podařilo dosáhnout díky několika faktorům.
Zámořské značky prostě razí delší a nízkou geometrii rámů s položenější hlavovou trubkou, což samo o sobě směřuje k enduro stylu. Také kombinují vyšší zdvih vpředu s nižším vzadu, takže jezdec si může dovolit víc, aniž by ve výjezdech ztrácel zbytečným propružováním tlumiče a pak je tu celkové sladění všech prvků dohromady. Tedy projev odpružení, progresivita, geometrie a ve výsledku sedláme naprosto dokonalý stroj, jenž vám v každém úseku trati nabídne od každého to nejlepší.
Testované elko na pohled sice vypadá nízké, ale 483mm sedlová trubka nenutila 192cm jezdce zbytečně vysouvat teleskopickou sedlovku. Výška rámu je ideální, zrovna tak délka nebo pozice řídítek. Ta byla dostatečně vysoko, takže posed byl příjemný, ve sjezdech hodně jistý a pokud bychom chtěli trochu agresivnější styl na maratonské trati, stačí posunout představec o podložku až dvě níž. Sedlo příjemně vzadu, takže žádné šlapání příliš pod sebe, ale posed, jenž je univerzální a okamžitě vám sedne.
Trochu jsme laborovali s nastavením tlaků v tlumiči a vidlici, které byly vzhledem k cenově nejdostupnější specifikaci z dostupnější foxové řady Performance. Tlumič potřebuje spíše menší SAG, takže 190 PSI pro 98kg jezdce, abychom měli na pístnici maximálně třetinové zanoření. Systém je totiž extrémně citlivý a menším tlakem jsme se zbytečně ochudili o část zdvihu. Takto naladěné jednotky pak ukázaly dokonalou souhru od prvních metrů. Zvědavost, s jakou jsme sledovali partii hlavního čepu na pístnicích, zklamalo zjištění, že v tomhle místě se rám prostě ani nehne a celek je v oblasti středového pouzdra a čepů maximálně tuhý. Totéž platí i pro partii hlavy a nepatrnou flexi lze postřehnout jen při pořádném záběru na horním díle zadní stavby u čepu tlumiče.
Dominantním rysem je dokonalá ovladatelnost, poslušnost a takřka nadpřirozená kombinace všech schopností. Odpružení tak vnímavé vůči nejjemnějším nerovnostem pod sebou nemáme tak často a to jsme se pohybovali v sedle většinou ve třetině zdvihu zadní stavby. Tlumič jemně vyzobává kamínky i kořeny, aniž by větší ráz ohrozil kontakt zadního kola s povrchem. Kopírování terénu je prostě modlou systému a jen jemné pohupování při frekvenčním šlapání ani nevyžaduje přepnout tlumič do pozice lehké komprese, natož jej zamykat úplně. Tah řetězu ve výjezdu ukázal jeho lehký vliv na přituhnutí zadního odpružení, ale není to tak hrozné a ve sjezdech pak vše pracuje i pod brzdou k plné spokojenosti. Zadní stavba je tedy hodně citlivá, ovšem díky solidní progresivitě není zdvih zbytečně hluboký a kolo s ním pracuje velmi hospodárně.
Tady se dostáváme ke kombinaci obou zdvihů kontra celková geometrie a jízdní vlastnosti. Tohle kolo v sobě snoubí takřka maratonský výkon, protože akcelerace je i přes devětadvacítkové setrvačníky skvělá a dopředu jede s neskutečnou lehkostí. I vidlice je dost progresivní a přitom z kraje dokonale citlivá, takže odpružení poskytne velkou rezervu pro rozbitý terén, ale ve výkonu neomezuje. Stoupání jsou tedy doslova výzvou poslat to až kam se dá, protože geometrie nezvedá předek výrazněji nad terén a i v nižší rychlosti není třeba nějak nadměrně korigovat směr. Třicítka zubů vpředu pak s padesátkovou Eagle kazetou umožní vyjet i extrémy a boostová vidlice se při „zobání“ ze sedla nekroutí.
V opačném směru bychom pak od 115mm zdvihu vzadu čekali větší omezení, jenže devětadvacítka, progresivita a vyšší zdvih vpředu najednou promění kolo pod vámi v trailbike s enduro choutkami. Geometrie má rozhodně i na hodně brutální pasáže, kterými vás protáhne tak jistě, že ani nechápete. Není problém jakkoliv s kolem manévrovat ve vzduchu, razantní přitažení řídítek jej dostane i na zadní a i když se zprvu zdá bike delší, zvládne notoricky známé utažené zatáčky snadněji, než redakční sedmadvacítka s menší rozvorem a postavenější hlavou. Tady je důkaz vyšší ceny v dokonalé souhře všeho, co má vliv na úžasné jízdní vlastnosti. Předek vás protáhne rozbitým terénem, a když nejste úplné jelito, prosmýknete tudy i zadní kolo, jehož zdvih v reálu rozhodně působí vyšším dojmem. Samozřejmě že extrémnější terén už dá pocítit, kolik že vám to vzadu dává milimetrů, ale možnosti a záběr terénu, jenž je tenhle bike schopný díky kombinaci zdvihů a geometrii zvládnout, jsou strašně široké. Vysoké rychlosti potřebují stabilitu, té je dostatek, stejně jako agresivní točivosti na klikatých stezkách a v zatáčkách. Chcete stoupat v klidu v sedle, prosím, a potřebujete vystřelit z klopenky po zadním, žádný problém. Těžiště je tak nízko, abyste kolo naklopili kdykoliv do zatáčky a přitom tak vysoko, aby průchodnost terénem nenutila jezdce hlídat si pozici kliky v dolní úvrati na každém kamenu. Tohle je ten dokonalý mix všech požadovaných vlastností univerzálního trailbiku.
Rychlé roviny, výjezdy a technické sjezdy, všude tam je kolo jako doma, byť sériově osazené Ardenty nejsou zrovna blátu extra přátelské a v našem případě jemný zadní Nine Line od WTB už vůbec ne. I tak ale geometrie udělá kus práce za méně agresivní vzorek. Zmíněnou třicítku převodník pak sice blahořečíme ve výjezdech, ale na rovině a v rychlém sjezdu, navíc u kola s takovou mírou závodních ambicí, bychom určitě nasadili o dva nebo raději čtyři zuby víc. K funkci sady GX v eaglovském provedení nemáme výhrady a byť nepůsobí zvukově tak ostře, jako její nejdražší sourozenci, řazení je přesné. Brzdy jsou dostatečně výkonné, kola tuhá, sedlo pohodlné a gripy optimální, že tady nelze nic vytknout. To hlavní je ale v rámu, geometrii a odpružených jednotkách, takže ať zvolíte jakoukoliv cenovou variantu tohoto modelu, ten jízdní dojem bude vždycky perfektní.
Kam s ním?
Klidně i na maraton, protože známe mnoho speciálů s nižším zdvihem, které nejedou takhle dobře do kopce a z kopce už vůbec ne. Na celodenní objevování těžkých terénů, protože tohle Yeti umí a nabídne tady i maximum komfortu, co se posedu týče. Na Enduro možná spíše šlapavější a ne tak extrémní tratě, tam už zadní stavba dá poznat limity, podobně jako při naskákávání bikeparku. SB4.5 je zkrátka trailbike s přesunem do nižší i vyšší zdvihové kategorie nabízející jezdci dokonalé zážitky i určitý punc výjimečnosti, což by vlastně za tu cenu i měl.
(verze Sram GX Eagle)
Rám: C-Series, 115 mm
Tlumič: Fox Float DPS Evol, Performance
Vidlice: Fox F34 Performance, 140 mm, Boost
Kliky: Sram GX Eagle, 30 z.
Brzdy: Sram Guide R, 180/160 mm
Řazení: Sram GX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram X01 Eagle
Kola: DT Swiss M1900, Boost
Pláště: Maxxis Ardent, 2.4/2.25“
Kazeta: Sram 1275, 10-50
Sedlo: WTB Custom
Sedlovka: Fox Transfer, 150 mm zdvih
Řídítka: Race Face Evolve, 750 mm
Představec: Race Face Ride, 60 mm
Hmotnost: 12,75 kg
Cena: 151 000 Kč
Existují kola více či méně výjimečná, ovšem to představené na následujících řádcích je unikátní v každém svém detailu - jak konstrukcí a…
Čistokrevný all-mountain v té nejryzejší podobě, tak by se dala označit nová Merida One-Forty. Stočtyřicítkový zdvih je zárukou terénní…